۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۴۶۴۱۹۳
استاد حوزه علمیه فیضیه مازندران:

آیت الله فاضل از نوادر زمانه در حوزه ادبیات عرب بود

استاد حوزه علمیه فیضیه مازندران کلاس درس مرحوم آیت الله فاضل را در حوزه ادبیات عرب بی نظیر دانست و گفت: آیت الله فاضل از نوادر زمانه در حوزه ادبیات عرب و به جرات می توان گفت که همانند وی در حوزه های علمیه وجود ندارد.
سید حسین سخایی

حجت الاسلام سید حسین سخایی، استاد حوزه علمیه فیضیه مازندران، امشب در حاشیه مراسم ارتحال آیت الله فاضل گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، با اشاره به سابقه آشنایی خود با آن عالم فقید، گفت: مهمترین سفارش آیت الله فاضل اقامه نماز اول وقت و به صورت جماعت بود و بر آماده کردن خود قبل از اذان و مهیا شدن برای برپایی نمازها تاکید داشت.

وی افزود: انجام نمازهای تحیت و نمازهای مستحبی قبل از نمازهای یومیه یکی از برنامه های اصلی ایشان بود زیرا به نماز عشق می ورزیدند و برای اقامه نمازشب اهتمام عجیبی داشت.

شاگرد درس خارج فقه آیت الله فاضل، اخلاص ایشان را زبانزد خاص و عام بیان کرد و اظهار داشت: تواضع آیت الله فاضل و اخلاص وی سبب شد که محبوبیت بی نظیری پیدا کنند و هر کس هرچند در مواجهه کوتاه با ایشان شیفته اخلاق و حسن معاشرت وی می شد.

وی ادامه داد: آیت الله فاضل از صدر نشینی در محافل دوری می کرد و به محض وارد شدن در هر مجلس و محفلی در پایین ترین جا می نشست.

حجت الاسلام سخایی یکی دیگر از جلوه های شخصیتی و رفتاری آیت الله فاضل را ارتباط خوب و دوطرفه با طلاب و اساتید حوزه علمیه عنوان کرد و خاطرنشان کرد: طلاب مدرسه علمیه فیضیه، آیت الله فاضل را مانند پدر خود دوست داشتند و حتی طلاب پایه اول بدون کمترین نگرانی، مسائل و مشکلات خود را با ایشان مطرح می نمودند و این ویژگی یک ویژگی برجسته و خاص بری آیت الله فاضل بود.

 وی افزود: آیت الله فاضل اگر برای هر مساله ای به کسی توصیه می کرد، در ابتدا آن را عملا خود به انجام می رساند.

استاد حوزه علمیه به نقل خاطراتی از حضور خود به عنوان شاگرد مرحوم آیت الله فاضل پرداخت و اظهار داشت: یکی از عادات خاص آیت الله فاضل اقامه نماز در غروب های جمعه در مسجد روستای محل حوزه بود و طلاب نیز این مسیر را پیاده همراه آن مرحوم طی می کردند.

وی ادامه داد: آیت الله فاضل مسجمه اخلاق اسلامی برای طلاب و افراد اطراف وی بود که بدون تکلف و سختی هر جا در مسیر راه خود زباله ای را مشاهده می کرد، اقدام به پاکسازی محیط پیرامون می کرد.

حجت الاسلام سخایی کلاس درس وی را در حوزه ادبیات عرب بی نظیر دانست و تصریح کرد: آیت الله فاضل از نوادر زمانه در حوزه ادبیات عرب بود و تسلط بسیار عجیبی بر ادبیات به ویژه حوزه شعر و فن بیان عربی داشت که همانند وی در حوزه های علمیه وجود ندارد.

وی با اشاره به کلاس درس خارج فقه آیت الله فاضل، افزود: آیت الله فاضل صاحب نظر در حوزه فقه و ابعاد مختلف آن بود و به دلیل مطالعه بسیار حتی در ایام بیماری، نظرات بسیار جالب و مورد توجهی در این حوزه در کلاس درس بیان می کرد.

استاد حوزه علمیه به توجه مرحوم آیت الله فاضل به نظم در برپایی کلاس درس اشاره کرد و گفت: آن فقید سعید همواره سعی بر حضور سر وقت و استفاده کامل از فرصت کلاس برای بیان بحث و مسائل علمی داشت و با جدیت در مباحث ورود می کرد.

وی با بیان این مطلب که آیت الله فاضل در کلاس اخلاق خود، طلاب را به تهذیب و خودسازی سفارش می کرد، افزود: یکی از توصیه های آن مرحوم به طلاب و روحانیان، دقت در رفتار و اعمال خود بود و تاکید ایشان بر مراقبت از اعمال و توجه بیشتر بر معنویات و خودسازی بود.

حجت الاسلام سخایی تاکید کرد: آیت الله فاضل آنقدر شیفته و مشتاق یادگیری بود که حتی یکبار فرش منزل خود را برای خرید یک کتاب جدید فروخت./202/1313/ب1

ارسال نظرات