۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۸
کد خبر: ۴۷۲۱۸۳
آیت الله مصباح یزدی:

شیاطین در برابر انقلاب اسلامی آرام نمی نشینند/ برتری طلبی سبب ایجاد فتنه می شود

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که اولین چیزی که باعث بدبختی انسان می شود، روحیه «برتری طلبی» است، گفت: این روحیه فرعون را به جایی رساند که گفت «انا ربکم الاعلی» و خود را برترین مطلق خواند.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید محمد تقی مصباح یزدی  در همایش مردمی «نقش خواص در حوادث فتنه گون» که به مناسبت گرامیداشت حماسه نهم دی ماه در محل مسجدالعلی مشهد برگزار شد، به بیان نکاتی پیرامون فتنه 88 پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود به تبیین مفهوم «فتنه» پرداخت و گفت: واژه «فتنه» از واژه هایی است که در قرآن کریم مکررا ذکر شده است. در ادبیات انقلاب هم زیاد از آن سخن گفته اند؛ مخصوصا بعد از جریانات سال 88 و فتنه ای که همچنان عواقب سوء آن دیده می شود و رهبر معظم انقلاب بر شناخت عوامل آن اهتمام دارند. از همین رو جا دارد با این مفهوم بیشتر آشنا شویم.

آیت الله مصباح یزدی افزود: معنای مصطلحی که ما از فتنه به کار می بریم، عبارت است از پدیده ای اجتماعی که دو عنصر در آن وجود دارد؛ یکی عامل «سختی» و «گرفتاری» و دیگری عامل «پنهان کاری» و «فریب کاری». این فریب کاری باعث می شود گرفتاری هایی برای مردم ایجاد شود که گاه فقط دنیوی است و گاه گرفتاری اخروی نیز دارد. معمولا وقتی از «فتنه 88» سخن می گوییم، مجموعه ای از این مفاهیم است. عده ای فریب کاری کردند و مردم را به سختی و گرفتاری مبتلا کردند.

بررسی عوامل ایجاد فتنه

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: خداوند ویژگی های تکوینی ای برای انسان قرار داده که در سایر موجودات وجود ندارد. حتی فرشتگان از ابتدا تا زمانی که وجود دارند، همانی هستند که بوده اند. اراده الهی به این تعلق گرفت که مخلوقی بیافریند که خودش سرنوشت خود را تعیین کند یعنی گزینه های مختلف پیش روی او وجود دارد و خودش می تواند مسیرش را گزینش کند.

آیت الله مصباح یزدی یادآور شد: خداوند در این مسیر بسیاری از سنت ها را قرار داده که در قرآن به آن اشاره کرده است. گاهی انسان از این قدرت انتخاب فقط به صورت فردی استفاده می کند اما خداوند این قدرت را به گونه ای مقدر فرموده که انسان بتواند با این قدرت بر زندگی دیگران نیز اثر بگذارد. گاهی قدرت اختیار بشر آن قدر توسعه می یابد که می تواند در سرنوشت میلیاردها انسان اثرگذار باشد. کما این که پیامبر اکرم(ص) در زمان خودشان در افراد بسیاری اثر گذاشتند و پس از آن نیز میلیون ها انسان از هدایت ایشان بهره مند شده اند.

وی افزود: عکس این مسأله هم وجود دارد و افراد می توانند دیگران را به انحراف بکشانند. کسانی که رفتار فریب کارانه انجام می دهند، اسم شان «فتنه گران» بوده و رفتار آن ها «فتنه» است.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به آیه شریفه« وَكَذلِكَ جَعَلنا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطينَ الإِنسِ وَالجِنِّ يوحي بَعضُهُم إِلى بَعضٍ زُخرُفَ القَولِ غُرورًا وَلَو شاءَ رَبُّكَ ما فَعَلوهُ  فَذَرهُم وَما يَفتَرون»، گفت: تدبیر الهی برای ایجاد زمینه هدایت این بوده که دشمنانی برای جریان حق قرار داده شود چرا که اگر این چنین نبود، ما هم مانند فرشتگان بودیم اما خدا خواست موجودی خلق کند که فرشتگان در خدمتش باشند و این زمانی اتفاق می افتد که با انتخاب خودش روی گرایش به شهوات پا بگذارد.

آیت الله مصباح یزدی تأکید کرد: این را باید بدانیم که فداکاری های اهل بیت(ع) جای هیچ عذری را برای انسان عاقل باقی نمی گذارد اما بعضی توطئه های شیطان آن قدر قوی بود که برخی انسان ها از هدایت های ائمه(ع) بهره نبردند و اگر کار به جایی برسد که دیگر زمینه هدایت بسته شود، خداوند امت دیگری را جایگزین آن امت خواهد کرد.

شیاطین در برابر انقلاب اسلامی آرام نمی نشینند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم توجه به نعمت انقلاب اسلامی، اظهار کرد: خدای متعال پس از حدود 14 قرن از ظهور پیامبر اکرم(ص)، به وسیله عده ای از بندگان شایسته اش زمینه هدایت برای میلیون ها انسان فراهم کرد که در طول تاریخ اسلام کم نظیر و بلکه بی نظیر بود.

وی افزود: امام(ره) کاری کارستان کردند و آن چنان زمینه هدایت برای انسان ها فراهم آوردند که موجش کشورهای همسایه و حتی کشورهای دور دست را درنوردیده است و خود بنده آثار آن را در دوردست ترین کشورهای روی زمین دیده ام. با این وجود، کسانی فقط می خواستند از خون شهدا برای خود بهره برداری کنند و طبعا این افراد آرام نمی شدند. راه امام همان راه انبیا است و در نتیجه دشمنی شیاطین بر ضد این راه نیز وجود دارد.

مقاومت در برابر دشمن ارزش انسان را بالا می برد

آیت الله مصباح یزدی در ادامه خاطرنشان کرد: کاری که با مقاومت در برابر دشمن باشد، ارزش بالاتری دارد و اگر به انسان دشنام دهند و یا حتی آب را به روی انسان ببندند، این سختی ها مربوط به بخل خداوند نیست، بلکه می خواهد ارزش انسان بالاتر رود تا الی الابد به سوی کمال سیر کند.

وی با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب توطئه امروز دشمنان را تسلط بر قلب و ایمان جوانان می دانند، بر لزوم فداکاری در برابر توطئه های دشمنان تأکید کرد و گفت: هر کاری که خداوند اراده فرماید، محقق می شود. پس چرا بهشت را منوط به فداکاری انسان ها برای یکدیگر کرده است؟ چون ظرفیت درک بهشت جز از این راه حاصل نمی شود و از همین رو باید فتنه گرانی هم وجود داشته باشند.

آیت الله مصباح یزدی افزود: گمان نکنیم این فتنه ها از دست خدا در رفته و نمی تواند جلوی آن ها را بگیرد؛ بلکه خداوند با وجود این که قدرت وادار کردن انسان را دارد اما به انسان اختیار بخشیده است. اگر فتنه ای که ایجاد می شود، در برابر دین باشد، مقاومت در برابر آن ارزشمند است چرا که ارزش دین بی نهایت است اما اگر برای زندگی مادی ما باشد که پس از عمر انسان پایان می پذیرد. این نهایت لطف به انسان است که در شرایطی قرار گیرد که بتواند رشد کند.

وی تصریح کرد: زمینه رشد در جایی مهیا می شود که جوانی برابر فتنه 88 قد علم کند، اطرافیان خود را نیز بیدار کند و به جهان اعلام کند «تا نفس داریم دست از اسلام و انقلاب بر نمی داریم.» و بنده معتقدم ارزش این کار با فداکاری در رکاب سیدالشهدا برابر است. خدا بر ما منت گذاشته که اگر روز عاشورا را درک نکردیم، امروز شرایطی مهیا شود تا بتوانیم ثواب آن ها را ببریم.

برتری طلبی باعث ایجاد فتنه می شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: اگر کسانی پیدا شوند که هیچ گاه به حق خود قانع نباشند و با وجود این که به اندازه دیگران کار می کنند، می خواهند دو برابر از آن کار بهره ببرند و منتش را هم بگذارند، اینجا هدف الهی از آفرینش انسان و زندگی اجتماعی خدشه دار می شود.

آیت الله مصباح یزدی افزود: اولین چیزی که باعث بدبختی انسان می شود، روحیه «برتری طلبی» است. این روحیه فرعون را به جایی رساند که گفت «انا ربکم الاعلی» و خود را برترین مطلق خواند. چرا قرآن این قدر داستان فرعون را تکرار می کند؟ چون بنده و شما بفهمیم برتری طلبی کار انسان را به جایی می رساند که فرعون رسید.

وی یادآور شد: بزرگانی بوده اند که در عمرشان سعی می کردند کلمه «من» به کار نبرند. بنده حدود 30 سال خدمت علامه طباطبایی می رسیدم و به خاطر ندارم ایشان از واژه «من» استفاده کرده باشند چرا که رمز سقوط در همین واژه است و پیوسته باید به دنبال این باشیم که ببینیم خدا و امام زمان(عج) چه چیزی را می پسندند.

آیت الله مصباح یزدی در پایان گفت: کسی که امروز احیا کننده راه امام و ارزش ها است، مثل خود امام(ره) تنها است و ارزش او مثل ارزش امام در احیای ارزش های اسلامی، انسانی و خدایی است. بنده گمانم این است که تا روز قیامت هر انسانی روی زمین خدمتی به اسلام کند، سهمی از ثواب در نامه اعمال امام(ره) نوشته می شود و سهمی هم در نامه جانشین شایسته امام(ره) نوشته خواهد شد./820/پ201/ج1

ارسال نظرات