۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۴۶۴۰۷۲
رییس اداره اوقاف شهرضا خبر داد؛

ثبت بیش از 1500 رقبه در شهرستانهای شهرضا و دهاقان

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرضا گفت: از مجموع 1542 رقبه در دو شهرستان شهرضا و دهاقان، 356 رقبه انتفاعی و 1186 رقبه منفعتی هستند.
حجت الاسلام ابراهیمی شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام رضا ابراهیمی پیش از ظهر امروز در همایش لبیک یا رسول‌الله(ص) که به مناسبت فرارسیدن سالروز وفات پیامبر اسلام(ص)، در آستان امامزاده سید علی اکبر شهرضا برگزار شد، با اشاره به آیه «الْمالُ وَالْبَنُونَ زينَةُ الْحَيوةِ الدُّنْيَا وَالْباقِياتُ الصّالِحاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَ خَيْرٌ أَمَلًا»، عنوان کرد: وقف سنتی حسنه است که زمینه ماندگاری نام و یاد واقف و بهره‌مندی دیگران از اموال را در طول تاریخ فراهم می‌کند، وقف میل به جاودانگی را در وجود افراد ارضاء و از مهمترین مصادیق خدمت به همنوعان است.

وی با اشاره به بخشهایی از تاریخ وقف در اسلام و ایران، بیان کرد: نخستین واقف جهان اسلام پیامبر گرامی اسلام بوده که در سال سوم هجرت هفت بوستان و مزرعه و آبادی به نام بساتین السبعه را وقف و تولیت آن را به حضرت زهرا(س) واگذار کرد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرضا ادامه داد: در ایران، بعد از برقراری مشروطیت نیز با وجود ایجاد وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه سیاست خاص و سازنده ای درباره اوقاف به اجرا درنیامد تا اینکه در سال‌های دهه ۱۳۳۰ قانون فروش املاک موقوفه و در جریان اصلاحات ارضی اجازه طولانی مدت ۹۹ ساله پیش بینی شد که این قوانین به دلیل مخالفت رهبران مذهبی به صورت کامل به اجرا درنیامد و تنها بهانه ای برای از بین رفتن تعدادی از موقوفات شد.

حجت الاسلام ابراهیمی اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دیماه ۱۳۶۳ قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و نام آن به «سازمان حج و اوقاف و امور خیریه» تغییر یافت، فتوای امام خمینی(ره) که در آن فرمودند: «موقوفات باید به حالت وقفیت باقی و عمل به وقف شود» از این سنت اسلامی حمایت و سبب احیای آن شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر ضرورت به روز رسانی اجاره موقوفات، گفت: از رهبر معظم انقلاب سؤال شده است که مستاجران موقوفات به استناد اینکه سالهای متمادی سابقه تصرف در رقبه وقف را دارند، اجاره‌ای ناچیز و بسیار کمتر از نرخ عادلانه روز  به اوقاف پرداخت می‌کنند، آیا صرف سابقه استیجار برای مستاجران موقوفات تا چه حد ایجاد حق نموده و آیا این مسأله جزء حقوق مکتسبه محسوب می‌شود؟ و ایشان در پاسخ فرمودند: «مجرد سابقه استیجار موجب استحقاق تخفیف در اجاره بها موقوفه نیست و متولی شرعی موظف است در تجدید قرارداد اجاره بها  با ملاحضه مصلحت وقف اجاره بهای عادله را تعیین و مطالبه نماید».

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرضا اضافه کرد: قدیمی ترین موقوفه به ثبت رسیده در شهرستان شهرضا، موقوفه شیخ شاهنظر علیا است که به مساحت موقوفه حدود 400هزار مترمربع در تاریخ 1053هجری قمری به نیت صرف عمارات ضروري آستان امامزاده شاهرضا(ع)، خرج روشنائي آستان، خدمه ومؤذن آستان، صرف خارج شوندگان و وارد شوندگان، وقف شده است.

حجت الاسلام ابراهیمی ادامه داد: در آمد سال جاری این موقوفه 1100 میلیون ریال بوده است؛ 57 درصد از این موقوفه در تصرف اشخاص حقوقی و 43 درصد از آن در تصرف اشخاص حقیقی می‌باشد و این در حالی است که 51 درصد از درآمد آن از محل پرداخت اشخاص حقوقی و 49 درصد از محل پرداخت اشخاص خقیقی است.

وی گفت: مستاجرین حقوقی موقوفه، شهرداری شهرضا به متراژ 153 هزار مترمربع، شرکت آبفا به متراژ 5070 مترمربع، اداره ورزش و جوانان به متراژ 20 هزار متر مربع، دانشگاه پیام نور به متراژ 31 هزار متر مربع، شبکه بهداشت و درمان به متراژ 2 هزار و 400 مترمربع، آموزش و پرورش به متراژ 4 هزار مترمربع، مرکز آموزش عالی 3323 متر مربع و شرکت ایرانسل و شرکت همراه اول 82 متر مربع هستند.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرضا عنوان کرد: از مجموع 1542 رقبه در دو شهرستان شهرضا و دهاقان، 356 رقبه انتفاعی و 1186 رقبه منفعتی می‌باشند، این در حالی است که از مجموع رقبات انتفاعی 26 مورد و از مجموع رقبات منفعتی 573 مورد دارای سند ماکیت هستند.

به گزارش رسا، امور اوقاف و امور خیریه شهرستان دهاقان تحت نظر امور اوقاف شهرضا اداره می‌شود./202/868/ب1

ارسال نظرات