۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۴۶۱۷۷۸

عقب نشینی عربستان از افزایش هزینه روادید حج عمره

دولت عربستان پس از مواجهه با اعتراض کشورهای اسلامی، قوانین جدید عمره را که شورای وزیران در راستای طرح وزارت دارایی واقتصاد وبرنامه ریزی برای تقویت درآمد ارائه داده بودند٬ لغو کرد.
مکه

به گزارش خبرگزاری رسا، این تصمیم پس از اعتراض دولت ها و آژانس های مسافرتی کشورهای مختلف اسلامی گرفته شد.

رسانه های عربستانی نوشتند که سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان قوانین جدید عمره گذاران آتی کشورهای مختلف را لغو وسیستم قدیم را برای کاهش بار مالی زائران خانه خدا اعمال کرد.

مقام های عربستانی پیش از این تصمیم گرفته بودند از ابتدای سال هجری جدید قیمت روادید عمره را 2000 ریال عربستانی افزایش دهند اما با موج نارضایتی مسلمانان در کشورهای مختلف از جمله الجزایر که هر ساله برای زیارت اماکن مقدس وارد عربستان می شوند٬ مواجه شد.

یوسف عزوزه مدیر کل دیوان ملی حج وعمره گفت: مصلحت حکم می کند که مقام های عربستانی این اقدام را که با قدرت خرید کشورها به ویژه الجزایری ها منطبق نیست وپیامدهای زیادی دارد٬ لغو کنند.

عزوزه گفت: این قانون برای عمره گذاری که بیش از یک بار ظرف سه سال گذشته عمره به جا آورده اعمال می شود نه عمره گذار یا حاجی که برای اولین بار وارد عربستان می شود.

پیش از این روزنامه خبر الجزایر به نقل از یک مسوول اتحادیه آژانس مسافرتی و گردشگری این کشور نوشت: تصمیم مقام های عربستانی برای افزایش عوارض روادید حج عمره، باعث خواهد شد که مراکز مسافرتی و گردشگری الجزایر٬ موسم عمره را تحریم کنند.

«توفیق میدون» تاکید کرد که استقبال شهروندان الجزایری برای ادای مراسم عمره امسال به میزان 70 درصد کاهش یافته است و این امر باعث بی رغبتی آژانس های مسافرتی الجزایر برای ثبت نام در موسم جدید عمره خواهد شد.

عربستان برای مقابله با کاهش شدید قیمت نفت و نیز درگیری در بحران های منطقه، اقدام به سلسله اقدامات ریاضتی کرد تا اقتصاد خود را نجات دهد که از این جمله اقدامات می توان به افزایش عوارض روادید ورود و خروج به این کشور اشاره کرد.

به نوشته ایرنا، شورای وزیران عربستان در مردادماه گذشته رای به افزایش روادید عمره به2000 مبلغ ریال سعودی (533 دلار) داد که که این امر منجر به افزایش 35 درصدی هزینه های عمره برای مسلمانان شد.

پیش از الجزایر، مغرب و مصر نیز به دلیل عوارض سنگین عربستان برای صدور روادید عمره، سفرهای خود را به سرزمین وحی به حالت تعلیق درآورده و سفر عمره را به نشانه اعتراض تحریم کردند.

عربستان به دلیل سیاست های غلط نفتی به هدف ضربه زدن به روسیه و ایران و همچنین به دلیل تجاوز نظامی 20 ماهه به یمن٬با کسری بودجه مواجه شده بود و با افزایش هزینه عمره قصد داشت بخشی از کمبود بودجه خود را جبران کند که این اقدام با واکنش شدید کشورهای اسلامی مواجه شد تا انجا که برخی کشورهای اسلامی حج عمره را تحریم کردند./982/ب102/د

ارسال نظرات