۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۴۶۶۸۳۲
استاد حوزه علمیه تبیین کرد؛

راهکارهای روبه رو شدن با خشم دختران نوجوان

کارشناس دوره های معارفی آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه راه های مختلفی برای مواجه و ارتباط گیری با نوجوانان به ویژه دختران نوجوان از سوی والدین وجود دارد، گفت: اگر والدین راه های مقابله با خشم نوجوانان به ویژه دختران را ندانند این موضوع به پرخاشگری و عدم اطاعت و ولایت پذیری آنها نسبت به والدین و جامعه ختم می شود.
تربیت دینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد عباسی نیا، استاد حوزه علمیه قم، بعد از ظهر امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه راه های زیادی برای ارتباط گیری با نوجوانان به ویژه نوجوانان دختر وجود دارد، گفت: نوجوانی دوران غلیان احساسات است و در این سن نوجوانان به ویژه دختران با اندک چیزی خشمگین شده و اقدام به بروز این خشم  می کنند.

وی افزود: اگر والدین راه های مواجه با این خشم را ندانند این خشم ممکن است به پرخاشگری، عدم اطاعت و ولایت پذیری نسبت به والدین و یا حتی به یک ناهنجاری اجتماعی و رفتارهای قانون شکنانه در مواردی ارتباط با جنس مخالف و پدیده هایی مانند فرار از خانه ختم شود.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه وقتی دختری از روی خشم مادرش را بی ارزش می خواند به احتمال زیاد به علت خشمی است که او نسبت به خود احساس می کند، تصریح کرد: از این رو، این احساس را نسبت به مادرش فرافکنی می کند و در بیشتر مواقع وقتی یک دختر نوجوان عصبانی می شود؛ نه تنها با آشوب هورمون ها و احساس هایش روبه رو است بلکه احساس بی ارزشی نیز به سراغ او می آید.

حجت الاسلام عباسی نیا ادامه داد: دختر نوجوان در این سن و سال با یک بهم ریختگی درونی و بیرونی روبه رو است و اغلب این احساسی را که به او دست داده، دوست ندارد و به همین دلیل این احساسات خود را روی مادرش فرافکنی می کند و باید دقت کرد که مادری که به دخترش اعتماد دارد او را می شناسد و به شکل عمیق او را درک خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه مادر یک نوجوان باید صبر و شکیبایی زیادی داشته باشد، افزود: مادر می تواند اعتماد و اطمینان دخترش را نسبت به خود بیشتر کند و برای رسیدن به این مهم لازم است که سرنخ های عاطفی و احساس دخترش را پیدا کند.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه مادر مدیر و دانا، خشم دخترش را در این سن و سال به حساب درحال رشد بودن او می گذارد، افزود: البته گاهی اوقات مادر باید به دخترش بیاموزد که خشم خود را کنترل کند و به او نشان دهد که کنترل خشم یکی از نشانه های بلوغ و بزرگ شدن در انسان است.

حجت الاسلام عباسی نیا با تاکید بر اینکه نباید در برابر خشم نوجوانان چه دختر و چه پسر حالت تدافعی یا برخورد متقابل به خود گرفت، تصریح کرد: گاهی برای اینکه فرزندان ما به آرامش برسند لازم است که به آنها اجازه دهیم که این خشم خود را در قالب فریاد بروز دهند.

وی تصریح کرد: اگر فرزند نوجوان ما چه دختر و پسر به شدت عصبانی و خشمگین است بهتر است برای مدت زمانی کوتاه او را تنها بگذاریم و یا اینکه در مقابل خشم او سکوت کرده و به سخنانش گوش دهیم تا به این ترتیب تخلیه احساسی شده و به آرامش برسد و باید دقت کرد که با سکوت پدر و مادر و برخورد خوب آنها، نوجوان به مرور یاد می گیرد که چگونه خشم خود را کنترل کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که برای نزدیک شدن به نوجوانان چه دختر و پسر و دور نشدن از آنها لازم است که والدین روش های تربیتی مقتدارانه خود را کنار گذاشته و رفتاری دوستانه نسبت به فرزند نوجوان خود داشته باشند، یادآور شد: برای اینکه به دختران و پسران خود نزدیک شویم لازم است به آنها آزادی بیشتری بدهیم و مسؤولیت های جدید را به آنها واگذار کنیم که البته در اینجا نظارت بر نوجوان و واگذاری مسؤولیت باید متناسب با توانمندی های او باشد تا در انجام آن احساس شکست و ناتوانی نکند./968/202/ب3

ارسال نظرات