۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۴۶۷۶۱۰
مسؤول انجمن حامیان تعلیم و تربیت:

هیأت های اندیشه ورز در حوزه کودک و نوجوان فعال شوند

مسؤول انجمن حامیان تعلیم و تربیت بر لزوم تشکیل هیأت های اندیشه ورز در حوزه کودک و نوجوان تأکید کرد و گفت: در بحث های فرهنگی مشکلات و خلأهای جدی وجود دارد و باید فکری به حال این حوزه کرد.
تربیت

حجت الاسلام ابوذر عبادی راد در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، توجه به حوزه فرهنگی کودک و نوجوان را ضروری دانست و تصریح کرد: حوزه کودک به دلیل اینکه یکی از بخش های زیرساختی و مبنایی در فرهنگ جامعه است و اثرات آن چه در بخش منفی و چه مثبت، ماندگار است، اگر توجهی به آن نشود، آسیب های جدی به جامعه وارد می کند.

وی افزود: در بحث های فرهنگی در این حوزه، مشکلات و خلأهای جدی داریم به طوری که تولیدات فرهنگی ما از لحاظ کمی بسیار اندک و از لحاظ کیفی نیز مشکلات جدی تری دارند و خلأهای بسیاری در این بخش مشاهده می شود.

مسؤول انجمن حامیان تعلیم و تربیت، با اشاره به حوزه تولید اسباب بازی های کودک، ابراز کرد: یکی از تولیداتی که بر کودک اثر ویژه ای دارد، بحث اسباب بازی است که در جنبه های مختلف فکری و فعالیتی باید مورد توجه قرار گیرد ولی در کشور ما، بازار اسباب بازی در دست محصولات وارداتی است و ما مرکز پخش محصولات خارجی هستیم و تولیدات داخلی هم معمولاً کپی برداری از بازی های فکری و فعالیتی خارجی است.

وی تصریح کرد: یکی از بحث های جدی در بخش اسباب بازی کودک و نوجوان، بحث تهیه سناریو و طرح نامه است که در کشور ما این طرح نامه و سناریو ها وجود ندارد، در حالی که یک محصول خارجی که تولید می شود با یک سناریو فرهنگی و با هدف القای یک موضوع فرهنگی خاص در بازار مصرف، عرضه می شود.

حجت الاسلام عبادی راد، وجود سناریو را بحثی جدی دانست و افزود: برای رسیدن به اهداف مختلف، علاوه بر تولید اسباب بازی، در بخش تولید آثار تصویری مانند انیمیشن نیز، همان خط فرهنگی را دنبال می کنند تا یک فرهنگ را نهادینه کنند که البته آن ها با توجه به فرهنگ بومی خود این کار را انجام می دهند و به نتایج آن هم دست پیدا می کنند.

وی هم چنین خاطر نشان کرد: در حوزه فرهنگ ایرانی و اسلامی، ما با وجود موضوعات مختلف، نتوانسته ایم یک محصول خوب به بازار ارائه دهیم و تولیدات در این بخش بسیار کم است و هدفمندی خاصی ندارد و ما کم‌تر شاهد این هستیم که از دل یک انیمیشن فاخر، یک پک فرهنگی در حوزه اسباب بازی و تولیدات دیگر بیرون بیاید و این یک نقطه ضعف جدی در حوزه فرهنگی است.

مسؤول انجمن حامیان تعلیم و تربیت، تشکیل هیأت های اندیشه ورز در این حوزه را راهکار برون رفت از این وضع دانست و تأکید کرد: متخصصان این حوزه باید در قالب هیأت های اندیشه ورز به طراحی سناریوهای متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی بپردازند و افراد خوش فکر، خوش سلیقه و خوش استعداد را که کم هم نداریم، جمع کنند و از شاعران، نویسندگان و تصویرگران خوب هم دعوت به عمل آورند تا بتوان در این حوزه تولیدات خوبی را روانه بازار کرد.

وی در پایان ابراز کرد: اجتماع کسانی که با مؤلفه های فرهنگی کودک و نوجوان آشنا هستند، باید شکل بگیرد تا این افراد حمایت و تکثیر شوند و هم تولید کمی و کیفی بالا برود و این پراکندگی و از هم گسیختگی که در این حوزه وجود دارد از بین رفته و شاهد اثر مطلوب آن در دراز مدت باشیم/872/302/ب3

 

ارسال نظرات