۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۶۴۵۸
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

قتل مسلمانان به بهانه مشرک بودن، نقشه استکبار است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: اینکه تکفیریها به بهانه مشرک بودن، مسلمانان یا دیگر مردم بیگناه را می کشند نقشه استکبار است و گرنه دین چنین قتل و غارتهایی را به هیچ عنوان تأیید نکرده است.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به شرح آیه 93 سوره نساء پرداخت و اظهار داشت: در این آیه کریمه خدای متعال می فرماید: «ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻣؤﻣﻨﻰ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻯ ﻋﻤﺪ ﺑﻜﺸﺪ ﻛﻴﻔﺮﺵ ﺩﻭﺯﺥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﻪ می ماند ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺧﺸﻢ ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﻭﻯ ﺭﺍ ﻟﻌﻨﺖ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻋﺬﺍﺑﻰ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺳﺎﺯﺩ».

وی افزود: در آیه 92 سوره نساء دیه و کفاره قتل غیرعمد مسلمان مشخص شده است و در آیه موردبحث مجازات قتل عمد مسلمان تعیین می شود که عذاب همیشگی در دوزخ است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به شأن نزول آیه 93 سوره نساء، گفت: فردی یهودی از فدک، وقتی خبر لشکرکشی مسلمانان به فدک را شنید خانواده خود را به بیرون از فدک برد و هنگام دیدن مسلمانان شهادتین را گفت ولی یکی از صحابه پیامبر(ص) با این وجود او را به شهادت رساند.

وی افزود: وقتی به مدینه برگشتند پیامبر(ص) او را مورد عتاب قرار دادند که چرا فردی را که اظهار اسلام کرده بود را به قتل رساندی؟ آیا سینه او را شکافتی و فهمیدی که واقعا ایمان نیاورده است؟

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با توجه به آیه 94 سوره نساء، ادامه داد: در این آیه خدای متعال می فرماید: «ﺍﻯ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ! ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺳﻔﺮ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻭ ﺗﻔﺤﺺ ﻛﺎﻣﻞ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﻧﺰﺩ ﺷﻤﺎ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﺍﺳﻠﺎم ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﻧﮕﻮﻳﻴﺪ ﻣؤﻣﻦ ﻧﻴﺴﺘﻰ، ﺑﺮﺍﻯ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻛﺎﻟﺎﻯ ﺑﻰ ﺍﺭﺯﺵ ﻭ ﻧﺎﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺩﻧﻴﺎ، ﭘﺲ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍ ﻏﻨﺎﻳﻢ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻰ ﺍﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﻳﻤﺎﻧﺘﺎﻥ ﺍﻳﻤﺎﻧﻰ ﻇﺎﻫﺮﻯ ﺑﻮﺩ، ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﻨﺖ ﻧﻬﺎﺩ، ﭘﺲ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻭ ﺗﻔﺤﺺ ﻛﺎﻣﻞ کنید، ﻳﻘﻴﻨﺎ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ دﻫﻴﺪ ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ».

وی به سه گناه کبیره اشاره کرد که کیفر آنها از هر گناهی بیشتر است و افزود: شرک، قتل و بی عفتی از بزرگترین گناهان کبیره است ولی اگر انسان پشیمان شده و توبه کند خدای متعال او را می بخشد، چرا که خود او وعده غفران و رحمت به توبه کنندگان داده است.

امام جمعه ارومیه خاطرنشان کرد: در سوره مائده قتل عمد انسان بی گناهی به مانند قتل تمام انسانها معرفی می شود و فرق نمی کند که فرد بیگناه که در زمین مرتکب قتل یا فساد شایع نشده است، مسلمان باشد یا غیر مسلمان.

وی تصریح کرد: اینکه تکفیریها به بهانه مشرک بودن، مسلمانان یا دیگر مردم بیگناه را می کشند نقشه استکبار است و گرنه دین چنین قتل و غارتهایی را به هیچ عنوان تأیید نکرده است و اگر پرهیز نکنند خدای متعال عذاب عظیم جهنم را آماده کرده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی به طبقات مختلف جهنم و عذاب الهی اشاره و ابراز کرد: به مانند تفاوت در شرایط زندانیان دنیا بر حسب گناهان و جرایم افراد، مراتب جهنم و مجازات الهی نیز متفاوت است و کسی که مرتکب قتل عمد بیگناهی می شود تا ابد در عذاب جهنم می ماند.

وی با توجه به آیه 94 سوره مورد بحث، ادامه داد: سلام نماد اسلام است و کسی که به مسلمانان سلام داده و با گفتن شهادتین اسلام می آورد خون او حرام می شود و کسی حق کشتن او را ندارد و اگر اقدام به این کار کند از سر طمع به غنائم و به دست آوردن نعمتها است نه برای یاری دین خدا و جلب رضایت او.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به ناپایداری نعمتهای دنیا، گفت: حضرت نوح(ع) نزدیک به هزار سال عمر کردند و عده ای عمر ایشان در دنیا را 2 هزار سال می دانند اما با این عمر طولانی باز دنیا برای ایشان نماند و جهان را ترک کردند.

وی مغنم را به معنای غنیمت و سود دنیایی در زبان عربی دانست و افزود: قبل از اسلام عرب جاهلی بهخاطر غنائم و سود دنیایی اقدام به قتل یکدیگر می کردند و این مسأله در کلام خدا و امام علی(ع) تبیین شده است.

امام جمعه ارومیه نعمت هدایت را بزرگترین فضل و عنایت الهی به بشر خواند و اضافه کرد: در موصل تکفیریها پوست چند مسلمان را زنده زنده کنده اند یا افرادی را در قفس آتش زدند یا جنایاتی از این دست که کار هیچ حیوان درنده ای نیست مرتکب شده اند و این جنایتها و گمراهیها اهمیت هدایت الهی را نشان می دهد.

وی افزود: خدای متعال 124 هزار پیامبر فرستاد تا بشر را از گمراهی و درنده خویی نجات دهد و کسی که بر مردم اسم مشرک گذاشته و علیه آنان جنایت می کند از خدا غافل است و نمی داند که خدا از نیات واقعی او با خبر است./936/202/ب2

ارسال نظرات