۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۴۶۳۷۵۷

بررسی شاخصه های تفکر خلاق در آستان مقدس حضرت معصومه

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به شاخصه های تفکر خلاق گفت: یکی از عناصر بسیار مهم در هدایت پذیری انسان در بعد دینی تفکر خلاق است و اسلام برای تفکر خلاق ارزش و اهمیت بسیار زیادی قائل بوده و این نوع از تفکر را یکی از عناصر هدایت در مسیر کمال می داند.
تفکر خلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم فاطمه رفیعی مقدم، کارشناس دوره های معارفی آستان حضرت معصومه(س) شامگاه امروز در آستان حضرت معصومه(س) با بیان این که امروزه تفکر خلاق در پیشرفت انسان نقش بسیاز زیادی داشته و عنصر خلاقیت از شاخصه های انسان های موفق محسوب می شود، افزود: تفکر خلاق یا تفکر واگرا سعی دارد پدیده ها و امور افکار را آن چنان که هستند به راحتی نپذیرد و به عبارت دیگر به دنبال نگاهی متفاوت نسبت به پدیده های عالم است.

وی افزود: به عبارت دیگر در تفکر خلاق فرد به دنبال نگاهی نو به پدیده ها و امور مختلف است و مصداق این موضوع را می توان در ادبیات شعری سهراب سپهری جست و جو کرد که بیان می کندکه «چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید».

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: شاخصه های تفکر خلاق و در آموزه های دینی وجود داشته و قرآن کریم همواره ما را به نگاه دقیق و متفاوت نسبت به پدیده ها دعوت کرده و از ما می خواهد که عالم هستی را از زاویایی مختلف مورد نگرش و بررسی قرار دهیم.

رفیعی مقدم با اشاره به اینکه افرادی که دارای تفکر خلاق هستند تردید در پیش فرض های قبلی خود را امری عادی و روا می دانند، افزود:  این افراد خود را به یک راه و رسم متداول محدود نمی کنند و استقلال فکری دارند.

وی افزود: در قرآن کریم علت شرک و بت پرستی بسیاری از افراد و اقوام تقلید کورکورانه از روش متداول پیشینیان و آبا و اجداد معرفی شده و قرآن بیا ن می کند که زمانی که از این افراد علت شرکشان پرسیده می شود بیان می کنند که ما از روش آبا و اجداد خود پیروی کرده ایم که این موضوع نشان می دهد چون این افراد از شاخصه های تفکر خلاق بهره ای نداشته و تنها از روش متداول پیروی می کرده اند دچار گناه شرک شده اند بنابراین تفکر خلاق در هدایت انسان نقش بسیار مهمی دارد.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: افرادی که دارای تفکر خلاق هستند به همه جوانب یک موضوع و مساله توجه دارند و در حل یک مساله تمرکز حواس بیشتری را از خود نشان می دهند به همین علت است که قرآن کریم داتن تفکر خلاق را از عناصر هدایت پذیری انسان عنوان می کند.

رفیعی مقدم تصریح کرد: افرادی که از نعمت تفکر خلاق بهره مند هستند سعی می کنند که فکرهایی بکر و دست نخورده از خود ارائه دهند و میزان ارائه راهکارهای نو توسط این افراد از سایرین بیشتر است.

وی با بیان اینکه افراد خلاق همیشه به راه حل هایی می اندیشند که ممکن است از دید دیگران اهمیت چندانی نداشته باشد، یادآور شد: این افراد از رابطه ایده و تجربیات مختلف نتایج جدیدی را به دست می آورند و افکار و عقاید خود را به راحتی مطرح می کنند و از مواجه با عقاید مختلف استقبال می کنند./968/202/ب3

ارسال نظرات