۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۴۷۱۰۵۷
آیت الله مجتهد شبستری:

توسعه صادرات یکی از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی است

امام جمعه تبریز با بیان اینکه یکی از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی توسعه صادرات است، اظهار داشت: صادارت غیر نفتی باید در دستور کار قرار گیرد.
آیت الله مجتهد شبستری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری ظهر امروز در بیست و دومین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور در تالار پتروشیمی تبریز با بیان اینکه یکی از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی توسعه صادرات است، اظهار داشت: صادارت غیر نفتی باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به عدم اجرای اصل ۴۴ ، گفت: اصل 44 اقتصاد کشور را به سه قسمت تقسیم کرده است، اما شاهد اجرای این اصل در کشور نیستیم، اگر این اصل خوب اجرا شود قسمتی از مشکلات کشور حل خواهد شد، عدم واگذاری بعضی از واحدهای تولیدی دچار اشکال است و این امر  مانعی برای رشد صادرات شده است.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه دولت ناظر خوبی است، ابراز داشت: دولت نمی تواند تاجر خوبی باشد و به صورت مستقیم وارد صادرات و تولید شود، لازم است از سوی مجلس و مشوق های صادراتی تسهیلات، معافیت های عوارضی و مالیاتی در دستور کار باشد تا اشتیاق و اقبال بخش خصوصی بیشتر باشد.

وی با ابراز تأسف از تبدیل مناطق آزاد تجاری به مرکز واردات اجناس خارجی، گفت: مناطق آزاد تجاری برای رونق صادرات هدف‌گذاری شده‌اند، این مناطق نباید به مراکز واردات اجناس خارجی تبدیل شود، اگر وارداتی در این زمینه صورت گیرد باید زمینه برای صادرات باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر ایجاد تحول در ساختار مناطق آزاد تجاری، ابراز داشت: همکاری سفارت‌خانه‌ها برای بازاریابی صادرکنندگان، جلوگیری از واردات بی‌رویه مخصوصا کالاهای تجملی و کم کردن بهره‌های بانکی تسهیلات تولیدکنندگان یک مسأله ضروری است.

وی با اشاره به افزایش فاصله میان نرخ ارز آزاد و دولتی، خاطرنشان کرد:‌ با وجود افزایش فاصله نرخ آزاد و دولتی ارز، یکسان‌سازی نرخ ارز یک مسأله ضروری است،  نوسانات بازار ارز تولیدکنندگان و صادرکنندگان را دچار سردرگمی می‌کند، با توجه به اینکه نوسانات نرخ ارز قابل کنترل است و لازم است تدابیر اندیشیده شود./۸۵۴/202/ب2

ارسال نظرات