۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۴۶۸۲۳۹
به همت دانشگاه مذاهب اسلامی؛

نشست تخصصی « فقه و افراط گرایی» برگزار شد

نشست تخصصی «فقه و افراط گرایی» با حضور حجت الاسلام سید محمود امامیان و دکتر محمود ویسی در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.
نشست فقه  افراط گرایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمود امامیان استاد دانشگاه بعدازظهر امروز در نشست تخصصی «فقه و افراط گرایی» که در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد با اشاره به اینکه علوم طبیعی یا قراردادی استثناءپذیر هستند، اظهار داشت: افراط را باید به صورت یک اصل در آورد و در فقه برای آن مجوزی ارائه نشده است، اصل در واقع حرمت افراط می‌باشد.

وی ادامه داد: افراط در جهان معاصر و در میان مسلمانان از شاخه‌های متعددی تشکیل می‌شود، رویکرد فقهی تروریسم یکی از مواردی می‌باشد که به تازگی به وجود آمده است، در جهان امروز می‌گویند تروریست‌ها مسلمان هستند و به کار افراطی دست می‌زنند و این امری کاملا واضح است اما اینکه می‌توان به این افراد مسلمان بودن یا نبودن را اطلاق کرد موضوع مهمی است.

حجت الاسلام امامیان تاکید کرد: گاهی دو کلمه در کنار هم قرار می‌گیرد و ترکیبی را شکل می‌دهند، اما امروز غیر از ترکیب دو کلمه در کنار هم این موضوع مطرح است که برای چه اهدافی در کنار هم قرار بگیرند، قرار گرفتن افراط در کنار فقه برای اینکه چه رابطه‌ای بین این دو وجود دارد و نظر فقه نسبت به افراط چیست.

استاد دانشگاه یادآور شد: فقه متعهد و متکفل به بیان احکام مکلفین می‌باشد، انسان هر فعلی از افعالش دارای حکم شرعی است پس نمی‌توان فعلی را پیدا کرد که فقه‌ای برای آن وجود نداشته باشد.

وی افزود: کسی که معصوم نیست و احکام فقهی را عرضه می‌کند کارش استنباط یا استخراج احکام است و احکام شرعی را معرفی می‌نماید، احکام هم فقط برای گفتن نیست بلکه برای عمل کردن است، در واقع غیرمعصوم از احکام استنباط می‌کند تا مکلف به احکام عمل نماید.

حجت الاسلام امامیان با بیان اینکه گاهی افراط‌گرها جز با شمشیر سخنی ندارند، خاطرنشان کرد: قرآن بسیار بیان کرده است که با یکدیگر سخن بگوید، حتی برای افراط‌ی‌ها نیز آمده است که با سخن مشکل خود را حل کنید، دفع جهالت نیاز به داشتن مدرک فقه ندارد، در حال حاضر خلیفه داعشی‌ها دکتری فقه دارد اما ایم دلیل نمی‌شود که ما او را فهمیده بدانیم.

افراط و تفریط خروجی جهل است

در ادامه این نشست دکتر محمود ویسی استاد دانشگاه نیز با اشاره به اینکه فقه در حقیقت قواعد حیات و زندگی اجتماعی است، تصریح کرد: بدین ترتیب قواعد فقه را انسان باید بشناسد، کار فقیه هم این است که قواعد زیادی را صید کند و به دیگران منتقل نماید، در اصل فقه قرار است حیات بخش زندگی باشد.

استاد دانشگاه گفت: در قسمت افراط‌گری امام علی می‌فرمایند "افراط و تفریط خروجی جهل است و تا زمانی که جهل بر انسان حاکم باشد توقعی جز افراط و تفریط را نباید داشت"، در وسط افراط و تفریط بخش دیگری به نام میانه‌رو نیز معنا پیدا می‌کند، خداوند به جنبه افراط و تفریط در قرآن اشاره کرده است، اگر کسی اهل صراط مستقیم شود به افراط و تفریط کشانده نمی‌شود، در واقع وقتی فعلی انسان را مورد غضب قرار دهد قطعا حرام است.

وی ابراز داشت: فقه و افراط با هم در تقابل هستند، به همین منظور اگر بخواهیم زندگی مستحکمی داشته باشیم باید به این سه کلمه پرهیز از کج خوانی، کج فهمی و کج عملی توجه کرد، این سه همانند زنجیری به هم متصل هستند.

ویسی عنوان کرد: متاسفانه تلاش برخی برای رسیدن به مرحله معما به چهره اسلام خدشه وارد می‌کند، به همین منظور اسرار می‌کنند کتاب فقه را همراه با استاد بخوانید.

استاد دانشگاه ادامه داد: ارتجاع لفظی که مشکل اصلی است که در جامعه اسلامی به وجود آمده است به این معنا است که هرکسی بدون آنکه افکار خود را به دیگران نشان دهد به دیگران منتقل می‌کند، همچنین ارتجاع ظاهری هم که به معنای ترجیح دادن به شمار می‌رود آسیب دیگری تلقی می‌شود.

وی افزود: ارتجاع تاویلی نیز به این معنا که به جای خدا و رسول او مطلبی را که به ائمه کار ندارد نقل کنیم، متاسفانه این ارتجاع الان رایج شده است که کاملا اشتباه است، این در حالی است که فقه ظرفیت دارد که قواعدش حیات‌بخش باشد.

ویسی با بیان اینکه فقها ممکن است برداشت‌های خاص خودشان را نسبت به موضوعات مختلف داشته باشند، خاطرنشان کرد: وجود هرگونه اتحاد و اختلاف میان فقها بر سر موضوعات متعدد منشا خیر است، در واقع اختلافات فقها از ابتدا  زمینه‌ساز تشکیل فقه کمال‌زا بود و هرگز خصومت‌زا نبوده است، باید گفت اگر این اختلافات و اتحادها نبود فقه به این مرحله از پیشرفت نیست.

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مباحث قدیم که در گذشته اتفاق افتاده است کار ما را در عصر امروز آسان کرده است، تصریح کرد: در واقع جرقه‌هایی که این اتفاقات و اختلافات در گذشته میان فقه ایجاد شده است کار ما را امروزه روبه جلو می‌برد.

وی در پایان گفت: حقوق باید مبتنی بر عدالت باشد، پیامبر اکرم(ص) به شیوه‌های مختلف نماز گذاشته است تا ظرفیت‌ها را در دین اسلام نشان دهد، پس ظرفیت فقه که پیامبر پایه آن را گذاشته است بسیار بالا بوده و دلیل آن هم انعطاف‌پذیری بالای دین است./202/816/ب1

ارسال نظرات