۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۴۶۹۳۵۴
استاد حوزه:

در حوزه کودک و نوجوان برنامه فرهنگی وجود ندارد

استاد حوزه و دانشگاه گفت: آموزش و پرورش ما در بحث فرهنگی هیچ برنامه ای برای کودکان و نوجوانان ندارد و علاقمندان به ترویج آموزه های دینی، باید حوزه کارشان را حوزه کودک قرار دهند و با عزم جهادی در این عرصه وارد شوند.
کودک و نوجوان

حجت الاسلام ابوذر عبادی راد در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، نبود طرح و برنامه جامع در حوزه فرهنگی کودک و نوجوان را از مهم‌ترین مشکلات فرهنگی جامعه دانست و خاطرنشان کرد: در دستگاه های متولی فرهنگی، به بحث کودک و نوجوان کم‌تر پرداخته می شود و تولیدات در این حوزه بسیار کم و ناچیز است و باید فکری به حال این حوزه شود و فرزندان ما نباید این‌طور رها شوند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب یک جمله دارند که می فرمایند «انقلاب ما هدفی جز انسان سازی ندارد» و این از دبستان و قبل از آن شروع می شود و همین کودکان امروز، جریان مدیریتی جامعه آینده را می سازند و اگر محتوای مناسبی برای آن ها تعریف نشود، با فضای امروز و ابزارهای مجازی که دسترسی آسانی دارند، قاعدتاً این نسل توسط جبهه معارض به کار گرفته می شوند و فکر، ذهن، شئونات و مختصصات شخصیتی آن ها با طراز جامعه اسلامی جلو نمی آید و ناهنجاری ها و تفاوتی که بین این دو فرهنگ وجود دارد، مشکلات بسیاری را ایجاد خواهد کرد.

استاد حوزه و دانشگاه، دغدغه در این بخش را بسیار جدی دانست و تأکید کرد: نگرانی در این بخش بسیار جدی است و اصحاب فرهنگ، روحانیت، اساتید دانشگاه و همه دغدغه مندان این حوزه، باید دست به دست هم دهند تا یک استراتژی مناسب در این حوزه تدوین شود.

وی افزود: در بخش نماد سازی، ما ضعیف عمل کرده ایم و تا کنون فقط توانسته ایم برخی شخصیت های ملی و مذهبی خود را بر روی جلد نوشت افزارها بیاوریم در حالی که این موضوع کمترین کار در حوزه نمادسازی است، در حالی که توجه به مفاخر و قهرمانان ملی، در کل دنیا مقوله مهمی است و برنامه ریزی زیادی بر روی آن انجام می شود.

حجت الاسلام عبادی راد، الگوسازی را از مهم‌ترین برنامه های غرب در حوزه کودک و نوجوان برشمرده و ابراز کرد: الگوسازی و ایجاد هویت فرهنگی در غرب بسیار مورد توجه قرار می گیرد و برای معرفی یک شخصیت ملی و قهرمان خود، از روش های مختلفی استفاده می شود که از معرفی تا ساخت عروسک ها و آثار تصویری و انیمیشن های مرتبط با آن شخصیت، برای الگوسازی استفاده می شود اما در کشور ما ضعف شدیدی در این حوزه وجود دارد.

وی افزود: به عنوان مثال، سریال فاخری مانند مختار ساخته می شود اما فعالان فرهنگی حوزه تولیدات کودک و نوجوان نتوانسته اند محصولاتی مناسب تولید کنند.

مسؤول انجمن حامیان تعلیم و تربیت، فعالیت روحانیت در این عرصه را چشمگیر دانست و ابراز کرد: الحمدلله یکی از اقشاری که در این حوزه ورود خوبی داشته و بهتر از دیگران کار کرده اند، جریان روحانیت است که به صورت خودجوش در عرصه تبلیغی فعالیت های چشمگیری داشته اند که البته باید مجموعه های فعال در این عرصه، با همکاری یکدیگر و در حد توان خود، در ترویج معارف تلاش کنند.

وی هم چنین خاطرنشان کرد: حضور در مدارس، تولید برنامه ها، تولید محتوا، برگزاری اردوهای فرهنگی و دیگر برنامه های مرتبط، می تواند در حوزه کودک و نوجوان، روند رو به رشدی را به وجود آورد.

حجت الاسلام عبادی راد، در پایان تصریح کرد: دغدغه ای جدی در این حوزه وجود دارد که باید برنامه ای جامع تدوین و طراحی شده و به صورت پرشتاب اجرا شود و دولتمردان و متولیان نیز باید بحث را پیگیری کنند و توجهی هم به آموزش و پرورش شود که این عرصه را رها کرده است و هیچ برنامه فرهنگی برای کودک و نوجوان ندارد که در این زمینه باید مربی متناسب با استعداد و ذائقه فرهنگی این گروه سنی را به کار گیرند و حرکتی جهادی در این عرصه صورت گیرد./872/302/ب3

ارسال نظرات