۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۴۷۱۸۱۵
نویسنده کتاب «آزمون خواص در حکومت اسلامی»:

پیروی از هوای نفس ریشه اصلی فتنه است/ زمینه فتنه سوم در انقلاب مشاهده می شود

حجت الاسلام سلیمانی امیری با بیان این که در فتنه 88 بسیاری از امام جماعت ها، سران جبهه و استانداران و فرمانداران تردید داشتند و جامعه را دچار تردید کرده بودند، گفت: سران فتنه این بستر را می دیدند که ادعای تقلب را مطرح کردند.
حجت الاسلام سلیمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدجواد سلیمانی امیری، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در نشستی که به مناسبت دهه بصیرت در مسجد خاتم الانبیا پردیسان قم برگزار شد، اظهار داشت: اگر بعد از پیامبر(ص) اکثریت مهاجرین و انصار که آحاد جامعه را تشکیل می دادند طرفدار ولایت امام علی(ع) بودند کسانی که در سقیفه توطئه کردند جرأت نمی کردند که قضیه خلافت را مطرح کنند.

وی با بیان این که 40 هزار نفر در غدیر خم با امام علی(ع) بیعت کردند، گفت: ما نمی گوییم که سقیفه در انحراف مسیر اسلام نقش نداشت ولی نقش اصلی این جا نیست بلکه در انحراف خواص جامعه است که طیف عظیمی از افراد مورد اعتماد مردم را شامل می شود و امروز هم روحانیت و منبری ها از جمله خواص هستند.

تردید خواص جامعه را هم دچار تردید می کند

حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به این که در فتنه 88 نقش سران فتنه کم نبود، گفت: نقش اصلی را در فتنه 88 سکوت منبری ها و قشر عظیمی از طلاب و روحانیت که حکم خواص را در جامعه دارند بازی کرد؛ وقتی خواص جامعه تردید داشته باشند و بگویند ما نمی دانیم که حق با علی(ع) است یا ابوبکر این جاست که توده ها تردید می کنند و انحراف حاصل می شود.

وی با بیان این که ما اگر بخواهیم فتنه را در جامعه درمان کنیم باید به ریشه فتنه توجه کنیم، افزود: ماجرای برجام که معلوم نیست می خواهد به کجا ختم شود یک فتنه است و ما باید برای درمان آن بینیم که گیر اصلی در کجاست؛ گیر اصلی در اکثریت خواصی است که امروز مانند زمان امام خمینی(ره) فکر نمی کنند و بعد از پیامبر(ص) هم مانند ایشان فکر نمی کردند.

استاد تاریخ اسلام افزود: اگر امروز خواص جامعه مانند زمان امام خمینی(ره) بگویند هرچه ولی فقیه بگوید حرف اول و آخر است، مجمع روحانیون جرأت نمی کرد بعد از اتمام حجت مقام معظم رهبری در نماز جمعه بیانیه صادر کند که شنبه بریزید در خیابان ها و امروز هم راحت در جامعه حرکت بکند و برای ریاست جمهوی و نمایندگی مجلس کاندیدا معرفی کند.

وی تصریح کرد: در جریان فتنه 88 گفتند تقلب شده وقتی ریشه یابی می کنیم می بینیم که در هر شهر چند امام جماعت گفتند ما نمی دانیم و حتی برخی بعد از این که رهبری اعلان موضع کردند هم هنوز اعلان موضع نمی کردند و هنوز تردید در دل داشتند؛ وقتی برخی سران جبهه و جنگ و تعداد زیادی از استانداران و فرمانداران تردید داشته باشند در توده مردم هم تردید ایجاد می شود و سران فتنه این بستر را می دیدند و این ادعا را مطرح کردند.

نویسنده کتاب آزمون خواص در حکومت اسلامی با بیان این که موضوع تردید خواص هنوز در جامعه ما درمان نشده است، گفت: تا زمانی که خواص اهل لغزش در جامعه ما فراوانی و نفوذ دارند این جامعه فتنه خیز است؛ خواص نخبگان سیاسی اجتماعی و گروه مرجع و دارای قوه تحلیل هستند که نفوذ و پایگاه اجتماعی دارند و حرکت توده ها در راستای منافع خواص شکل می گیرد.

وی با بیان این که خواص یا اهل حق، یا اهل باطل و یا اهل لغزش هستند، خاطرنشان کرد: اگر خواص اهل حق زیاد باشند ارزش ها در آن جامعه مستحکم می شود و اگر اهل باطل زیاد باشند ارزش های باطل در آن جامعه رواج می یابد ولی اگر خواص یکی به نعل بزنند و یکی به میخ و هم پست بخواهند و هم دم از امام بزنند این جامعه فتنه خیز است و مردم دچار تردید می شوند و ما در چنین جامعه ای به سر می بریم.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: وقتی در دهه محرم اکثر حسینیه ها و مساجد به روحانی ها تأکید می کنند که در این مسجد سیاسی صحبت نکن باید احساس خطر کرد و این جا انقلاب در معرض خطر است؛ دلیل لغزش این خواص هم برداشت التقاطی از دین و عدم شناخت ولایت و عدم شناخت دشمن و پیروی از هواهای نفسانی است و پیامد لغزش آنها هم انحراف و تفرقه، ولایت گریزی و رویش فتنه ها است.

پیروی از هوای نفس ریشه اصلی فتنه است

وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) عنصر اصلی فتنه را پیروی از هوای نفس خواص دانست و ابراز داشت: آقای موسوی هوس کرد که رییس جمهور شود و وقتی رأی نیاورد حاضر نشد این را قبول کند؛ عنصر دوم فتنه بدعت گذاشتن در دین است که برخی گفتند که در مقابل ولی فقیه هم می توان ایستاد؛ عنصر سوم پیوند میان اهل لغزش است و عنصر چهارم هم التقاط میان حق و باطل است که عده ای برخی از حرف های امام را می زدند و با حرف های باطل خود قاطی می کردند و می گفتند ما اهل حقیم.

حجت الاسلام سلیمانی امیری با اشاره به این سخن امیرمؤمنان(ع) که فرمودند فتنه یک سنت است و جامعه با آن آزموده می شود، اذعان کرد: فتنه دو ثمره دارد؛ اول این که بیماردلان را آشکار می کند و دوم هم این که خالصان نجات پیدا می کنند و رستگار می شوند.

وی با بیان این که چفیه ای که رهبر بر دوش می اندازد به معنای این است که من در حال جنگ هستم، ابراز داشت: راه جنگ این نیست که ما داد بزنیم مرگ بر فلانی و تحصن کنیم و جایی را خراب کنیم بلکه راه مبارزه این است که بصیرت و صبر داشته باشیم و علم به مواضع حق پیدا کنیم.

استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان این که لایه اول بصیرت شناخت دشمن و دسیسه های دشمن است، گفت: سخت تر از شناخت دشمن طبقه بندی کردن دشمن است مانند کاری که رهبر ما می کند که با این که بسیاری از سران نظام در فتنه دست داشتن ولی رهبر با آنها مدارا می کند و با همان ها کار می کند و در مواردی هم تذکرات لازم را می دهد.

وی با بیان این که علم به مواضع حق به معنی قدرت تحلیل داشتن است، گفت: ما باید بتوانیم نسبت رفتار خود را با نظرات ولی فقیه بسنجیم و رفتار و عملکرد خود را با ولایت تنظیم کنیم و بعد از این که رهبر اعلان موضع کردند دیگر به فکر خانه نشین شدن و استعفا نیفتیم؛ متأسفانه امروز برخی علنا بر علیه فرمایشات رهبری حرف می زنند و موضع می گیرند.

حجت الاسلام سلیمانی امیری با بیان این که امروز علم به مواضع حق نیاز به مطالعه دارد، گفت: در ماجرای عاشورا بسیاری از خواص جامعه مانند عبدالله بن جعفر نیامد و برای امام حسین(ع) از طرف یزید امان نامه آورد که ما باید با یزیدیان تعامل کنیم و ابن عباس که از بزرگترین مفسران جهان اسلام بود لغزید و محمد حنفیه که در برخی روایات 10 فرزند داشت یک فرزند خود را به کمک امام حسین(ع) نفرستاد.

وی افزود: این افراد آدم های بدی نبودند و اهل بیت(ع) هم به آن ها احترام می گذاشتند ولی آنها معتقد بودند که می شود با بنی امیه کار کرد و سلطه آنها را پذیرفت ولی در عین حال در کنار آن زندگی کرد؛ آن روز کسی حرف امام حسین(ع) که فرمودند کسی که با من نیاید طعم پیروزی را نخواهد چشید درک نمی کرد و امروز هم هر چه ولی فقیه می گوید مقاومت جواب می دهد به دنبال مذاکره هستند.

زمینه های فتنه سوم در انقلاب مشاهده می شود

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که امروز زمینه های فتنه سوم در انقلاب مشاهده می شود، گفت: باز هم برخی از خواص تردید خواهند کرد و نمی توانند میان حق و باطل تشخیص دهند؛ همانطور که امروز که برخی به نتیجه نرسیدن مذاکرات را به گردن رهبری می اندازند و می گویند ایشان از جزئیات مذاکرات با خبر بوده اند و برخی هم این سؤال را مطرح می کنند که چرا رهبر اجازه دادند که به این جا برسیم.

وی افزود: اگر رهبر اجازه ادامه مذاکرات را نمی دادند کسانی که با این شعار 51 درصد رأی جمع کرده بودند امروز ادعا داشتند که رهبری نمی خواهد ما به نتیجه برسیم؛ و حالا که به نتیجه نرسیدند هم رهبری را مقصر جلوه می دهند./843/پ201/ج1

ارسال نظرات