۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۴۶۳۷۱۹
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی:

طرح جامع حرم برادر امام رضا در بجنورد تنها 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: اجرای طرح جامع حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر (ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا (ع) از سه سال پیش شروع شده اما به دلیل کمبود اعتبار تنها 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
حجت الاسلام رئوف سیدنژاد - نشست خبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام سید محمدجواد رئوف سیدنژاد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، امروز در نشست خبری که به مناسبت آغاز دهه وقف برگزار شد، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 55 وقف در شهرستانهای هشت‌گانه این استان به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه ارزش تقریبی موقوفات جدید خراسان شمالی بیش از 15 میلیارد ریال برآورد شده است، افزود: با توجه به مشاوره وقف صورت‌گرفته، غالب موقوفات جدید ثبت شده در استان با نیات فرهنگی، برگزاری دوره‌های قرآنی، رسیدگی به کودکان بی‌سرپرست، کمک به نیازمندان، کمک به معلولان، بهداشت و درمان و غیره به ثبت رسیده‌اند.

حجت‌الاسلام رئوف سیدنژاد در ادامه با اشاره به پروژه‌های عمرانی مرتبط با موقوفات و امامزاده‌ها که در دهه وقف امسال افتتاح می‌شوند، گفت: در دهه وقف امسال چهار طرح عمرانی شامل دو طرح مربوط به موقوفات و دو طرح عمرانی بقاع متبرکه در شهرستانهای بجنورد، شیروان و جاجرم به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اجرای طرح جامع ساخت حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر (ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا (ع)، اظهار کرد: اجرای این طرح از سه سال پیش آغاز شده اما تاکنون درمجموع تنها 10 درصد پیشرفت فیزیکی کرده است.

حجت‌الاسلام رئوف سیدنژاد کمبود اعتبار را مهم‌ترین دلیل برای پیشرفت کند این طرح ذکر و اضافه کرد: هزینه‌های اجرای این طرح از محل درآمد امامزاده، نذورات مردمی و اجاره قبر تأمین می‌شود و اعتبار دولتی در این راستا بسیار ناچیز است.

وی با اشاره به اینکه درآمد امامزاده سیدعباس (ع) هم چندان چشمگیر نبوده و تکافوی هزینه‌های طرح جامع را نمی‌دهد، ادامه داد: با توجه به اینکه اجرای طرح جامع حرم حضرت سیدعباس (ع) بجنورد اعتبار ویژه‌ای نداشته و مرحله به مرحله از محل درآمد این بقعه متبرکه اجرا می‌شود، نیازمند مشارکت بیشتر مردم و خیران برای ادامه این طرح هستیم.

حجت‌الاسلام رئوف سیدنژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بدهی ادارات و دستگاه‌های دولتی به نهاد اوقاف، از اعلام دقیق میزان این بدهی خودداری کرد اما تأکید کرد که اگر این ادارات تا پایان سال جاری نسبت به شیوه پرداخت بدهی خود به اوقاف تعیین تکلیف نکنند، برای دریافت این مطالبات از طریق مراجع قضایی و قانونی اقدام می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات بودجه‌ای دستگاه‌های دولتی، اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی درزمینهٔ بدهی این دستگاه‌ها به نهاد اوقاف رویکرد تعاملی داشته و تلاش می‌کند با همکاری و مذاکره نسبت به دریافت این مطالبات اقدام کند.

به گفته حجت‌الاسلام رئوف سیدنژاد در این راستا حتی اگر ادارات بدهکار نسبت به پرداخت بدهی خود در مواعد مختلف هم قول مساعد دهند اداره کل اوقاف به آنها همکاری می‌کند؛ اما در مورد ادارات و دستگاه‌هایی که به هیچ عنوان برای تسویه بدهی خود اقدام نکرده و قصد پرداخت آن را نداشته باشند کار به شکایت و دستگاه قضایی می‌رسد.

گفتنی است، در استان خراسان شمالی حدود پنج هزار و 450 موقوفه با بیش از 10 هزار رقبه و 154 امامزاده و بقعه متبرکه وجود دارد./9314/202/ب3

ارسال نظرات