۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۴۶۵۱۶۶
در دانشگاه فردوسی مشهد؛

نشست نقد و نظری بر تاریخچه احزاب و جناح های سیاسی پس از انقلاب برگزار شد

نشست نقد و نظری بر تاریخچه احزاب و جناح های سیاسی پس از انقلاب در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
14 آذر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، نشست نقد و نظری بر تاریخچه احزاب و جناح های سیاسی پس از انقلاب با حضور جواد آرین منش، دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی وحجت الاسلام مصطفی درایتی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی عصر امروز 14 آذر در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

جواد آرین منش،، دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی در این نشست گفت: حزب گریزی مسؤولان ارزش محسوب نمی شود بلکه برعکس، حزب گریزی به این معنا است که آن مسؤول به هیچ عقبه ای وابسته نیست و آنچه را به طور شخصی می اندیشد محقق می سازد.

وی درباره وضعیت احزاب و جناح های سیاسی در حال حاضر اظهار کرد: هم اکنون در کشور ما اینگونه است که احزاب در اداره کشور نقش آفرین نیستند و این در حالی است که از لحاظ نظری احزاب حد واسط بین مردم و حاکمیت هستند و چرخ دنده های نظامهای سیاسی دموکراتیک و مردم سالار محسوب می شوند.

وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تفکر ایجاد حزب به شدت وجود داشت و در کنار احزاب و گروههای سیاسی نظیر فدائیان خلق، پیکار، حزب توده، سازمان منافقین و نهضت آزادی که همگی علیه حکومت شاه فعال بودند حزب جامع و فراگیری توسط شهید بهشتی و یارانش به نام حزب جمهوری اسلامی تاسیس شد.

دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی گفت: در کنار آیت الله خامنه ای، مرحوم آیت الله شهید دکتر بهشتی، هاشمی رفسنجانی، شهید باهنر و مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی از جمله مؤسسان این حزب بودند که پس از تأسیس در مساجد شروع به عضو گیری و به سرعت بیش از یک میلیون نفر را جذب تشکیلات خود کرد.

وی افزود: حزب جمهوری اسلامی تنها شش سال دوام آورد و بعد از آن که فعالیت این حزب متوقف شد حزب گریزیها در نظام سیاسی جمهوری اسلامی آغاز گشت.

آرین منش ادامه داد: از آن تاریخ به بعد هیچگونه حمایتی از توسعه احزاب صورت نگرفته و هم اکنون نیز در چنین وضعیتی قرار داریم و معمولا کار احزاب در انتخابات شدت می گیرد و با انتخابات هم به اتمام می رسد.

حجت الاسلام مصطفی درایتی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در ادامه این نشست به بررسی وضعیت احزاب و جناح ها و چگونگی فعالیت های آنان در دوران پس از انقلاب پرداخت.

وی با بیان اینکه در سالیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی چندان دل خوشی از احزاب وجود نداشته و ندارد، اظهار کرد: این امر سبب شده چالشهای بزرگی بر سر راه احزاب به وجود بیاید.

حجت الاسلام درایتی با بیان اینکه نوعی ترس از احزاب وجود دارد، تصریح کرد:  این ترس به این دلیل است که حزب خارج از قدرت رسمی حاکم شکل می گیرد و احزاب سبب محدود شدن قدرت حاکم می شوند و میدان را از حالت بدون رقیب خارج می کنند که این امر برای حاکمیت خوشایند نیست.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی مضرات دموکراسی را گرفته ایم و منافعش را رها کرده ایم از این رو پارلمان تاثیرگذار و موثر در کشور شکل نگرفته است و از طرفی پارلمان بدون حزب گاهی نه تنها مشکلات کشور را حل نمی کند بلکه بر آنها می افزاید./934/202/ب3

 

 

ارسال نظرات