۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۴۶۶۹۹۱
آیت‌الله حائری شیرازی:

خودسازی با احراز طاغوت و مکانیزم حجت گرایی محقق می شود

آیت‌الله حائری شیرازی با بیان اینکه خودسازی باید بر مبنای مکانیزم حجت گرایی صورت بپذیرد، گفت: انسان در زمینه خودسازی باید احراز از غیر حجت که همان طاغوت است داشته باشد به همین سبب خداوند برای انسان محافظ مبعوث داشت.
حائری شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله حائری شیرازی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، دوشنبه شب در کلاس درس اخلاق که به همت مؤسسه منظران منجی در شهرری برگزار شد، با اشاره به مکانیزم خودسازی گفت: در عرصه خودسازی انسان باید به این نکته توجه کند که آیا خودسازی امری قابل اختراع است و یا اینکه به صورت توقیفی حاصل می‌شود.

وی درباره کسانی که خودسازی را امری قابل اختراع می‌دانند، ابراز کرد: بر اساس این باور، خودسازی باید به معنای جهاد با نفس تلقی و مانع اموری که نفس آنها را طلب می‌کند، شود و معتقدان به این امر مکانیزم سلیقه را جایز دانسته و این گونه بیان می‌کنند که انسان باید با خودش جهاد کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اگر در زمینه خودسازی سلیقه حاکم باشد سبب دور شدن انسان از خداوند متعال می‌شود، بیان داشت: دور شدن از خداوند متعال سبب جدا شدن عرفان و تصویف از هم شده و مکانیزم جهاد از سوی خود فرد تعیین می‌شود.

آیت‌الله حائری شیرازی دین را همانند دارویی برای دردهای نفسانی بیان کرد و گفت: سنت درمان درد چنین است که هر طبیبی نمی‌تواند هر دردی را درمان کند مگر اینکه طبیب فرد حاذقی باشد و بتواند علت العلل را کشف کند و انبیای الهی مبعوث شدند تا دردهای موجود در عالم بشریت را درمان کنند.

وی افزود: خداوند متعال راه صراط را به واسطه شارع مقدس به انسان نشان داد تا بدین وسیله دردهای نفسانی خویش را که بر اساس قصور و نیاز ایجاد شده بود را بر اساس مکانیزم عقل و شرع درمان و مدیریت کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری نخستین مکانیزم خودسازی را حجت گرایی معرفی کرد و اظهار داشت: انسان در زمینه خودسازی باید احراز از غیر حجت که همان طاغوت است داشته باشد به همین سبب خداوند برای انسان محافظ مبعوث داشت.

آیت‌الله حائری شیرازی با بیان اینکه استناد به غیر حجت الهی سبب دوری انسان از صراط مستقیم می‌شود، تصریح کرد: حجت برای انسان محور بوده و او را به سوی کمال هدایت می‌کند به همین سبب انسان باید همه فعالیت‌های خود را اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و فردی را بر مبنای فرامین حجت الهی انجام دهد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: پس اگر روش تربیتی به صورت سلیقه‌ای باشد انسان از دین الهی منحرف شده و از راه صراط خارج می‌شود؛ وهابیت و بهاییت هر دو منشاء خلق چنین سلیقه‌ای هستند که یهودیت سبب به وجود آمدن آن شد./813/202/ب3

ارسال نظرات