۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۴۶۳۰۱۳
حجت الاسلام والمسلمین قریشی تشریح کرد؛

شباهت عملکرد منافقان صدر اسلام با منافقان امروز

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به تلاش مسلمانان سست ایمان برای فرار از اطاعت فرمان رسول اکرم(ص) در صدر اسلام، گفت: امروز هم چنین افرادی در جامعه وجود دارند که از ولایتمداری دم می زنند اما عملکرد آنان 180 درجه با آنچه که می گویند فرق می کند.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم به شرح آیات 80 و 81 سوره نساء پرداخت و اظهار داشت: در آیه 80 این سوره خدای متعال می فرماید: «ﻫﺮ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﻨﺪ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﻭﻯ ﺑﺮﺗﺎﺑﺪ ﻣﺎ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﻧﻔﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ».

وی افزود: در دین اسلام سند سخن خدا و رسول او(ص) است و به همان شکل که باید پیرو فرمان الهی باشیم از دستورات رسول او هم اطاعت کنیم، چون پیامبر اکرم(ص) معصوم است و هیچ فرمانی خلاف خواست خدای متعال نمی دهد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: انسان معمولی امکان ابتلا به جهل یا طمع را دارد و ممکن است همواره خواسته او درست نباشد پس اطاعت مطلق و بی چون و چرا از یک فرد غیر معصوم جایز نیست ولی رسولی که علم او از همه کامل و هر چه می گوید سخن خدا است اطاعت از ایشان اطاعت از خدا است.

وی به وجوب اطاعت از امام علی(ع) بر اساس کلام رسول الهی(ص) اشاره و اضافه کرد: وقتی پیامبر خدا(ص) تأکید می کنند که حضرت علی(ع) همواره با حق و حق همواره با او است، پس کلام امام علی(ع) نیز به مانند سخن خدا و فرستاده او(ص) واجب الاطاعه است.

امام جمعه ارومیه عدم پیروی از هوای نفس، داشتن علم کامل و سخن گفتن از روی وحی و کلام الهی را علل واجب الاطاعه بودن معصومین(ع) دانست و ادامه داد: علت اینکه شیعه مطیع محض چهارده معصوم(ع) است همین مسائل است.

وی به ادامه شرح آیه 80 سوره نساء پرداخت و افزود: معنای لغوی حفیظ با حافظ فرق می کند حفیظ به معنای نگهبانی صرف و همیشگی است و حافظ اسم فاعل و به معنای نگهبانی است که به دیگر امور هم مشغول است، و خدای متعال به این موضوع اشاره می کند که ای پیامبر(ص) تو حفیظ و نگهبان همیشگی امت نیستی تا آنان را از انحراف نجات دهی.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی به شرح آیه 81 سوره نساء پرداخت و گفت: در این آیه خدای متعال می فرماید: «و ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﻣﺎ ﻣﻄﻴﻊ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺒﺮﺩﺍﺭﻳﻢ ﻭﻟﻰ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻧﺰﺩ ﺗﻮ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ رﻭﻧﺪ ﮔﺮﻭﻫﻰ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺷﺐ نشینی های ﻣﺨﻔﻴﺎﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﺮ ﺧﻠﺎﻑ ﺁﻧﭽﻪ ﺗﻮ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻰ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﻣﻰ کنند، ﺧﺪﺍ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺷﺐ نشینیهای ﻣﺨﻔﻴﺎﻧﻪ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻣﻰ ﻧﻮﻳﺴﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﻭﻯ ﺑﺮﺗﺎﺏ ﻭ ﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﺗﻮﻛﻞ ﻛﻦ ﻭ ﻛﺎﺭﺳﺎﺯ ﺑﻮﺩﻥ ﺧﺪا ﻛﺎﻓﻰ ﺍﺳﺖ».

وی با اشاره به تلاش مسلمانان سست ایمان برای فرار از اطاعت فرمان رسول اکرم(ص) در صدر اسلام، یادآوری کرد: امروز هم چنین افرادی در جامعه وجود دارند که از ولایتمداری دم می زنند اما عملکرد آنان 180 درجه با آنچه که می گویند فرق می کند.

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه بر اساس حدیثی به جاری و ساری بودن آیات قرآن کریم در مجرای زندگانی بشر اشاره و اضافه کرد: سخن خدا وضعیت مسلمانان را در واقعی یا ظاهری بودن ایمان و ادعای آنان مشخص می کند و سست عنصران را تهدید می کند که هیچ یک از اعمال منافقانه آنان خارج از دید الهی نیست و خود او اعمال باطل آنان را ثبت می کند.

وی افزود: بر اساس سخن الهی فرشتگان کریمی همواره اعمال انسانها را ثبت می کنند اما در این آیه مورد بحث خدای متعال اعمال و افکار منافقان و مسلمانان سست عنصر را خود ثبت و ضبط می فرماید.

امام جمعه ارومیه گفت: بر اساس روایت دو فرشته در طول روز و دو فرشته شب هنگام مشغول ثبت اعمال خیر و شر هستند و فرشته ای در سمت راست بدن اعمال خوب و فرشته دیگر در سمت چپ اعمال بد ما را ثبت می کنند و نقل است که هنگام اذان صبح فرشتگان شیفت صبح و شب تعویض می شوند.

وی به تهدید خدای متعال برای ثبت شخصی اعمال منافقان اشاره و ابراز کرد: این تهدید به مانند این است که قاضی به شخصه در صحنه جرم حضور داشته و علاوه بر مشاهده جرم از آن تصویر و سند قطعی علیه مجرمین ثبت کند.

این مسؤول هر نوع نقشه کشی برای براندازی دیگران را گناه بزرگی دانست که مورد ثبت خدای متعال است و ادامه داد: خدای متعال در همه موارد و مسائل به انسان هشدار می دهد که آیا متوجه نیست که من او را می بینم؟

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در ادامه گفت: مؤمن همواره در کار خود خدا را وکیل قرار می دهد و از کسی که خود را به خدا می سپارد باید بیشتر ترسید که خدای مقتدر حامی و حافظ او است./936/202/ب2

ارسال نظرات