۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵
کد خبر: ۴۷۰۵۶۰
رییس اداره اوقاف طبس خبر داد؛

وجود 5 هزار و 370 موقوفه و رقبه در شهرستان طبس

رییس اداره اوقاف و امورخیریه طبس گفت: حوزه اوقاف شهرستان طبس بسیار وسیع و گسترده است که بیش از 370 موقوفه و 5 هزار رقبه و 300 مسجد و حسینیه و 8 امامزاده دارد و در بخش‌ دیهوک 90 فقره موقوفه، بخش دستگردان 60 فقره موقوفه، بخش مرکزی 130 فقره موقوفه و در شهر طبس 90 فقره موقوفه وجود دارد.
اوقاف

حجت الاسلام دادخدا خدایی، رییس اداره اوقاف و امورخیریه طبس امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در طبس، اظهار داشت: وقف‌های موجود بیانگر اعتقاد و التزام عملی مردم به معارف اسلامی و اهل بیت(ع) است.

وی تصریح کرد: حوزه اوقاف شهرستان طبس بسیار وسیع و گسترده است که بیش از 370 موقوفه و 5 هزار رقبه و 300 مسجد و حسینیه و 8 امامزاده دارد و در بخش‌ دیهوک 90 فقره موقوفه، بخش دستگردان 60 فقره موقوفه، بخش مرکزی 130 فقره موقوفه و در شهر طبس 90 فقره موقوفه وجود دارد.

رییس اداره اوقاف و امورخیریه طبس در خصوص سنت حسنه وقف گفت: تشویق مردم به وقف جدید به تناسب و نیازهای روز جامعه، مدیریت موقوفات حاضر و موجود، اجرای امینانه نیات واقفین برابر متن وقف‌نامه، شناسایی و احیای موقوفات و درآمدزایی و سرمایه‌گذاری، اخذ اسناد مالکیت، بروزرسانی ارزش ریالی و قیمت حق‌الاجارات از وظایف و مأموریت‌های اداره اوقاف است.

حجت الاسلام خدایی با توجه به اینکه در شهرستان طبس 8 امامزاده وجود دارد، افزود: امامزادگان از محل کمک و نذورات و هدایای نقدی و غیرنقدی مردم اداره می‌شود و هیچ مبلغی از محل درآمد بقاع در غیر از امورات بقعه هزینه نمی‌شود، معرفی هیأت امنا و صدور احکام آن و بیمه خدام به عهده اوقاف است.

وی ادامه داد: موقوفات امانتی است که اداره اوقاف واگذار می‌شود و باید درست آن را مدیریت کرد، یکی از وظایف ما اجرای دقیق و امینانه نیات واقفین است.

رییس اداره اوقاف و امورخیریه طبس از مردم خواست تا همیار وقف باشند و بیان داشت: مردم خود و دیگران را تشویق کنند به وقف جدید حتی با وقف یک کتاب، درخت یا سهام و در واقع همه می‌توانند واقف باشند و در شناسایی موقوفات به ما کمک کنند و حق‌الاجارات خود را به موقع بپردازند تا بتوانیم اجرای نیات کنیم.

حجت الاسلام خدایی خاطرنشان کرد: در گذشته مصارف وقف تا اندازه‌ای با زمان فعلی متفاوت بوده است اما باید دید که نیاز حال حاضر جامعه ما چیست تا موقوفات در آن زمینه‌ها جهت داده شوند، برای مثال ازدواج جوانان، تأمین جهیزیه نوعروسان، مخارج دارو و درمان، مسکن، تأمین مخارج تحصیل، ایجاد مراکز فرهنگی و آموزشی، مراکز خدماتی بین راهی و موسسات خیریه از جمله مسائلی است که نیازمند حمایت واقفان و خیران در این زمان است.

وی ضمن درخواست از مسؤولان ادارات، عنوان کرد: شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، شوراهای اسلامی شهر و روستا، بنیاد مسکن و اداره آب و فاضلاب چنانچه هر طرح عمرانی در دست احداث دارند قبل از اجرا، استعلام از اوقاف گرفته شود تا موقوفات از بین نرود.

رییس اداره اوقاف و امورخیریه طبس یکی از برنامه‌های مطلوب در امر شناسایی و احیای موقوفات برنامه دهگردشی دانست و افزود: در این برنامه یک روز از هفته جهت شناسایی و بازدید میدانی از املاک موقوفه اختصاص می‌یابد که از اراضی موقوفه و قنوات بازدید و قراردادهای اجاره و بدهی آنها بررسی می‌شود./880/302/ب3

ارسال نظرات