۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۴۷۳۴۵۸
کارشناس مسائل مذهبی:

الگوسازی بر مبنای زیرساخت های فرهنگ ایرانی اسلامی مغفول مانده است

حجت الاسلام تقدیری گفت: تعریف درستی از الگوهای صحیح در تربیت کودکان وجود ندارد و نظام تمدن سازی بدون ورود به بحث تربیتی نسل آینده نمی تواند موفق باشد.
فرهنگ اسلامی

حجت الاسلام میرحامد تقدیری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت سیاست گذاری در حوزه تربیت کودک و نوجوان، تصریح کرد: هنوز تعریف درستی از الگوهای فرهنگی برای کودکان نشده است و زیرساخت های مناسبی که بتواند توانمندی ها را شناخته و برمبنای آن ها به برنامه ریزی تربیتی بپردازد، وجود ندارد.

وی افزود: چگونگی شناخت توانمندی ها و طراحی الگوهای فرهنگی و هم چنین الگوسازی بر مبنای زیرساخت های فرهنگ ایرانی اسلامی، موضوعاتی است که در بحث های تربیتی کودکان مغفول مانده است و نیازمند توجه ویژه ای است.

این کارشناس دینی، برنامه ریزی های غرب در این بخش را بسیار دقیق دانست و ابراز کرد: نظام غرب در مقاطع 5 ساله به برنامه ریزی برای الگوسازی و تربیت نسل جدید خود می پردازد به طوری که وقتی فرد به سال سوم دبیرستان می رسد، شخصیت او مطابق خواسته ها و برنامه ریزی هایی که انجام شده است شکل گرفته و الگوهای فرهنگی مورد نظر را پذیرفته است و این موضوع در سبک زندگی و بحث های مرتبط با خانواده هم کاملاً مشهود است.

وی تأکید کرد: ما نتوانسته ایم این حساسیت را درک کنیم و در حالی که باید در سه مقطع سنی خردسال، کودک و نوجوان برنامه ریزی کرده و به کارهای تربیتی بپردازیم، اما این موضوع رها شده است.

حجت الاسلام تقدیری، با اشاره به روش های تربیتی مهدکودک ها، ابراز کرد: در کشور ما، کودکان را در مقاطع سنی 4تا 7 سال به مهدکودک ها می سپارند، در حالی که در این بازه سنی، هویت عاطفی کودکان شکل می گیرد و این جدا شدن از مادر، سبب خواهد شد تا هویت عاطفی بمیرد و باید گفت از وقتی که مهدکودک ها وارد زندگی ما شدند، خانه های سالمندان نیز از همان موقع شکل گرفتند.

وی افزود: ما طرح مهد مادر و کودک را پیشنهاد کرده ایم  که متناسب با نیازهای عاطفی مادر و کودک است به طوری که مادرها، دو روز در هفته به این مهدها آمده و در کنار کودک خود باشند تا به این صورت خلأهای عاطفی را جبران کنند.

این کارشناس فرهنگی عنوان کرد: یکی از عرصه های مهمی که در تربیت نسل آینده وجود دارد، بحث توجه به عرصه بین الملل است و ما می توانیم در حوزه کودک و نوجوان خیلی اثرگذار باشیم اما برنامه های ما خلاصه در برگزاری مراسمات دوره ای است که خیلی نمی تواند در جذب کودکان و نوجوانانی که در خارج هستند مؤثر باشد، همان گونه که شیخ زکزاکی توانست جمعیتی چندصد هزار نفره را که در واقع نسل آینده هستند را تربیت کرده و به این روش، راه خود را ماندگار کند و یا اینکه امام فرمودند سربازان من در گهواره ها هستند، نشان دهنده توجه ویژه به نظام تربیتی است که ما از این مهم غفلت کرده ایم.

حجت الاسلام تقدیری، در پایان با انتقاد از روش تربیتی چندگانه در مهد کودک ها، خاطرنشان کرد: در بحث مهدکودک ها، سازمان ها و نهادهای زیادی ورود کرده اند در حالی که به خوبی نظام تربیت را نمی شناسند و همین موضوع هم سبب شده است که مشکلات متعددی به وجود بیاید و در واقع باید گفت ما در بحث های مربوط، هزینه می کنیم اما چون ظرفیت ها و نیازمندی های تربیتی را نشناخته ایم، هدف خاصی را دنبال نکرده و نتیجه مطلوبی حاصل نمی شود./872/302/ب3

 

ارسال نظرات