۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۴۷۳۲۲۱
آیت‌الله صدیقی مطرح کرد؛

ماموریت غرب گرایان تضعیف اعتقادات دینی جامعه است

امام جمعه موقت تهران با بیان این که غرب‌گرایان امروزه در صدد این برآمده‌اند تا فرهنگ امربه‌معروف و نهی از منکر را از بین ببرند، گفت: مؤمنان باید نسبت به بی‌دینی و بی‌توجهی دیگران نسبت به احکام شرعی حساس باشند و با تمام قوا به مقابله با آن‌ها بپردازند.
آیت الله کاظم صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله کاظم صدیقی امشب در مسجد مقدس جمکران با اشاره به این که درباره روز وفات شهادت گونه حضرت معصومه(س) سه احتمال وجود دارد، گفت: یکی از شباهت‌های حضرت معصومه(س) به حضرت زهرا(س) این است که روز شهادت هیچ‌یک از ایشان دقیقاً مشخص نیست؛ بر این اساس شیعیان در هر روز که احتمال شهادت وجود داشته باشد به عزاداری می‌پردازند.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که ولایت پذیری حضرت معصومه(س) همانند ولایت‌پذیری عمه بزرگوارشان حضرت زینب(س) زبانزد خاص و عام است، اظهار داشت: ولایت در تقسیم‌بندی اولیه به دو نوع تشریعی و تکوینی تقسیم می‌شود؛ ولایت تشریعی عبارت است از ولایت قانونی، به این معنا که خداوند متعال برای بندگانش واجب کرده تا دستوراتش را از خلیفه او فرا گیرند و بدان عمل کنند؛ بنابراین اطاعت از پیامبر خدا و معصومین(ع) که وصی رسول خدا(ص) هستند بر تمامی شیعیان واجب است.

وی ادامه داد: در زمان غیبت کبری، نائب امام زمان(عج) بر مردم ولایت داشته و پیروی از ایشان بر همگان همانند پیروی از معصومین(ع) واجب است.

آیت‌الله صدیقی با اشاره به آیه 59 سوره نساء «أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ؛ خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را [نيز] اطاعت كنيد» بیان داشت: این آیه مصداق قرآنی ولایت تشریعی است و بر اساس تفسیر آن عمل به امر معصومین(ع) نیز همانند عمل به اوامر خدا و رسول او واجب است.

آیت‌الله صدیقی با بیان این که همه اعمال پیامبران خدا از سوی خداوند بر آن‌ها وحی می‌شود و آن‌ها تنها عامل به دستورات الهی هستند، ابراز داشت: حکومت تشریعی، حکومت قانون است و پیامبران خدا و معصومین(ع) مجری این قانون هستند و در نبود آن‌ها فقهای جامع‌الشرایط مجریان قانون الهی خواهند بود؛ بر این اساس ولایت مطلقه فقیه یعنی حکومت قانون و اینکه عمل به قوانین واجب است.

وی افزود: خداوند به برخی از مؤمنان در اثر بندگی خالصانه یک توانایی عطا می‌کند که می‌توانند در عالم امکان تصرفاتی داشته باشند، همانند حضرت عیسی(ع) که توانایی داشت کور مادرزاد را بینا کرده یا بیماری‌های لاعلاج را درمان کند؛ بر این اساس و با توجه به روایات و نص آیات قرآن کریم درمی‌یابیم ولایت تکوینی علمی است که با علوم دیگر متفاوت است چراکه این علم به‌طور مستقیم از سوی خداوند سرچشمه می‌گیرد.

 امام جمعه موقت تهران با اشاره به داستان حضرت سلیمان(ع) و ملکه سبا در سوره «نمل» اظهار داشت: روزی به حضرت سلیمان(ع) خبر رسید مردمان یک سرزمین که پادشاه آن‌ها زنی به نام «بلقیس» است به آفتاب پرستی مشغولند، پس حضرت برای آن‌ها نامه‌ای ارسال کرده و ایشان را به خداپرستی دعوت داشت.

 آن‌ها در آمدن تأخیر داشتند، در این هنگام حضرت فرمود چه کسی تخت بلقیس را می‌تواند در این مکان حاضر کند که در نهایت جانشین ایشان آصف بن برخیا در یک چشم به هم زدن آن را حاضر کرد؛ بر این اساس می‌توان گفت دلیل اینکه حضرت سلیمان(ع) این عمل را انجام نداده این است که به بشر بفهماند جانشینان پیامبران نیز ولایت تکوینی دارند، بنابراین روشن می‌شود معصومین(ع) که جانشینان پیامبر خاتم(ص) هستند از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

آیت‌الله صدیقی در پایان با بیان این که غرب‌گرایان امروزه در صدد این برآمده‌اند تا فرهنگ امربه‌معروف و نهی از منکر را از بین ببرند، ابراز داشت: مؤمن باید نسبت به بی‌دینی و بی‌توجهی دیگران نسبت به احکام شرعی حساس باشند و با تمام قوا به مقابله با آن‌ها بپردازند؛ بر این اساس مؤمن باید در مقابل بی ولایتی برخی مسؤولان و بی‌توجهی آنان به مردم کشور و اعتماد بی‌جای آن‌ها به غرب ایستادگی کند.

وی در پایان با تسلیت درگذشت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: ایشان در سخنرانی‌هایی از رهبر معظم انقلاب و انتخاب تاریخی مجلس خبرگان بعد از ارتحال حضرت امام راحل حمایت کردند و تأکید داشتند که اگر دوباره در چنین شرایطی قرار گیریم رهبر معظم انقلاب بهترین انتخاب است و گزینه‌ای بهتر از ایشان وجود ندارد./841/پ201/ج

ارسال نظرات