۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۲
کد خبر: ۴۶۶۴۰۴
آیت الله مصباح یزدی:

خدمت به نظام جمهوری اسلامی بالاترین افتخار است

رییس مؤسسه امام خمینی(ره)با بیان این که نوع کارها و مسؤولیت ها از نظر موقعیت و ارزش متفاوت است، گفت: خدمتگزاری در نظام اسلامی افتخاری بزرگ است.
آیت الله مصباح یزدی سخنرانی آیت الله مصباح یزدی در مراسم آغاز سال تحصیلی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در دیدار جمعی از فرماندهان و مسؤولان نیروی انتظامی سراسر کشور که در سالن همایش های این مؤسسه برگزار شد، گفت: خدمتگزاری در نظام اسلامی برای همه کسانی که کاری از دست آنها بر می آید افتخاری بزرگ است.

وی افزود: نوع کارها و مسؤولیت ها از نظر موقعیت و ارزش متفاوت است، می توان مقدماتی فراهم کرد که ارزش کار صدها و هزارها برابر بالا رود، انسان در ته دل به این چند برابر شدن باور دارد اما کمتر آن را مورد توجه قرار می دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: ارزش کارهای خداپسند بیش از این که به حجم کار و ظاهر آن مربوط باشد بستگی به نیت افراد دارد، کار کردن گاهی برای طلب روزی است اما گاهی نیت انسان افزون بر روزی، خدمت به جامعه و رفع ظلم است که ارزش کار را صدها برابر می کند.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین نیازها وجود نیروی انتظامی برای تأمین امنیت داخلی است، اگر هدف کار تقویت نظام باشد هزاران برابر ارزش کارها را بالا می برد، اگر نظام در نهادهای گوناگون تقویت نشود روند نزولی پیدا می کند و به صفر می رسد، از این رو اگر هدف انسان تقویت نظام باشد ارزش کارها بسیار فرق می کند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که انسان باید برای این که نظام سر پا باشد باید خدمت کند، ابراز داشت: حال سؤال می شود که چرا می خواهید این نظام سرکار باشد، در این جا هم انگیزه ها متفاوت است،کسانی می گویند ما می خواهیم نظام باشد تا وطن سرفراز باشد یعنی عرق ملی دارند یعنی ایران باقی بماند.

وی عنوان کرد: اما اگر بالاتر باشد و انسان بگوید که این کشور برای شیعه و امام زمان(عج) است که خداوند آن را دوست دارد و خدمت به مردم آن خدمت به بندگان محبوب خداوند است مسأله متفاوت می شود، ارزش این کار با این که صرفا ملیت باشد متفاوت است.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: این که صرفا دفاع از زادگاه باشد خیلی هنری نیست، اما اگر برای خدا باشد خیلی تفاوت دارد، ارزش الهی حد ندارد اما کار برای آب و خاک محدود است.

وی اضافه کرد: خداوند متعال در قرآن می فرماید برای خدا قیام کنید یعنی انگیزه در حرکت و فعالیت باید خدا باشد که اگر اینگونه باشد چندین برابر ارزش دارد و با دیگر مسائل قابل مقایسه نیست، اگر انسان برای رضای الهی و خداوند متعال یک دست بر سر یک یتیم بکشد بیش از صد سال عبادت برای بهشت ارزش دارد.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) درباره امیرمؤمنان(ع) گفت: حضرت می فرمایند که یک ضربه علی(ع) در روز خندق برتر و بالاتر از عبادت مجموع جن و انس است چون معرفت و اخلاصی که در علی(ع) بود در هیچ جن و انسی وجود نداشت، سایر انسان ها غیر از اهل بیت(ع) نمی توانند چنین کاری کنند.

وی افزود: اگر ما شیعه علی(ع) هستیم باید معرفت و اخلاص را بیشتر کنیم، اگر دست کسی را گرفتیم نباید به این فکر باشیم که روزی از ما تشکر کند، اگر انسان ارزش کار خود را بالا برد به نفع خودش است، گاهی انسان کاری را انجام می دهد اما خودش نفعی نمی برد به عنوان مثال ممکن است کسی بیمارستانی آخرین سیستم راه اندازی کند اما به این نیت که فردا مردم شهر به او رأی دهند، هزاران نفر استفاده می کنند اما چیزی عاید خودش نمی شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که خدمت در نظام جمهوری اسلامی افتخار است، اظهار داشت: امنیتی که نیروی انتظامی و امثال آن برای کشور ایجاد می کنند از کس دیگری بر نمی آید اما زمانی افراد نفع می برند که نیت الهی باشد، اگر بحث فقط پست و مقام باشد از آن فضیلت ها بهره ای نمی توان برد.

وی ادامه داد: چندی پیش عده ای جانبازان خدمت رهبر معظم انقلاب بودند که آقا از آن ها تفقد کردند، وقتی از یکی از جانبازان که درصد بالایی هم داشت می پرسند که چه ارزویی داری پا سخ می دهد که یک آرزو داشتم که زیارت و دیدن رهبر انقلاب یعنی نائب امام زمان(عج) است و دیگر آرزویی ندارم.

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: باید تمرین کنیم که کارها به شرط مرزد، پاداش، تعریف، تمجید و ارتقا نباشد بلکه کار را باید برای خدا انجام داد./1323/پ201/ج

ارسال نظرات