۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۰
کد خبر: ۴۶۴۵۴۴
آیت‌الله صدیقی:

خودسازی مهم‌ترین مسأله زندگی بشر است/ حرم امام رضا کانون نشر انوار امامت و ولایت است

امام جمعه موقت تهران تزکیه، صبر، دشمن شناسی و حفظ ارتباطات سالم با مردم را از لوازم رسیدن به فلاح عنوان کرد و گفت: خودسازی مهم‌‌ترین مسأله در زندگی است و همه مشکل بشریت ناشی از عدم خودسازی است زیرا تا انسان صفات خدا را در وجود خود متجلی نکند، زندگی غریزی و حیوانی خواهد داشت.
آیت الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آيت‌الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران عصر امروز در مراسم سوگواری شام شهادت امام رضا(ع) در محل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان مشهد، گفت: خداوند در قرآن بارها به فلاح و رستگاری اشاره کرده و در سوره والشمس پس از سوگند یاد کردن به موارد مختلف، می فرماید قطعا به فلاح می رسد هر کس نفسش را تزکیه کند.

وی افزود: این بدان معنا است که خودسازی و رسیدن به فلاح مهم‌ترین مسأله در زندگی است و همه مشکل بشریت که دنیا را به جنگلی تبدیل کرده اند، ناشی از عدم خودسازی و بهره مندی از انسانیت است.

آيت‌الله صدیقی تصریح کرد: خدا آدم را به صورت خود خلق کرد یعنی تا انسان صفات خدا را در وجود خود متجلی نکند، انسان نیست و زندگی غریزی و حیوانی خواهد داشت.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اهمیت تلاش برای اتصاف به صفات الهی و مظهر خدا شدن، ادامه داد: به عنوان یک مسلمان شیعه باید هم در مسیر هدایت باشیم و هم با نورانیتی که در اثر اتصاف به صفات الهی پیدا می کنیم، هدایتگر دیگران باشیم.

فلاح یعنی رهایی از تعلقات و صعود به سمت خدا

وی اظهار کرد: فلاح، دو بعد رهایی از تعلقات و رشد دارد؛ هم باید خود را از اسارت جاذبه های باطل و غیرالهی  رها کنیم چرا که اسارت، شأن انسان نیست و هم با دو بال ایمان و عمل صالح به سمت خدا بالابرویم.

صبر، دشمن شناسی و حفظ ارتباطات سالم با مردم؛ لوازم رسیدن به فلاح

آيت‌الله صدیقی با اشاره به آیه شریفه «یا أیّها الذین امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا لعلکم تفلحون»، صبر را از دیگر لوازم رسیدن به فلاح معرفی کرد و گفت: صبر به معنای سماجت و عقب نشینی نکردن است که نیازمند قدرت روحی است.

امام جمعه موقت تهران در تبیین اقسام صبر افزود: صبر مقابل گناه، بالاترین درجه را دارد، بعد صبر در مقابل طاعت و انجام واجبات قرار دارد و در نهایت، صبر در برابر مشکلات زندگی و تحمل سختیها چرا که به فرموده قرآن کریم، اصولا دنیا محل رفاه و عشرت نیست بلکه جبهه است و ما برای جهاد امده ایم در عرصه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و اخلاقی.

وی در تفسیر عبارت «صابروا» خاطرنشان کرد: صابروا یعنی حواستان به دشمن باشد و با او مقابله کنید؛ چرا که دشمن شناسی از وظایف قطعی کسی است که می خواهد با حریت زندگی کند. در قرآن نیز درباره نفاق و نفوذ، آیات متعددی وجود دارد.

آيت‌الله صدیقی درباره فراز «رابطوا» در آیه پایانی سوره آل عمران تصریح کرد: این واژه به ضرورت ایجاد و حفظ ارتباط  سالم و برمبنای حب و بغض خدا با همسایه، اقوام، خویشان و عموم مردم اشاره دارد چرا که ارتباط در اسلام بسیار مهم است و از همین رو گناهانی همچون بدبینی، غیبت و تجسس که موجب قطع ارتباط می شود، عقوبت سنگینی دارد.

وی گفت: پیام دیگر «رابطوا»، دیده بانی است؛ اگر مرزهای عفت، عدالت، حکمت، شجاعت، پاکی و سایر موارد را رصد و مرزبانی نکنیم، مورد تجاوز قرار می گیرند. خدا نیامرزد مسؤولانی را که می توانستند فضای مجازی را کنترل کنند تا به سمت رواج بی حیایی ها و شکستن حریمها نرود اما این کار را نکردند و دشمن بی هیچ هزینه ای دارد بر ما مسلط می شود.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: پیام سوم رابطوا، امام شناسی است؛ اصولا توحید، حرکت در خط امامت و امری عینی است نه ذهنی.

حرم مطهر امام رضا، کانون نشر انوار امامت و ولایت است

آيت‌الله صدیقی با اشاره به جایگاه امام رضا(ع) و تشرف انبیا و ملائکه به زیارت ایشان، گفت: حرم مطهر امام رضا(ع)، کانون نشر انوار امامت و ولایت است.

وی همچنین با اشاره به مکاشفه ای از اولیای خدا خاطرنشان کرد: اینکه عبارت «السلام علیک یا وارث اسماعیل ذبیح الله» در زیارت امام حسین(ع) که ذبح شدند نیامده اما در زیارت امام رضا(ع) قید شده جای تأمل دارد. همچنین اینکه ایشان پیش از عزیمت از مدینه، خانواده را امر به گریه با صدای بلند کردند نشان می دهد گریه بر آن حضرت عبادت است چرا که امام به غیر از عبادت امر نمی کند./201/930/ب1

ارسال نظرات