۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۴۷۰۳۷۴
در دانشگاه مذاهب اسلامی؛

کنفرانس علوم انسانی و مبارزه با افراط‌گرایی برگزار شد

کنفرانس علوم انسانی و مبارزه با افراط‌گرایی در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.
مبارزه با افراط

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کنفرانس علوم انسانی و مبارزه با افراط‌گرایی امروز هشتم دی‌ماه با حضور و سخنرانی آیت‌الله محمدی علی تسخیری مشاور عالی رهبری در جهان اسلام، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی معاون امور بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی و جمعی از شخصیت‌ها و استادان دانشگاهی در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.

در مراسم افتتحایه این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ضمن خیرمقدم به همه مهمان حاضر در کنفرانس به سخنرانی پرداخته و گفت: همه ما باید تلاش کنیم که اسلام با محبت اجتماعی بر تقریب در مناسبات اجتماعی جوامع گسترش یابد، این زمینه آیت‌الله تسخیری موفقیت‌های قابل توجهی داشتند که قابل تقدیر است.

در ادامه آیت‌الله محمد علی تسخیری مشاور رهبر معظم انقلاب به سخنرانی پرداخته و گفت: ر اساس آموزه‌های اسلام تعامل اصل مهمی است، باید تمام ادیان الهی با حفظ احترام و شناخت حقوق یکدیگر به گفتگو و تعامل با یکدیگر بپردازند.

همچنین در ادامه مراسم محمد عادل ضیائی دبیر علمی کنفرانس گفت: برای برگزاری این مراسم یک فراخوان عمومی برای مقالات داده شده و استقبال خوبی از آن شد.

وی با اشاره به هدف همایش، عنوان کرد: هدف همایش این نبوده که مقالات زیاد جمع آوری شود بلکه هدف دریافت مقالاتی بوده است که مشکلات افراط‌گرایی را حل کند.

ضیایی افزود: ما از سال گذشته که کلید همایش زده شد 7 پیش نشست درگرگان، بغداد، قم، تهران با همکاری پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات اسلامی، مرکز بین المللی گفتگوی ادیان و دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار کردیم.

معاون پژوهشی دانشگاه مذاهب اسلامی، اظهار داشت: مقالاتی که به دست ما رسیده بود در روند داوری قرار گرفت که در مجموع مقالات همایش از برترین های آن استفاده می‌شود، خلاصه تمام مقالات به فارسی و عربی آن تهیه شده و در کتابی به چاپ می‌رسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امید که این همایش زمینه‌ای شود که بتوان در حل مشکلات جهان اسلام  قدمی برداشته شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی معاون امور بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب به عنوان سخنران بعدی گفت: مقابله نظامی و امنیتی با داعش جهان اسلام تمام می‌شود اما آنچه باقی می‌ماند مقابله فرهنگی و ایدئولوژیک با تکفیر در نگاه تمدنی است.

در بخش صبحگاهی این همایش دکتر صباح محمد نجیب البرزنجی؛ استاد دانشگاه سلیمانیه مقاله خود تحت عنوان «خشونت، افراط‌گرایی، تروریسم از نگاه قرآن»، دکتر عابدین مومنی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران مقاله خود تحت عنوان «اجتهاد در اجتهاد» ارائه کردند.

همچنین در ادامه بخش صبحگاهی همایش حسن سرباز؛ استاد دانشکده ادبیات دانشگاه کردستان؛ با مقاله « نقش اعتدال در جلوگیری از افراط‌گرایی»، دکتر زهرا نورالدین؛ استاد دانشکده ادبیات دانشگاه بغداد؛ با مقاله «پژوهشی قرآنی درباره گروه‌های افراط‌گرا»، سید محمد علی رضوی؛ جامعه المصطفی العالمیه؛ با مقاله «زمینه‌های فکری خشونت‌گرایی دینی»، دکتر ناصر مریوانی؛ مدرس دانشگاه مذاهب اسلامی؛ با مقاله «مفهوم جزیه در جامعه اسلامی امروزی» و دکتر احسان علی حیدری؛ معاون دانشکده دانشگاه بغداد با مقاله «اثر فلسفه دین در همزیستی اجتماعی» به سخنرانی پرداختند.

در بخش بعداز ظهر همایش دکتر محمد علی آذرشب؛ استاد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران با مقاله «هوس دینی؛ آفت طلبان علوم دینی»، دکتر صلاح فلیفل الجابری؛ رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه بغداد؛ با مقاله «افراط‌گرایی و خشونت در پرتو تحلیل فلسفی و روانشناختی»، دکتر سعید عبدالملکی؛ استاد دانشگاه پیام نور؛ با مقاله «عوامل روان‌شناختی و شخصیتی افراد در شکل‌گیری پدیده خشونت»، و دکتر کمال سرحان الخیلانی؛ رئیس گروه روانشاسی دانشگاه بغداد با مقاله «تفکیک شخصیت افراط‌گرا و شکل دادن مجدد آن در پرتو نظریات فلسفی» به ارائه مقالات خود پرداختند.

همچنین در ادامه بخش بعداز ظهر همایش دکتر اسامه عبدالرحمن الدوری؛ با مقاله «روش‌های تاریخی؛ بین افراط گرایی و گذشت»، احسان احمدی خاوه و خانم سمیه شاه‌حسینی با مقاله «افراط‌گری محصول تفکر فرقه‌ای»، دکتر سوزان محمد فرج با مقاله «تلاش جمعی مطلوب برای رویارویی در برابر تروریسم» و سید مهدی رحمتی با مقاله «بررسی و نقد موانع سیاسی توسعه و عدالت» با مقالات خود به سخنرانی پرداختند.

در بخش شامگاهی این همایش دکتر محمد رضا دهشیری؛ عضو هیات علمی دانشگاه روابط بین‌الملل با مقاله « جایگاه مطالعات افراط‌گری و روابط بین‌الملل» و دکتر سید محمود ساداتی‌نژاد رئیس کارگروه اسلام و روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه با مقاله «تکفیر و روابط بین‌الملل» بخشی از مقالات خود را قرائت کردند./202/807/ب1

ارسال نظرات