۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۴۷۰۱۱۰

ارجاع بیش از 7 هزار نفر در انگلیس به نهادهای مبارزه با افراط گرایی

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی شورای ملی روسای پلیس انگلیس، دست کم 7 هزار و 500 تن که شماری از آنها کودک بوده اند تا پایان ماه مارس 2016 ، در چارچوب برنامه مقابله با افراط گرایی موسوم به «پرونت» به نهادهای مربوطه ارجاع شده اند.
 افراط گرایی


به گزارش خبرگزاری رسا، شورای ملی روسای پلیس انگلیس اعلام کرد: حدود 7 هزار و 500 تن در چارچوب برنامه مقابله با افراط گرایی موسوم به «پرونت» به نهادهای مربوطه ارجاع شده اند.

این آمار حاکی است که 54 درصد از ارجاع شدگان معادل 4هزار نفر در انگلیس و ولز، در ارتباط با مسائل اسلامی و دیدگاه های افراط گرایانه بوده است.

بر اساس گزارش یاد شده 610 تن از همین افراد به طرز عجیبی زیر 10 سال سن و در مجموع 3هزار و 100 تن زیر 18 سال سن داشته اند.

گزارش یاد شده موید آن است که هفته ای 60 کودک به نهادهای مبارزه با افراط گرایی ارجاع شده اند.

اسکای نیوز روز سه شنبه طی گزارشی در این رابطه گفت: 'سایمون کول'، مسوول شورای ملی روسای پلیس انگلیس در رابطه با پرونت، ضمن دفاع از این راهبرد بیان داشت که اجرای این طرح به مراتب بهتر از جاسوسی کردن علیه مردم است.

این شبکه خبری افزود: کول گفت که چندی پیش فردی در انگلیس از سفر کردن به سوریه با استناد به راهبرد پرونت منع شد، این در حالی است که دو تن از دوستان وی که به این سفر مبادرت کردند، کشته شدند.

اسکای نیوز گفت: این مقام امنیتی با بیان اینکه طرح پرونت برای یاری رساندن به مردم و نه تروریست خواندن آنها ایجاد شده است، افزود: اما متاسفانه این زاویه از طرح دیده نمی شود، و به طور جنون آمیزی به عنوان طرح جاسوسی کردن از مردم یاد می شود.

گفتنی است که بر اساس گزارش شورای ملی روسای پلیس انگلیس، پرونده 37 درصد از افرادی که به طرح پرونت ارجاع شده اند، هیچ اقدامی صورت نگرفته، این در حالی است که پرونده 28 درصد از ارجاع شدگان همچنان در حال رسیدگی است.

راهبرد 'پرونت' یکی از چهار بخش راهبرد مبارزه با تروریسم ( The Counter-Terrorism and Security Act ) است که از بودجه ای بالغ بر 40 میلیون پوند برخوردار است. این طرح با هدف مبارزه با افراط گرایی و گرایش انگلیسی ها به تفکرات افراطی و گروه های تروریستی مطرح شده است.

منتقدین بر این باور هستند که اقلیت مسلمان اصلی ترین قربانیان طرح یاد شده به شمار می روند؛ این در حالی است که افزایش فعالیت جریانات دست راستی که در آخرین مورد، به یک مرکز اسلامی در شهر لیورپول حمله ور شده و خسارت های گسترده ای را به ساختمان وارده ساخته اند، تدبیری نمی شود.

«دیانه آبوت» وزیر کشور کابینه در سایه حزب کارگر اخیرا طی اظهاراتی ضمن هشدار در مورد افزایش جریانات دست راستی در انگلیس تصریح کردند دولت محافظه کار این کشور تاکنون قادر به مقابله موثر با این جریانات نبوده است.

آبوت طی سخنانی در مجلس عوام گفت: آمارهای منتشر شده حاکی از افزایش نگران کننده فعالیت و اعتماد به نفس جریانات دست راستی در انگلیس است.

وی افزود: این آمار نشانگر آن است که راهبرد پرونت [در مقابله با افراط گرایی] قادر به مقابله با جریانات دست راستی در انگلیس نبوده است.

این سیاستمدار انگلیسی با بیان اینکه «راهبرد پرونت به درستی در انگلیس تبیین نشده است» تصریح کرد: این راهبرد تاکنون فضای گفتمان مسالمت آمیز را تحت شعاع قرار داده، این در حالی است که ما اکنون نیازمند راهبردی هستیم که به طور جد فعالیت جریانات دست راستی در کشور را مورد هدف قرار دهد.

به نوشته ایرنا، شمار دیگری از شخصیت های امنیتی انگلیس نیز تاکنون با ناکارآمد خواندن 'پرونت' خواستار تغییر رهیافت دولت انگلیس نسبت به مبارزه با افراط گرایی شدند.

'دال بابو' یک مقام ارشد پیشین پلیس انگلیس با 'سمی' توصیف کردن لایحه مبارزه با تروریسم، گفته است که بسیاری از مسلمانان نسبت به این لایحه بدبین هستند./982/ب102/د

ارسال نظرات