۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۴۶۷۰۱۴
حجت الاسلام والمسلمین قریشی:

مهاجرت معصیت آلود به سرزمین کفر خشم شدید الهی را به دنبال دارد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: جایی که خدا مسلمانان را به خاطر عدم هجرت برای عمل کردن به حدود الهی نمی بخشد وضعیت افرادی است که با هدف معصیت به سرزمینهای کفر می روند که این امر بسیار وخیم بوده و باید از خشم خدا در مورد آنان ترسید.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب گذشته در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم به شرح آیه 97 سوره نساء پرداخت و اظهار داشت: در این آیه خدای متعال می فرماید: «ﻗﻄﻌﺎ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺧﻮﻳﺶ ﺳﺘﻢ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻗﺒﺾ ﺭﻭﺡ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﺩﺭ ﭼﻪ ﺣﺎﻟﻰ ﺑﻮﺩﻳﺪ؟ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﺴﺘﻀﻌﻒ ﺑﻮﺩﻳﻢ، ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﺁﻳﺎ ﺯﻣﻴﻦ ﺧﺪﺍ ﻭﺳﻴﻊ ﻭ ﭘﻬﻨﺎﻭﺭ ﻧﺒﻮﺩ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﻬﺎﺟﺮﺕ ﻛﻨﻴﺪ؟ ﭘﺲ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﺸﺎﻥ ﺩﻭﺯﺥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻥ ﺑﺪ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﮔﺎﻫﻰ ﺍﺳﺖ».

وی افزود: در آیه 98 و 99 این سوره خدای متعال می فرماید: «مگر ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﻣﺴﺘﻀﻌﻔﻰ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﭼﺎﺭﻩ ﺍﻯ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺭﺍﻫﻰ ﻧﻤﻰ ﻳﺎبند، ﭘﺲ ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﻣﻴﺪ ﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭﮔﺬﺭﺩ ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﮔﺬﺷﺖ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ».

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: سیاق آیه مربوط به گنهکاران و کسانی است که به خاطر ماندن در سرزمین کفر به احکام دین عمل نکرده اند و فرشتگان آنان را مورد سرزنش قرار می دهد و توفی به معنای قبض روح است که هنگام مرگ ملک الموت آن را گرفته و در قیامت بر پیکر جدیدی که خدای متعال می سازد دوباره این روح را سوار می کنند تا پاسخگوی عمل خود باشد.

وی ادامه داد: مستضعف دو نوع است؛ مستضعفی که ظالمان حق او را می گیرند و مستضعفی که امکان مهاجرت نداشته و ماندن در سرزمین کفر را بهانه ترک واجبات دین و پرداختن به محرمات قرار می دهند که فرشتگان در جواب آنان از علت مهاجرت نکردن در زمین وسیع الهی سؤال می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی توضیح داد: به طور مثال فردی به اروپا هجرت کرده و ناچار می شود همسر و دختران خود را بی حجاب به مدارس یا ادارات آن کشور بفرستد یا اینکه عبادات را ترک کند، چنین فردی که توان هجرت به سرزمینهای اسلامی را داشت ولی به گناه تن داد و این عمل را نکرد، محل و جایگاه او دوزخ است.

وی افزود: حضور در شرکت یا اداره ای که به رشوه خواری و حرام خواری مبتلا هستند هم مثل ماندن در سرزمین کفر است که فرد می تواند با توکل بر خدا به دنبال شغل دیگری رفته و از محل آلوده به گناه خود را نجات دهد.

امام جمعه ارومیه در ادامه با توجه به آیه 98 سوره نساء، یادآور شد: فردی که به هیچ عنوان توان مهاجرت از سرزمین کفر و ممانعت از تحمیل ظلم و فشار را ندارد، چنین فردی استثنا است.

وی به مهاجرت برخی از مردم با هدف عیاشی به غرب و سرزمینهای کفر نشاره کرد و گفت: چنین افرادی تا از مرز ایران خارج می شوند به گمان خود از قفس آزاد شده و حجاب را از سر برداشته و شیشه مشروب را به دست می گیرند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در پایان تصریح کرد: جایی که خدا مسلمانان را به خاطر عدم هجرت برای عمل کردن به حدود الهی نمی بخشد وضعیت افرادی است که با هدف معصیت به سرزمینهای کفر می روند که این اور بسیار وخیم بوده و باید از خشم خدا در مورد آنان ترسید./936/202/ب2

ارسال نظرات