۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۳
کد خبر: ۴۶۹۴۹۱
در درس خارج فقه‌رسانه عنوان شد؛

پیگیری مطالبات به حق و رفع ظلم و تبعیض از آحاد مردم از اهداف میانی رسانه دینی

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی پیگیری مطالبات به حق و رفع ظلم و تبعیض از آحاد مردم را یکی دیگر از اهداف میانی رسانه دینی برشمرد و گفت: رسانه دینی باید در خدمت اهداف و سیاست‌های نظام اسلامی باشد و از جمله اهداف و وظایف حاکمیت اسلامی اقامه قسط و عدل است.
رفعتی ویرایش شده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین عباس رفعتی نائینی، رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم، شنبه در درس خارج فقه رسانه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با اشاره به مباحثی که در جلسات گذشته بیان شده بود، اظهار داشت:‌ در بحث اهداف رسانه دینی، بیان شد که رسانه دینی اهدافی دارد که برخی از آن اهداف کلی و برخی دیگر اهداف میانی بودند.

حجت الاسلام و المسلمین با اشاره به این که ممکن است گمان شود مباحث مطرح شده در درس خارج فقه رسانه مسائلی تئوری و غیرکاربردی باشد، اظهار داشت:‌ براساس مطالبی که در جلسه گذشته درباره شب‌یلدا بیان شد، کاملاً آشکار شد که آنچه در درس خارج فقه رسانه به عنوان اهداف و وظایف یک رسانه دینی بیان می‌شود، قابلیت اجرایی و عملیاتی شدن دارد.

وی پیگیری مطالبات به حق و رفع ظلم و تبعیض از آحاد مردم را یکی دیگر از اهداف میانی رسانه دینی برشمرد و خاطرنشان کرد: پیگیری مطالبات به حق مردم و رفع ظلم و تبعیض در تمام برنامه‌های یک رسانه دینی نباید لحاظ شود اما موظف است تا در برخی از برنامه‌ها این پیگیری را لحاظ کند.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم تصریح کرد: این که در جلسات گذشته بیان شده است تزریق معنویت و گسترش فضای معنوی از وظایف رسانه دینی است به آن معنا نیست که رسانه دینی تبدیل به مسجد شود، بلکه مقصود آن است که رسانه دینی، مردم مسجدی تربیت کند.

وی ادامه داد: از این رو اگر گفته می‌شود پیگیری مطالبات به حق مردم از وظایف رسانه دینی است، به آن معنا نیست که رسانه دینی وظایف قوه قضائیه یا امثال آن را انجام دهد، بلکه مقصود آن است که رسانه دینی باید در خدمت اهداف و سیاست‌های نظام اسلامی باشد و از جمله اهداف و وظایف حاکمیت اسلامی اقامه قسط و عدل است.

این استاد برجسته حوزه علمیه با بیان این که رسانه دینی می‌تواند نقش اساسی در رفع ظلم داشته باشد، ابراز داشت: بخش کوچکی از مردم پس از رسیدن به یک مسؤولیت در نظام، فراموش می‌کنند که در قبال مظلوم وظایفی دارند و باید در برابر ظالم بایستند و چه بسا ممکن است خود نیز تبدیل به ظالم می‌شوند.

وی در ادامه گفت: ممکن است مسؤولی انسان درستکاری در صدد رفع ظلم باشد اما کارکنان و زیر مجموعه او به دیگران ظلم کنند، از آنجایی که آن مسؤول وظیفه دارد ظلم را از بین ببرد، رسانه دینی با انعکاس و اطلاع رسانی به مسؤولان آنها را از این نقیصه آگاه می‌سازد و تا زمانی که ظلم به طور کامل ریشه کن نشده باشد، آن را پیگیری می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی با اشاره به آیه 148 سوره نساء اظهار داشت: آیات و روایات فراوانی در زمینه وظیفه رسانه دینی در رفع ظلم و پیگیری آن وجود دارد از این رو قرآن کریم در آیه «لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ وَ کانَ اللَّهُ سَميعاً عَليماً»، می‌فرماید: «خداوند دوست ندارد که آشکارا از کسى بدگویى شود، ولى کسى که به او ستم شده است گناهى بر او نیست که آشکارا از ستم کننده به بدى یاد کند. و خدا همه سخنان را مى‌شنود و از آنها آگاه است».

وی ابراز داشت: با توجه به واژه «الْجَهْرَ» در آیه 148 سوره نساء، رسانه دینی در راستای رفع ظلم موظف است تا با صدایی بلند و رسا، ظلم انجام شده را اعلام کرده و برای برچیده شدن آن ظلم مراتب لازم را پیگیری کند.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم با قرائت خطبه 29 از نهج البلاغه تأکید کرد: امیرالمؤمنین(ع) در این خطبه با ذکر «وَ لايُدْرَكُ الْحَقُّ اِلاّ بِالْجِدِّ» در صدد بیان این نکته است که حق گرفتنی است و باید در گرفتن آن جدیت به خرج داده شود.

وی با قرائت روایت «مَنْ أَخَذَ لِلْمَظْلُومِ مِنَ الظَّالِمِ كَانَ مَعِي فِي الْجَنَّةِ مُصَاحِبا» خاطرنشان کرد: با توجه به این روایت از رسول اکرم(ص)، کسی که مظلوم واقع شده است، می‌تواند افشاگری خود را رسانه‌ای کند تا علاوه بر آن که خود زیر بار ظلم نرود، ظالم ظلم خود را توسعه نداده و نتواند دیگران را نیز تحت ظلم خود قرار دهد.

این استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به این که بعضی از ظلم‌ها، ظلم به همه آحاد جامعه است، تصریح کرد: دریافت حقوق‌های نجومی، ظلم به همه کسانی است که در بیت‌المال سهمی دارند، چرا که تصرف و دست‌درازی در بیت‌المال ظلمی است که بر همه مردم جامعه می‌شود از این رو رسانه با اعلام این ظلم و پیگیری آن می‌تواند نقش اساسی در ریشه‌کن شدن این ظلم داشته باشد./878/202/ب3

اکتای بهمنی
ارسال نظرات