۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۴۶۵۹۴۶

انتقاد حجت الاسلام والمسلمین قرائتی از کمبود بودجه نماز

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: آیا در کشوری که این همه اختلاس می‌شود می‌توان گفت پول برای تبلیغ نماز نیست، مشکل جامعه ما دکتر و مهندس بودن نیست، ما باید جوانان را به سوی نماز ترغیب کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ظهر امروز در بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز که در موسسه آموزش عالی امام خمینی(ره) استان البرز برگزار شد با اشاره به اینکه امام حسن عسکری(ع) نماز اول وقت را بسیار توصیه می کردند، اظهار داشت: در میان امامان ما بیشترین زندانی را ابتدا امام کاظم(ع) و سپس امام عسکری(ع) داشتند اما آنچه در دوران زندانی آنها پررنگ بوده این است که بیشترین عبادت ائمه ما در زندان، نماز بوده است.

وی ادامه داد: اینکه نماز مفاسد اجتماعی را کاهش می‌دهد موضوعی قطعی است، سرقت و دزدی موضوعی است که با نماز و ترویج مباح بودن قابل حل است، یا بسیاری از تفرقه‌ها به خاطر فرقه‌های مختلف است که نماز می‌تواند وحدت را میان اقوام ایجاد کند، همچنین برخی آسیب‌ها خانوادگی است که با خواندن نماز درست مشکل برطرف می‌شود.

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به اینکه بی‌هویتی و گیجی یک آسیب اجتماعی است، خاطرنشان کرد: این مشکل در قالب نماز که هویت دارد و با مشخص کردن قبله و زمان برگزاری هدف را مشخص می‌کند نیز قابل حل شدن است، همچنین برخی کثافت‌ها به خاطر نجاسات است که نماز با شرط ابتدایی‌اش یعنی وضو و طهارت این آلودگی را از بین می‌برد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد: برای قوه قضاییه، کلانتری و دیگر سازمان‌ها پیش‌نماز برای برپایی نماز جماعت ارسال می‌شود، اما نکته جالب این است که در مدارس نزدیک همان سازمان‌ها یک پیش‌نماز وجود ندارد و این جای تاسف دارد که با گذشت 38 سال از انقلاب چرا این وضع وجود دارد، چرا بسیاری از مسؤولان ما نماز را جدی نمی‌گیرند.

وی افزود: آیا در کشوری که این همه اختلاس می‌شود می‌توان گفت پول برای تبلیغ نماز نیست، مشکل جامعه ما دکتر و مهندس بودن نیست، ما باید جوانان را به سوی نماز ترغیب کنیم، برخی از روحانیان مسؤول ما برای سمت و کارهای سیاسی و اقتصادی وقت دارند اما وقتی از آنها درخواست می‌شود برای نماز جماعت بیایند، وقت ندارند.

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه در کشور ما برنامه برای توسعه در زمینه همه موارد وجود دارد جز اینکه برای توسعه معنوی، تصریح کرد: شاهد هستیم که شهرک مسکونی در مناطق مختلف ساخته می‌شود اما مسجدی در داخل آنها وجود ندارد، یا در هر وزارتخانه باید بودجه‌ای برای نماز اختصاص داده شود.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه باید شیوه‌های جدید برای دعوت به نماز را مدنظر قرار دهند، یادآور شد: این عملکرد باید به عنوان درس به شکلی الزامی از سوی طلاب فرا گرفته شود،‌ ما در تقسیم‌بندی روحانی درست عمل نکردیم، جالب است نماز دانش آموزان راهنمایی ما از دبیرستانی‌ها و دانشگاهیان بهتر است، پس چرا روحانی برای جوانان نباید ارسال شود.

‌وی ابراز داشت: ما در جامعه تا یک روحانی پیر را داریم می‌گوییم برای پیش نمازی خوب است، این امر کاملا اشتباه است و همین موضوع سبب می‌شود که ارتباطاتی بین جوانان و پیش‌نمازهای ما وجود ندارد و آنگاه توقع داریم در نماز جمعه جوانان حضور پیدا کنند، این باید مورد توجه قرار گیرد که نسل جوان را چگونه باید جذب کرد.

رئیس ستاد اقامه نماز بیان کرد: نماز ما خشوع ندارد، چرا ما برای گروه‌های تواشیح بودجه قائل می‌شویم ولی برای گروه‌های اذان کاری نکردیم، متاسفانه از وزرا درخواست می‌کنیم در جلسات نماز حضور پیدا کنند اما معاون می‌فرستند، در جلسات بعدی دعوت می‌شوند مشاور و باز در جلسات بعد روابط عمومی ارسال می‌کنند و این نشان می‌دهد که مسؤولان برای نماز اهمیتی قائل نیستند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در پایان گفت: بنده به آیت الله آملی لاریجانی پیشنهاد دادم که از روحانیان قوه قضائیه به عنوان پیش‌نماز در مدارس استفاده کنند./201/816/ب1

ارسال نظرات