۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۴۶۳۶۰۸
حجت الاسلام والمسلمین محمدی:

سازش با دشمن راه‌حل مشکلات نیست

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: متاسفانه امروز برخی معتقدند که ما باید با دشمن سازش کنیم تا موفق باشیم، این فرهنگ مخالف اسلام است، قرآن می‌فرمایند نه ظلم کنید نه زیر بار ظلم بروید، در فرهنگ استکبار امروز هم سلطه‌گری و هم سلطه‌پذیری وجود دارد، در فرهنگ سلطه‌گری که آمریکا قرار دارد همه دنیا را به آتش کشیده است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه صبح امروز در نشست خبری دهه بزرگداشت وقف که در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد با بیان اینکه اربعین امسال با شکوه و عظمت بیش از سال گذشته برگزار شد، اظهار داشت: اربعین امسال یک تجمع بشری بی نظیر در عصر کنونی و یک نوع تجمع حقیقی است که حقیقت حضرت سید الشهدا را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: اربعین در اصل تجمعی است که همه عاشقان با وجود تمام سختی‌ها از همه گروه ها‌‌ از جمله سنی و شیعه در آن حضور داشتند، این راهپیمایی جزی از عظمت امام حسین(ع) را نشان می‌دهد و در واقع یک شعبه از عظمت امام حسین(ع) است.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به عدم پوشش رسانه‌ای اربعین از سوی رسانه‌های استکبار، خاطرنشان کرد: جای تاسف دارد که سردمداران استکبار که دم از آزادی بیان، آزادی عقیده، دموکراسی، حقوق بشر می‌زنند از بازتاب رسانه‌ای این مراسم سربا زدند، این حرکت رسانه‌ای استکبار از روی بغض است و به همین منظور این برنامه و تجمع میلیونی را منعکس نمی‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی تاکید کرد: این عملکرد مستکبران به خاطر آن است که از خودشان می‌ترسند، این افراد اگر به راه و روش خودشان اعتقاد داشتند این حقیقت امام حسین(ع) را به دنیا اطلاع می‌دادند، از طرفی غیر از پخش نکردن این مراسم برخی خیلی شبهات را هم ایجاد کردند تا مبادا این زیارت با شکوه در دنیا منعکس شود.

وی یادآور شد: زیارت اربعین سال به سال عظمت بیشتری در دنیا پیدا خواهد کرد و مردم بیشتر حضور می‌یابند، در اینجا باید از همه مسؤولان، مردم، خیرین و واقفین تشکر و قدردانی کنیم که با تمام وجود در این مراسم به زائران خدمات‌رسانی کردند.

 ماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: طبق سیاست ستاد اربعین اوقاف نیز موظف شد با همکاری حوزه، سازمان تبلیغات، بعثه و.... 1600 روحانی افتخاری را برای تبلیغ و ارشاد مردم، پاسخگویی به سوالات شرعی و چگونگی آداب زیارت ارسال کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی ابراز داشت: براساس نیات واقفین 40 موکب در سراسر مرزهای کشور برپا شد تا به مردم خدمات بدهند، از مردم عراق هم باید تشکر کرد که با ایثار و فداکاری از زائرین امام حسین(ع) میزبانی کردند، امیدواریم که خدا توفیق دهد از این زیارت و حرکت با شکوه حسینی درس ایشان را یاد بگیریم.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به هدف قیان امام حسین(ع) تصریح کرد: امام حسین(ع) جان دادند تا بندگان خدا را نجات دهند، عبادت با خدا وظیفه فردی هر انسان است اما آنچه مهم است و امام حسین(ع) به سمت آن رفتند وظیفه اجتماعی است، امام حسین(ع) با قیام خود دنیا را از جهالت نجات دادند.

سازش با دشمن مخالف موازین اسلام است

وی افزود: متاسفانه امروز برخی معتقدند که ما باید با دشمن سازش کنیم تا موفق باشیم، این فرهنگ مخالف اسلام است، قرآن می‌فرمایند نه ظلم کنید نه زیر بار ظلم بروید، در فرهنگ استکبار امروز هم سلطه‌گری و هم سلطه‌پذیری وجود دارد، در فرهنگ سلطه‌گری که آمریکا قرار دارد همه دنیا را به آتش کشیده است.

نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: در سلطه‌پذیری استکبار هم می‌بینیم که این کشورهای استکباری توقع دارند مردم کشورهای دیگر سلطه آنها را بپذیرند، اسلام با زیر بار ظلم رفتن مخالف است، هیچ پیامبری زیر بار ظلم نرفته است، تجربه ثابت کرده ایران هر وقت با دشمن سازش کرده پیروز که نشده شکست هم خورده است، نمونه‌های بارز این موضوع در کشورهای دیگر هم دیده شده است که در همکاری با آمریکا ه فقیر‌ترین کشورهای دنیا تبدیل شده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان اینکه سازش راه حل نیست، گفت: توکل به خدا، اعتماد و خود باوری عامل موفقیت ما است، در بعد علم و فناوری جوانان ما کار را شروع کردند و موفق شدند، در بخش نظامی جوانان ما وارد عرصه شدند و امروز شاهد پیروزی‌های آنها هستیم.

تحریم‌ها 40 درصد از اقتصاد ما را در بر می‌گیرد

وی در رابطه با تاثیر تحریم‌ها اضافه کرد: کارشناسان اقتصادی صراحتا گفته‌اند حداکثر 40 درصد بحث تحریم بر روی اقتصاد ما تاثیر گذاشته است است و 60 درصد مشکلات ما مربوط به خومان است که باید با ظرفیت‌های داخلی آنها را برطرف کنیم.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ادامه داد: اقتصاد مقاومتی یکی از موضوعات مهم است که یکی از شاخه‌های آن وقف است، زیرا کسانی که بخشی از سرمایه خود را در جهت کمک به مردم خرج می‌کنند در اصل در بخش اقتصاد مقاومتی به مردم کمک می‌کنند.

نقش رسانه در ترویج فرهنگ وقف

نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ وقف تصریح کرد: رسانه‌ها باید فرهنگ وقف را ترویج دهند، آنچه به اهمیت وقف و اطلاع رسانی آن به مردم کمک می‌کند به خوبی صورت نگرفته است، آثار وقف بسیار است اما به آن پرداخته نمی‌شود و امید است رسانه‌ها در این زمینه کمک کنند.

وی با توجه به منویات رهبری در بحث علم و فناوری خاطرنشان کرد: در سطح کشور بیش از 6800 مراکز علمی و آموزشی وقف داریم که کمک گسترده به جامعه علمی می‌کند، تقاضا داریم رسانه‌ها به این موضوع توجه کنند، به خصوص که مقام معظم رهبری 12 سال به موضوع علم و فناوری تاکید دارند، زیرا مردم سالاری جز انتخابات در علم هم تجلی پیدا می‌کند و اگر مردم در بحث علم و فناوری حضور پیدا کنند سالار بودن آنها در دنیا شکل می‌گیرد.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه نقش رسانه در آگاه‌سازی مردم نسبت به موضوع وقف افزود: از سال 89 به بعد با همکاری رسانه ما میانگین 2000 موقوفه در سال داشته‌ایم، اوقاف باید امانت‌دار واقف و موقوف باشد اما این فرهنگ که باب شده است که می گویند وقف کنید اما اوقاف متوجه نشود بسیار ناشایست است، این افراد کسانی هستند که به لحاظ موازین شرعی مشکل دارند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی در زمینه وقف جمعی اظهار کرد: وقف جمعی و گروهی یکی از موضوعاتی بود که به آن کم توجه شد، خیلی از واقفین بودجه پرداخت خیلی از وقف‌ها را ندارند، اما با جمع شدن در کنار هم می‌توانند با یک وقف جمعی یک کار مفید را انجام دهند، به همین منظور از کسانی که تریبون دارند و صاحب نفوذ هستند تقاضا داریم به این امر اشاره کنند.

برنامه‌های اوقاف در بخش قرآن، بقاع متبرکه و موقوفات

نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برنامه‌های اوقاف در سه حوزه قرآن، موقوفات، بقاع متبرکه و امامزادگان تصریح کرد: در بخش قرآنی مسابقات بین‌المللی قرآن در کشور را داشتیم که در این مسابقات برای اولین بار روشندلان حافظ قرآن حضور پیدا کردند، همچنین برگزاری سی ونهمین مسابقات بین‌المللی قرآن در گیلان توسط سازمان اوقاف صورت گرفت.

وی افزود: در بخش قرآنی حمایت از تحصیل 600نفر از محصلین قرآنی را داشته‌ایم، در همین راستا اعطای مدرک تحصیلی به حافظان قرآن در دستور کار ما بوده است، حفظ قرآن که مورد تاکید رهبری نیز بود از سال 90 تا به امروز به بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر در بخش‌های مختلف رسیده و برای برنامه پنج ساله آینده دو میلیون نفر در حفظ قرآن را در نظر گرفته‌ایم.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در بخش قرآنی اوقاف برای تربیت بیش از 7000 نفر مربی قرآن دست به کار شد و این تعداد را برای آموزش به قم ارسال کرد که زیر نظر اساتید دوره‌های آموزشی را فرا گرفته‌اند.

4 هزار نقطه از امامزادگان در حال آبادانی است

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به فعالیت‌های اوقاف در بخش بقاع متبرکه و امامزادگان افزود: در سطح کشور ساخت و ساز و عمرانی امامزادگان در 50 درصد از اماکنی که این ظرفیت را داشته‌اند صورت گرفته است که در حال حاضر 4000 نقطه در حال آبادانی هستند.

نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: فعالیت‌های فرهنگی هم در کنار این ساخت و ساز وجود داشته است، برای نمونه برنامه آرامش بهاری که یک برنامه ملی است، برگزاری شهادت حضرا زهرا(س) به عنوان طرح یاس نبوی، همچنین طرح نشاط معنوی برای دانش آموزان در سطح کشور، طرح ضیافت الهی در ماه رمضان با حضور قاریان بین‌المللی و ملی و طرح بصیرت عاشورایی در ایام دهه اول محرم و دهه آخر صفر که همچنان در حال اجرا است.

وی با اشاره به فعالیت‌های اوقاف در بقاع متبرکه و امامزادگان در ایام شهادت امام رضا(ع) اظهار داشت: در این راستا حرکت زائران امام رضا(ع) از شش استان به سمت حرم مطهر امام هشتم با پای پیاده را داریم، به همین منظور در هر شش استان بقاع متبرکه و امامزادگانی که بر سر راه هستند به زائران خدمات‌رسانی  می‌کنند.

رییس سازمان اوقاف با بیان اینکه 50 درصد از امامزادگان ما ظرفیت پذیرایی از زائران را ندارند، خاطرنشان کرد: این موضوع به خاطر آن است که این اماکن درآمدی ندارند، در واقع حدود هشت هزار میلیارد تومان نیاز به بودجه است تا در این امامزادگان آبادانی صورت گیرد تا بتوانند از مردم و زائران پذیرایی کنند.

بیش از 50درصد موقوفات دارای سند رسمی نیست

نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در رابطه با حوزه موقوفات و فعالیت‌های مرتبط با آن گفت: در این بخش کارهای حقوقی، قضایی و ثبتی موقوفات از سوی سازمان اوقاف پیگیری می‌شود، با تلاش و پیگیری اوقاف ثبت اسناد رسمی حدود 45 درصد از موقوفات را دارای سند رسمی کرده‌اند و بیش از 50 درصد همچنان دارای سند رسمی نیست که برای سند دار شدند به بودجه نیاز دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی در زمینه بخش موقوفات ادامه داد: اقدامات دیگر اوقاف در این بخش استیفای حقوق و رقبات موقوفات است به این معنا که خیلی از هموطنان مستاجر در موقوفات هستند که باید آنها شناسایی و اموال موقوفات شناسایی شود که تا به امروز بیش از 700رقبات از اسناد موقوفات شناسایی و در حال سند دار شدن است.

اوقاف به 100 درصد از شفاف‌سازی موقوفات رسیده است

وی ادامه داد: شفاف‌سازی موقوفات یکی دیگر از وظایف اوقاف است که با تلاش همکاران به 100 درصد از شفاف‌سازی موقوفات رسیده‌ایم، وضعیت مسائل مالی ما در موقوفات و امامزادگان از شفافیت لازم در مدت انقلاب اسلامی برخوردار است، البته در بخش هایی ضعف است که باید مرتفع شود، اما نسبت به اطلاع رسانی از موقوفات کارهای خوبی صورت گرفته است.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان با اشاره به ظرفیت بسیج برای اطلاع رسانی در امر وقف اظهار کرد: بحث کلیت وقف باید در بسیج ورود پیدا کند، بسیج می‌تواند در بحث بقاع متبرکه پای کار بیاید تا از ظرفیت آنها استفاده شود./201/816/ب1

ارسال نظرات