۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۵
کد خبر: ۴۷۰۵۷۱
آیت الله مصباح یزدی:

افراد ضعیف النفس سریعتر تسلیم خواسته های دیگران می شوند

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که کسانی که می خواهند بر دیگران مسلط شوند مردم را در سطحی قرار می دهند که احساس عظمت نداشته باشند، گفت: هر زمان در برابر کسی قرار بگیریم که برای او قدرت و عظمتی قائل باشیم خواه یا نا خواه در برابر او خضوع می کنیم.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) چهارشنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با بیان این که فرعون می خواست همه او را بپرستند و اطاعات مطلق کنند، گفت: چکار باید می کرد تا بتواند این عقیده را به مردم تحمیل کند.

وی افزود: فرعون سعی کرد مردم را در سطح نازل از فکر و تفکر نگه دارد یعنی نگذارد در جهت عقلانی رشد کند، در جامعه که ارزش هایی مطرح می شود به ویژه از سوی ثروتمندان و حاکمان  باشد طبعا افراد دیگر هم ارزش ها را همان می دانند و همه چیز را در پول و ثروت خلاصه می کنند.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که همین که مردم در سطح پایین باشند تا نتوانند اصل قضیه را درک کنند نقشه کلی و راهبردی فرعون بود، اظهار داشت: در این راه سعی کرد که برتری خود را به رخ مردم بکشد و به گونه ای وانمود کند که خود و اطرافیانش افراد فوق العاده اما مردم افراد در سطح پایینی هستند.

وی ادامه داد: فرعون قوم خود را خفیف شمارد و عقل آنان را سبک دانست، یکی نکته روانشناختی بسیار مهم وجود دارد که اگر کسانی شخصیت و هویتی برای خود قائل نباشند و به ضعف و پستی خود اعتراف کنند آسان می تواند بر آن ها سوار شد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که کسانی که می خواهند بر دیگران مسلط شوند مردم را در سطحی قرار می دهند که احساس عظمت نداشته باشند، ابراز داشت: هر زمان در برابر کسی قرار بگیریم که برای او قدرت و عظمتی قائل باشیم خواه یا نا خواه در برابر او خضوع می کنیم.

وی عنوان کرد: افراد ضعیف النفس سریعتر تسلیم می شوند و قبول می کنند و فرعون این راز را شناخته بود به همین دلیل قوم خود را اسخفاف کرده بود، اینجا داستان یک شخص است که غرور او را گرفته بود که فکر می کند بر همه تسلط ربوبی پیدا کند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: عین این قضیه امروز برای دولت ها می تواند مطرح باشد و هانگونه که شخصی مغرور می شود گاهی یک دولت مغرور به قدرت، ثروت و سیاست های خود مغرور می شود و همان نقشه هایی که فرعون به عنوان شخص اجرا می کرد چنین دولتی در قبال دیگر کشورها انجام می دهد.

وی اضافه کرد: مصداق بین این مسأله وجود دارد و ما با آن مواجه هستیم و از درس هایی که از آیات می گیریم می توانیم برای مواجه شدن با این دولت فرعی که شیطان بزرگ است استفاده کنیم./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات