۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۴۶۴۴۶۴
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

زیارت سالانه حرم امام رضا وظیفه شیعیان ایران است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: بر هر فرد شیعه ایرانی وظیفه است که حداقل سالی یک مرتبه به همراه خانواده به زیارت حرم مقدس امام رضا(ع) برود.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در مراسم عزاداری شب شهادت امام علی بن موسی الرضا(ع) ضمن تسلیت این ایام، اظهار داشت: امام رضا(ع) 55 سال عمر فرموده و در سال 203 هجری قمری در آخرین روز ماه صفر به دست مامون عباسی به شهادت رسیدند.

وی وجود حرم شریف امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) در ایران را نعمتی بسیار ارزشمند دانست که بدون مانع و به راحتی می توانیم به زیارت حرم مقدس ایشان برویم و افزود: بر هر فرد شیعه ای وظیفه است که حداقل سالی یک مرتبه به همراه خانواده به زیارت برود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: بر اساس روایتی از امام صادق(ع) هر کس به حق امام رضا(ع) عارف بوده و به زیارت ایشان در توس برود خدای متعال به او بهشت می دهد.

وی ادامه داد: در روایت دیگری از پیامبر(ص) آمده است که فرمودند: «به زودی پاره ای از من در خراسان دفن می شود که هیچ گنهکاری او را زیارت نمی کند مگر اینکه گناهانش بخشیده شود و نه هیچ دردمندی مگر اینکه گرفتاری او حل شود».

حجت الاسلام والمسلمین قریشی عنوان کرد: اهل بیت(ع) واسطه فیض هستند و فردی از نزدیکان از امام رضا(ع) طلب دعا برای خود و خانواده خود کرد، حضرت فرمودند که مگر دعا نمی کنم؟ به خدا قسم هر روز اعمال شما صبح و شام به ما عرضه می شود.

وی اضافه کرد: وقتی امام رضا(ع) تعجب شخص را در پاسخ خود دیدند فرمودند این سخن خداست که عمل شما را به زودی خدا، رسول او و مومنان می بینند و مراد از مومنان ما اهل بیت(ع) هستیم.

امام جمعه ارومیه خاطرنشان کرد: وقتی اعمال ما به امام زمان(عج) عرضه می شود کردار خوب ما سبب خرسندی ایشان و اعمال ناشایستی که از ما سر می زند سبب رنجش حضرت می شود.

وی با اشاره به روایتی از تحف العقول، افزود: بر اساس کلام امام رضا(ع) در هر فردی اگر 10 خصلت باشد عقل او کامل است؛ امید مردم به خیر او، در امان بودن مردم از شر او، عمل خیر دیگران را افزون و خیر خود را قلیل می بیند، از ابراز حاجات مردم ناراحت نمی شود، از آموختن علم تا پایان عمر خسته نمی شود، فقر در راه خدا را به ثروتی که با بیراهه رفتن همراه باشد ترجیح می دهد، ذلت در راه خدا را به عزت در بین دشمنان خدا ترجیح می دهد، غریبی برای او محبوبتر از شهرت است و صفت دهم چنین فردی نیکو دیدن دیگران از خود است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی به تلاش افراد برای تحقیر یکدیگر و کم کردن ارزش اعمال دیگران اشاره و ابراز کرد: هر فردی عملکرد و تلاش او ارزشمند است و قضاوت نادرست در برابر عملکرد دیگران نشان از بی عقلی فرد است.

وی به تکبر برخی از افراد در فراگیری ندانسته ها اشاره و اضافه کرد: چنین رفتارهایی نشان از سفاهت است و شیطان با ترویج صفتهای ناپسند در تلاش برای فریب بشر است.

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه یادآوری کرد: امام رضا(ع) از سوی مامون بسیار تحت فشار بودند و روزی به دعوت مامون همراه اباصلت از خانه خارج شدند و به او فرمودند که اگر هنگام خروج از منزل مامون عبای خود را به روی سر کشیده بودم با من کاری نداشته باش.

وی ادامه داد: وقتی امام(ع) به نزد مامون عباسی رفتند او چند عدد انگور خورده و سپس از امام رضا(ع) خواستند که انگور بخورند و حضرت از این کار خودداری کردند، مامون امام را مورد عتاب قرار دادند که چرا به من اعتماد ندارید و از میوه ای که من به شما تعارف می کنم میل نمی فرمایید.

امام جمعه ارومیه اضافه کرد: در اثر اصرار مامون امام رئوف(ع) چند عدد از انگورها را میل فرموده و مجلس مامون را ترک فرمودند، مامون از ایشان سوال کرد که به کجا می روید؟ حضرت جواب دادند به جایی که تو مرا به آنجا می فرستی.

وی افزود: اباصلت وقتی مشاهده کرد که امام رضا(ع) عبای خود را بر روی چهره مبارک خود کشیده اند سوالی نکرد و با ایشان به منزل بازگشتند و حضرت ملاقاتها را در آن روز تعطیل فرموده و در اتاق خود آرام آرام در اثر سمی که وارد بدن مبارکشان شده بود رهسپار دیار حق شدند./202/936/ب1

ارسال نظرات