۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۸
کد خبر: ۴۶۴۰۴۳
حجت الاسلام والمسلمین قریشی:

مجاهدتهای رسول خاتم حق خواهی را در جهان زنده نگه داشت

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: اگر دین اسلام و مجاهدتهای پیامبر خاتم(ص) نبود امروز هیچ اثری از دین و حق در زمین نمانده بود.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی/ ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی یکشنبه در مراسم عزاداری رحلت پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) ضمن تسلیت این ایام، اظهار داشت: پیامبر رحمت(ص) بنابر اقوال قوی در 17 ربیع الاول به دنیا آمده و در 28 صفر سال 11 هجری قمری از دنیا رفتند.

وی با بیان اینکه خدای متعال هیچ موجودی فراتر و برتر از رسول گرامی اسلام(ص) خلق نفرموده است، افزود: آیه وجوب صلوات بر پیامبر(ص) که خدای متعال و فرشتگان او بر ایشان سلام و صلوات می فرستند، کرامت، شان و جایگاه بسیار والای ایشان را ثابت می کند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: خدای متعال پیامبر(ص) را به عنوان نیکوترین الگو و سرمشق مسلمانان معرفی می کند و در مورد آداب و رفتار رسول اکرم(ص) کتب روایی بسیاری تحریر شده است.

وی یادآوری کرد: پیامبر خاتم(ص) بر اساس روایات احکم الناس، حلیمترین آنان، خوشروترین مردم، شجاعترین افراد، عادلترین شخص و مهربانترین انسانها بودند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به سخن الهی که نرم خویی پیامبر را عامل جذب مردم به ایشان معرفی می کند، ادامه داد: مردی هر روز به اذیت پیامبر(ص) با ریختن خاکروبه بر سر ایشان می پرداخت ولی وقتی بیمار شد و از این کار ناتوان، رسول اکرم(ص) به ملاقات این فرد رفتند.

وی پیامبر الهی(ص) را سخیترین مردم بر اساس روایات عنوان و اضافه کرد: امام علی(ع) بسیار سخی بودند و این مسأله را دوست و دشمن پذیرفته بود ولی رسول گرامی اسلام(ص) از امام علی(ع) نیز سخاوت بیشتری داشتند.

امام جمعه ارومیه به تواضع رسول رحمت و مهربانی(ص) اشاره کرد و افزود: حضرت محمد(ص) بدون هیچ حس فخر و خودخواهی با تواضع در بین اصحاب و در روی زمین و در پایین مجلس می نشستند.

وی تواضع بزرگان را به معنی ساقط شدن تکلیف احترام و تواضع به ایشان ندانست و گفت: بزرگان به تواضع و افتادگی مکلف هستند اما بر کسانی که در مقام و جایگاه کمتری از آنان قرار دارند، وظیفه احترام و تواضع است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی به وصله کردن کفشها و دوخت پارگی لباسها به وسیله شخص پیامبر(ص) اشاره و ابراز کرد: در زمان پیامبر اکرم(ص) وسائل رفاهی مانند آب لوله کشی شده امروزی وجود نداشت و حضرت برای کسب طهارت به شخصه آب تهیه می فرمودند.

وی ادامه داد: برخی افراد وقتی خانمی کار زیادی در خانه دارد اسم بیمار روی او می گذارند، ولی پیامبر(ص) به خانواده و خانمهای خود در انجام کارهای منزل کمک می کردند که بر اساس روایات کفاره گناهان و عامل خاموشی غضب الهی است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به غرور برخی از افراد در مواجه با همسر و کارهای منزل، افزود: چنین مسائلی به نظر جزئی و بی اهمیت هستند اما همین رفتارهای جزئی در تواضع انسان و اخلاقیات او بسیار موثر است.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام(ص) دعوت هر فردی چه برده و چه آزاده را می پذیرفتند و با آنان هم غذا می شدند، این مسأله ساده ای نیست، هستند بسیاری که هم باید کارت دعوت فرستاد، هم تماس گرفت و هم با تشریفات به دنبال آنان رفت.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی به تواضع و افتادگی پیامبر(ص) در تمامی امور اشاره و عنوان کرد: قبول هر نوع هدیه ای، عدم نگاه مستقیم به چشم احدی، خشم گرفتن برای خدا و راضی شدن با همین هدف و خوردن از هر نوع غذای حلالی که در منزل وجود داشت از جمله خصائص نیکوی رسول گرامی پروردگار عالم حضرت محمد مصطفی(ص) بود.

وی افزود: برخی افراد هر اندازه به دین در نزد او توهین شود اهمیتی نمی دهند اما وقتی به خود او ذره ای توهین می شود فوری بر افروخته می شود در حالی که امام علی(ع) تربيت يافته دامان پیامبر(ص) حتی در جنگ هم حاضر به شمشیر زدن به خاطر غضب فردی نشدند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه همزیستی با پیامبر(ص) برای همه ساده و آسان بود، گفت: حضرت زندگی معمولی و ساده ای داشتند و کسی را به تکلف و زحمت به خاطر خود نمی انداختند و کسی وقتی ایشان را دعوت می کرد به شرط عدم خرید از بیرون، عدم به تکلف انداختن اهل خانه و پذیرایی با آنچه در منزل دارد، می پذیرفتند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر دین اسلام و مجاهدتهای پیامبر خاتم(ص) نبود امروز هیچ اثری از دین و حق در زمین نمانده بود و برای همه مجاهدتها خدای متعال تنها یک اجر و مزد از امت خواست و آن محبت به اهل بیت(ع) ایشان بود.

امام جمعه ارومیه در پایان گفت: امت اجر پیامبر رحمت الهی(ص) را به زودی پس از رحلت ایشان با شهادت مظلومانه حضرت زهرا(س)، غصب حق و خانه نشینی حضرت علی(ع)، تنهایی و شهادت در غریبی امام حسن(ع) و در نهایت داغ سنگین شهادت سید مظلومان عالم امام حسین(ع) پرداخت کردند./202/936/ب1

ارسال نظرات