۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۴۷۰۳۰۰
معاون امور بین‌الملل دفتر رهبر انقلاب:

عربستان متهم اصلی توسعه و گسترش تکفیر است

معاون امور بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب گفت: مقابله نظامی و امنیتی با داعش جهان اسلام تمام می‌شود اما آنچه باقی می‌ماند مقابله فرهنگی و ایدئولوژیک با تکفیر در نگاه تمدنی است.
حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین قمی معاون امور بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب، امروز در کنفرانس علوم انسانی مبارزه با افراط‌گرایی که در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، با اشاره به این که ما برای این همایش از دو جهت ارزش قائل هستیم، گفت: نخست این که افراط‌گرایی یکی از دردهای مشترک امروز جامعه بشری است که بسیاری از کشورهای جهان از آن رنج می‌برند.

آیت الله قمی افزود: امروز در 169 کشور مناقشات جدی، در 40 کشور جنگ‌های خونین به شکل‌های مختلف، 60 میلیون آواره ناشی از پدیده افراط و 57 هزار نفر ترور را شاهد هستیم.

 معاون امور بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب، با اشاره به این که بررسی ابعاد افراط می‌تواند در خدمت بشریت قرار گیرد، بیان داشت: بسیاری از این همایش‌ها به جنبه‌های نظامی و امنیتی برای مقابله با پدیده افراط می‌نگرند در حالیکه برخورد علمی و فرهنگی با پدیده افراط می‌تواند به صورت ریشه‌ای و اساسی ریشه‌کن کند.

حجت الاسلام والمسلمین قمی با بیان این که برخلاف قرن‌های گذشته شاهد افراط گرایی‌های متفاوت هستیم، ابراز کرد: جنگ‌های صلیبی که با انگیره‌های اقتصادی و سیاسی و سوء استفاده متدنیان در طول سه قرن بر بشریت تحمیل و سه تا ده میلیون نفر هم در آن کشته شدند.

خشونت‌آمیزترین جنایات در تاریخ بشریت را غربی‌ها انجام دادند

 معاون امور بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: جنگ‌های خشونت‌آمیز غربی‌ها در آمریکا و استرالیا بر علیه بومی‌های آنها، دادگاه‌های تفتیش عقاید، نژاد‌پرستی هیتلری، جنایات صهیونیست‌ها در فلسطین یا جنایات علیه بوسنی علیه مسلمانان، حمله آمریکا به کشورهایی نظیر عراق و افغانستان به بهانه انفجار برج‌های دوقلو، نشان می‌دهد که خشونت‌آمیزترین جنایات در تاریخ بشریت را غربی‌ها انجام دادند، حتی افراط‌گرایی در منطقه غرب آسیا ریشه در خشونت‌طلبی و افراط‌گرایی‌های غربی‌ها دارد.

وی گفت: منطق غربی‌ها و گروه‌های افراط گرایی بر این است که آنها حق دارند ارزش‌‌های خود را گسترش دهند حتی اگر به زور متوسل شوند، در حقیقت منطق بوش با منطق سازمان‌های تروریستی و افراطی در زورگویی برای انتقال آنچه تصور می‌کنند ارزش است یکی است، به همین اساس به نام دفاع از محرومان و مبارزه با ظلم این جنایات را مرتکب می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین قمی با بیان این که امروز همین‌ها متوجه شدند که حرف‌های آنها مانند حقوق بشر و حقوق کودکان دیگر رنگی ندارد، ابراز کرد: آنها فقط با تبلیغات رسانه‌ای و با استفاده از تروریست‌های به نام دفاع از دیانت و شریعت همان روش را ادامه داده و کار خود را پیش می‌برند.

 معاون امور بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه ما در علوم‌انسانی به طور عام و در مسانل روابط بین‌المللی به طور خاص با سه آسیب مواجه هستیم، اظهار داشت: یکی از آسیب‌ها با نگاه پوپولیستی و بدون نگاه به ماوراطبیعه و علوم تاریخی و به علوم انسانی با علوم مادی نگاه کرده و ارزش‌های انسانی و الهی را نادیده می‌گیرند.

وی با اشاره به آسیب دوم خاطرنشان کرد: این آسیب از ناحیه کسانی است که در مطالعات علوم‌انسانی به نگاه پسامدرن توجه دارند و با تکیه بر روایت‌های مقطعی خرد دنبال نسبیت و زدودن یقین و ایجاد تردید در اصل حقیقت، فهم و پایبندی به آن هستید، اینها به اصول ثابت اخلاقی بها نمی‌دهند.

حجت الاسلام والمسلمین قمی درباره آسیب سوم عنوان کرد: نگاه دیگر رویکردهای نص‌گرایی و ظاهرگرایی عقل و اندیشه را کنار گذاشته و بر ظاهر نصوص تاکید می‌کنند آنها با فراموش کردن نقش عقل دچار نوعی جنود می شوند.

 معاون امور بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب با اشاره به چند راه‌حل‌ برای مبارزه با هر سه پدیده، بیان داشت: در این زمینه توجه به عقل، منطق و قرآن در روابط بین‌الملل با دوری از خودخواهی، تعصب، داوری به نام عقل باید حاکم باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قمی افزود: وقتی معیاری برای گفتمان نداشته باشیم و به تساهل و تسامح توصیه شود این خود عامل خشونت است به همین دلیل در منطق لیبرالیزم همه جنایت‌ها به نام آنها اتفاق افتاده است، اگر کسی نخواهد با لیبرالیزم و سکولاریزم و حقوق بشر آمریکایی و فرانسوی کنار آید حکم تکفیری برای او صادر کرده بدترین و شدیدترین خشونت را بر علیه او به کار می‌گیرند.

وی گفت: در روابط بین‌الملل جهان اسلام گروه‌های مختلف طیف‌های متفاوتی و رویکرد متفاوت دارند، باید به این تفاوت‌ها توجه جدی شود.

حجت الاسلام والمسلمین قمی ابراز کرد: دشمنان تلاش دارند تکفیر را یک‌پارچه به اسلام نسبت دهند اما اگر نگاهی دقیق به این مساله داشته باشیم در بین یک میلیارد و 700 میلیون مسلمان در جهان اسلام، اهل سنت، سلفی‌ها یا گروه‌های دیگر همه به تکفیر قائل نیستند، بلکه اقلیتی از وهابیت به تکفیر قائل هستند.

وی افزود: امروز عربستان در گسترش تکفیر متهم اصلی است، حتی القاعده و داعش در تکفیر با هم متفاوت هستند، باید به این تفاوت ها توجه کنیم نمی‌توانیم به همه با یک چشم نگاه کنیم.

 معاون امور بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: علما از فرق مختلف در عراق، هندوستان و پاکستان یا برخی کشورهای اسلامی دیگر رسما مخالفت خود را با جریان‌های تکفیری اعلام می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت کرامت انسانی در روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد: قرآن ما کریم است، رسول اسلام کریم است، کرامت انسانی در اسلام اصل مهمی است، کسی حق ندارد هر کاری خواست با آن انجام دهد جنایات داعش با کرامات انسانی هیچ سازگاری ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین قمی عنوان کرد: مقابله نظامی و امنیتی با داعش جهان اسلام تمام می‌شود اما آنچه باقی می‌ماند مقابله فرهنگی و ایدئولوژیک با تکفیر در نگاه تمدنی است، امید که بتوانیم امت واحده را شکل داده و شاهد شویم که صالحان وارث این زمین باشند ./807/پ201/ج

 

ارسال نظرات