۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۴۶۴۷۴۰
استاد حوزه علمیه خراسان:

لازمه اجابت حاجت بی اعتنایی به ابزار و وسایل دنیوی است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در طلب حاجت انسان باید نخست به سراغ خداوند متعال برود، گفت: لازمه رفع مشکلات و اجابت حاجت، بی اعتنایی به ابزار آلات دنیوی است.
حجت الاسلام قنبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام وحید قنبری راد، استاد حوزه علمیه خراسان، عصر امروز در حرم مطهر رضوی در شرح دعای صحیفه سجادیه با بیان این که این کتاب ارزشمند شامل مجموعه دعاهای ارزشمند امام سجاد(ع) با مضمون بیان معارف الهی است، گفت: بنا به تعبیر آیت الله زنجانی، دعا دریای معرفت است. 

وی ادامه داد: ائمه اطهار(ع) با ظرافت معارفی را در صحیفه سجادیه نهادینه کرده  و کسانی که این دعاها را می خوانند باید با دقت و معرفت مطالعه کنند، همچنین در دعای بیست و هشتم صحیفه سجادیه شیوه ارتباط با خداوند و چگونگی نجوای با او شده است.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که بر اساس سخن امام سجاد(ع) هر آن کس که از خداوند متعال بلندی خواست پست شد، تصریح کرد: امام سجاد(ع) می فرمایند پروردگارا تو تنها کسی هستی که به درگاهش برای اجابت حاجتم می آیم و تو برتر از آن کسی هستی که از او طلب شود؛ در حقیقت تو ولی  من هستی و پیش از آنکه کسی را بخواهم سوی تو می آیم.  

حجت الاسلام قنبری راد با بیان این که در طلب حاجت انسان باید اول به سراغ خداوند متعال برود، خاطر نشان کرد: انسان ها باید در راستای رفع مشکلات خود در گام نخست آن حاجت را خالصانه از خداوند طلب کنند و اینکه کسی خداوند را بخواند اما بی اعتنا و توجه به وسایل و ابزار آلات دنیوی برای رفع حاجت نباشد، مشکلش حل و فصل نمی شود. 

وی با بیان این که هر کس در خواسته ها حل مشکلات را از خداوند طلب نکند، نباید توقع زندگی خوب و سعادتمند را داشته باشد، خاطر نشان کرد:  خداوند متعال به حضرت موسی(ع) گفت نمک غذایت را نیز از من بخواه که بر این اساس هر آن کس که بدون توجه به خداوند پیش رود، به راه های حرام کشیده شده و یا پولی از راه حلال کسب نمی کند که برکتی ندارد. 

مسؤول دفتر آیت الله زنجانی با بیان این که بسیاری از افراد تحصیل کرده جامعه علی رغم کسب اموال میلیاردی، مالشان برکت نداشته و وفا نمی کند، اظهار کرد: بسیاری از مرفهین که وضع مالی مناسبی دارند، در مسیر زندگیشان یاد خدا وجود ندارد یا آنکه پروردگار را ولی زندگی خود نمی دانند و ثروت را در راه حرام و فساد صرف می کنند. 

حجت الاسلام قنبری راد با بیان این که باید انسان در طول زندگی خود خداوند را به صورت خاص و خالصانه بخواند، یادآور شد: اینطور نیست که انسان دوست با دیگری باشد اما دست چپاول به مال و ثروت او دراز کند و همه بشریت باید تنها امید خود را خداوند دانسته و در دعا و مناجات کسی را هم شان با پرودگار عالم ندانسته و نخوانند. 

وی با بیان این که رفتن به دنبال وسایل و ابزار مادی برای رفع حاجت مصداق بارز شرک است، گفت: نوع نگاه ما به خدا  در دعای ما تاثیر داشته و نباید بشریت با ابتلای به شرک های مدرن و روز، محبت دنیا را در قلب و جان خود آنگونه جلوه دهند که دیگر یادی از خداوند را نداشته و حق او را نادیده بگیرند که بلا شک اینگونه از رفتار نماد شرک است. 

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که خداوند متعال قسم می خورد اگر بنده ام در کاری به غیر خدا دل ببندد به آن کار نمیرسد، بیان کرد: بر اساس اشعار مرحوم سید بحر العلوم، باید نگاه و نگرش به خداوند را نیکو کرد و آنانی که برای وساطت رفع حاجت به سوی امام رضا(ع)  می روند تنها و تنها باید توجهشان ایشان باشد./202/864/ب1

ارسال نظرات