۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹
کد خبر: ۴۶۱۶۷۴
استاد دانشگاه:

انتخاب ترامپ از قبل پیش‌بینی شده بود

اباذری با اشاره به اینکه انتخاب ترامپ از قبل پیش‌بینی شده بود، گفت: : این اتفاق طی شش ساله گذشته از سوی چامسکی گفته شده بود.
یوسف اباذری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یوسف اباذری، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران بعدازظهر امروز در نشست عقلانیت و اعتدال که در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد با اشاره به اینکه حضور شخصی چون ترامپ در مقام ریاست جمهوری از قبل پیش‌بینی شده بود، اظهار داشت: این اتفاق طی شش ساله گذشته از سوی چامسکی گفته شده بود، البته انتخابات این دوره آمریکا ظهور کامل نئولیبرالیسم افراطی بود.

وی ادامه داد: نئولیبرال‌ها اعتقاد دارند که جدال فیلسوفان و متکلمان کودکانه است، در اصل حقیقت باور آنها این است که بازار حقیقت است و دولت در بازار نباید دخالتی کند، همین نئولیبرال‌ها پس از چهار دهه تلاش فاشیسم را به وجود آوردند. 

استاد دانشگاه با بیان اینکه دموکراسی و آزادی چه مفهومی دارد، خاطرنشان کرد: دموکراسی بیشتر به دنبال این است که مردم مسائل خود را حل کنند، اما در مقابل نئولیبرالیسم آزادی را از بخش عمومی آن به فردی تعبیر می‌کند به این معنا که سعی دارد آزادی فردی را گسترش دهد تا دموکراسی محقق نشود.

اباذری تأکید کرد: پس از آنکه آمریکا به عراق حمله کرد بخش عظیمی از تأسیسات این کشور از بین رفت و موجی از بیکاری در این کشور به راه افتاد، این موج از بیهوده بودن مردم در عراق سبب شد که به گروه‌هایی چون داعش بپیوندند.

وی با اشاره به اینکه پس از جنگ تحمیلی ایران نئولیبرال‌ها برنامه‌ریزی تمامی دولت‌ها را به دست گرفتند، تصریح کرد: این موضوع را از آنجایی می‌توان فهمید که تلاش کردند تمام دانشگاه‌های ما را پولی کنند و امروز هفتاد درصد از دانشگاه‌های ما پولی شده‌اند.

استاد دانشگاه افزود: در اصل نئولیبرال‌ها سعی داشتند کاری کنند که طبقه فقیر امکان تحصیل نداشته باشند و در همان طبقه خود باقی بمانند و پیشرفتی نکنند، بنابراین می‌توان گفت نئولیبرال‌ها به دنبال آن بودند که به بازار و آزادی شخصی حقیقت ببخشند.

حکمت فهمیدن عمق هستی است

در ادامه این نشست، محسن جوادی، استاد دانشگاه اظهار کرد: خداوند در زمان خلقت انسان را به عقل، دین و حیا مخیر کرد، انسان عقل را انتخاب نمود و دین و حیا هم در زمینه عقل و متصل به آن هستند.

استاد دانشگاه عنوان کرد: حیا در گذشته به معنی اخلاق بود، در این رابطه ارسطو گاه از حکمت عقلی به فضائل عقلی تعبیر می‌کرد، حکمت در واقع فهمیدن عمق هستی است، در این میان انسان آیینه‌ای است که جهان در آن تصویر می‌شود.

جوادی در پایان گفت: پایداری از دو جزء اعتدال و میانه‌روی تشکیل می‌شود، این دو به حد و وسط حساس هستند اما این کافی نیست و گرهی را باز نمی‌کند، در واقع این عقل است که حد وسط را مشخص می‌کند./816/202ب2

ارسال نظرات