۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۴۶۴۸۵۸
استاد اخلاق حوزه علمیه:

انسان در روز قیامت با اعمال خود ملاقات می‌کند

حجت الاسلام روح با اشاره به این‌که یکی از عناوین روز قیامت «یوم التلاق» است، گفت: یعنی روزی است که در آن ملاقات بین انسان با خدا، با دیگر انسان‌ها و همچنین با اعمال خود صورت می‌گیرد و این ملاقات یکی از سختی‌های قیامت است.
روح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام رضا روح، مفسر قرآن کریم و استاد درس اخلاق حوزه علمیه شب گذشته در مسجد الزهرا (س) مشهد با بیان این‌که در بین افرادی که به موضوع معاد پرداخته‌اند، اشتباهی رخ داده است، اظهار داشت: این افراد با تصور این‌که انسان اشرف مخلوقات است، معاد تنها برای انسان رخ می‌دهد.

وی افزود: معاد یعنی اوج دادن و بازگشت و عود کردن به عالم دیگر. در فرهنگ قرآن کریم معاد اختصاص به انسان‌ها ندارد، قرآن کریم تصریح کرده است که خلقت هر موجود یکی از لوازم وجودش بازگشت آن به مبدأ وجود است.

حجت الاسلام روح ضمن قرائت آیه ۱۰۴سوره انبیاء «يَوْمَ نَطْوِي السَّمَاءَ كَطَيِّ السِّجِلِّ لِلْكُتُبِ كَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعِيدُهُ وَعْدًا عَلَيْنَا إِنَّا كُنَّا فَاعِلِينَ» ابراز داشت: خداوند در این آیه می‌فرماید؛ قیامت روزی است که آسمان‌ها مانند طومار جمع می‌شوند، همانطور که در آغاز همه موجودات را آفریدیم، همه مخلوقات را بازمی‌گردانیم.

وی در ادامه افزود: برای روشن شدن مباحث فکری و اندیشه‌ای به بیش از یک روایت نیاز داریم اما در بحث‌های فقهی همان یک روایت برای درآوردن حکم شرعی کفایت می‌کند. قرآن کریم از این جهت با روایات تفاوت دارد زیرا با تنها یک آیه نیز می‌توان حکم یا مبحث فکری را اثبات یا رد کرد.

این مفسر قرآن کریم بعد از ذکر چند نمونه آیه قرآن کریم در ارتباط با بازگشت تمام موجودات به سوی خداوند متعال، گفت: برای خداوند متعال عالمی به نام عالم غیب و شهادت وجود ندارد، نسبت به ما چیزی آشکار و چیزی پنهان است اما برای خداوند تمام عالم، عالم شهود و حضور است بنابراین بازگشت انسان به سوی خداوند کاری ساده و سهل است.

وی با اشاره به این‌که حق تعالی برای معاد عناوین مختلفی ذکر کرده است، اظهار داشت:  یکی از عناوین روز قیامت و معاد یوم التلاق یعنی روزی است که در آن ملاقات صورت می‌گیرد. این ملاقات بین انسان با انسان‌های دیگر صورت می‌گیرد همچنین انسان با اعمال و کارهای خود نیز ملاقات می‌کند و با آن مواجه می‌شود.

حجت‌الاسلام روح با بیان این‌که اعمال ما در روز قیامت دارای شکل می‌شوند،‌ گفت: در روز قیامت اعمال ما دارای شکل می‌شوند، مانند این‌که شخصی به دیگری حرف ناصحیحی می‌زند یا به فردی ظلم کرده است، نفس این کار صورتی پیدا می‌کند. بزرگان ما می‌فرمایند که آن عمل تجسم پیدا می‌کند.

وی در ادامه افزود: در اطراف ما جسم‌ها و جسد‌های گوناگونی وجود دارد، نوعی از آن جسد سنگی است یعنی جسدی که دارای حجم و ماده است، نوع دیگر جسدی است که در عالم رؤیا آن را می‌بینیم، در اصطلاح به آن جسد سبک یا جسد مثالی می‌گویند، یکی از جهات سختی قیامت این است که هر شخص عمل خودش را با چشم‌های خود می‌بیند و با آن مواجه می‌شود.

لازم به ذکر است، جلسه تفسیر قرآن کریم از سوی حجت‌الاسلام روح جمعه‌ها ساعت ۱۸:۴۵در مسجد الزهرا (س) برگزار می‌شود./۸۶۲/202/ب2

ارسال نظرات