۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۴۶۴۵۹۷
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تشریح کرد؛

ضرورت رجوع به قرآن کریم هنگام خیزش فتنه ها

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: ارزشها و باورهای صحیح را در جامعه تنها قرآن کریم تبیین می کند و بر اساس سخن معصوم(ع) در خیزش فتنه ها که تشخیص حق از باطل دشوار می شود باید به کلام الهی رجوع کرد.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله جلسات شرح کلام امیرمؤمنان علی(ع) به شرح خطبه 18 نهج البلاغه پرداخت و اظهار داشت: در این خطبه دو مسأله اشاره می کنند؛ افرادی که بدون داشتن حکمی از قرآن و سنت بر اساس نظر خود حکم می دهند و مورد دیگر اهمیت دادن به قرآن کریم است.

وی با بیان اینکه احکام جزئی مسائل به پیامبر(ص) وحی شده و تکمیل کننده احکام کلی مطرح شده در قرآن کریم است، افزود: بعد از پیامبر اکرم(ص) یازده امام معصوم(ع) احکام و مسائل شرعی را به مردم آموزش می دادند و امام دوازدهم(عج) پس از غیبت صغری تا 69 سال نائب داشتند که به طور مستقیم پاسخ مسائل شرعی را می دادند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: در نزد تشیع 320 سال احکام از طریق معصوم(ع) به دست مردم رسیده است و فقها براساس اصول و قواعدی که ائمه معصومین(ع) نقل فرموده اند راهگشای استخراج احکام است.

وی به استفاده اهل سنت از منابع غیرمعصوم برای استخراج احکام اشاره و اضافه کرد: براساس روایات خدای متعال هیچ مسأله ای را بدون جواب نگذاشته است و عالم باید برای یافتن آن حکم تلاش کند.

امام جمعه ارومیه در ادامه خطبه 18، خاطرنشان کرد: خدای متعال دین را ناقص بیان نکرده است تا جمعی برای تمام کردن آن حکم و فتوا صادر کنند و خود را در ترویج و تبیین دین الهی شریک خدای متعال قرار دهند.

وی با بیان اینکه شیعه به مقطعه اعتقاد دارد و اهل سنت تصویب را قبول دارند، افزود: شیعه به صدور تمام احکام از سوی خدای متعال و ابلاغ آن به وسیله چهارده معصوم(ع) معتقد است و فقیه با اجتهاد یا به آن حکم دست می یابد یا نه، اما اهل سنت عقیده دارند که برخی از مسائل بدون حکم مانده اند و نظر علما جایگزین حکم الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی به انتقاد امام علی(ع) از عالمانی که بر اساس تشخیص خود حکم شرعی صادر می کنند، گفت: کسی که با تلاش و اجتهاد می کوشد تا به حکم الهی برسد حکمی که به دست می آورد یا صحیح است و یا غلط که اگر غلط باشد به خاطر تلاش برای یافتن حقیقت معذور است.

وی ادامه داد: اما کسی که به عدم صدور برخی از احکام معتقد است یا دین الهی را ناقص می داند یا رسول الهی(ص) را فرد امینی نمی داند که حکم الهی را ناقص ابلاغ فرموده است در حالی که نه خدای متعال دین خود را ناقص فرستاده و نه رسول او امکان انحراف یا ابلاغ ناقص دین را داشتند که همواره تحت نظارت الهی بودند و اگر ذره ای انحراف داشتند خدای متعال با قدرت خود ایشان را گرفته و از مقام نبوت برکنار می فرمود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به سخن الهی، ادامه داد: در قرآن کریم علم کون و ما یکون بیان شده و هیچ چیزی نیست که حکم آن ابلاغ نشده باشد، اما تفسیر و تبیین آن به عهده پیامبر الهی(ص) و از طریق ایشان به ائمه معصومین(ع) سپرده شده است.

وی به نبود اختلاف در قرآن کریم که در عرض 23 نازل شده است اشاره و ابراز کرد: بر اساس سخن خدای متعال اگر قرآن کریم از طرف غیرخدا بود در آن اختلاف نظرهای زیادی رخ می داد، انسانی که در طول 23 سال و در موقعیتهای مختلف آیات و احکام الهی را به مردم رسانده اند اگر از نزد خود بود سخنانی ضد و نقیض زیادی می گفتند و سبب اختلافات بسیار می شدند.

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه به وصف قرآن کریم در کلام امام علی(ع) اشاره و اضافه کرد: هیچ کتاب فصیحی در عالم قابل مقایسه با قرآن کریم نیست و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه با همه بلاغت و فصاحتی که دارند هرگز به پای این کتاب آسمانی نمی رسند.

وی با تأکید بر ضرورت رجوع همواره مسلمانان به قرآن کریم، ادامه داد: نقل است که دزدی هنگام بالا رفتن از دیوار فردی صدای قرآئت قرآن کریم را شنید که آیه ی، آیا وقت آن نرسیده است که به سمت خدا بازگردید را می خواند و با شنیدن این سخن از دزدی دست کشید و متحول شد.

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه در طول تاریخ افرادی بودند که با شنیدن و درک سخنان حق و موعظه قرآن کریم جان داده اند، توضیح داد: بر اساس کلام معصوم(ع) هیچ راه نجاتی جز رفتن به سمت قرآن کریم وجود ندارد که ظلمتها را رفع و مردم را به سمت نور می کشد.

وی تصریح کرد: ارزشها و باورهای صحیح را در جامعه تنها قرآن کریم تبیین می کند و بر اساس سخن معصوم(ع) در خیزش فتنه ها که تشخیص حق از باطل دشوار می شود باید به قرآن کریم رجوع کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به شفاعت قرآن کریم در روز قیامت از مؤمنان، گفت: از پیامبر اکرم(ص) نقل است که سلمان را به خواندن قرآن کریم دعوت فرمودند چرا که پرده ای میان آتش جهنم و مومنان است و ثواب قرآئت آن ثواب عملکرد 100 شهید بوده و رحمت الهی را نازل کرده و بهشت بر او واجب شده و خدای متعال از او راضی شده و با نظر رحمت به او می نگرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کلام اصلی امام علی(ع) در این خطبه؛ عدم صدور حکم از نزد خود و رجوع به قرآن کریم در خیزش فتنه ها است تا بتوان صواب را از ناصواب و حق را از باطل تشخیص داد./936/202/ب2

ارسال نظرات