۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴
کد خبر: ۴۶۱۰۴۱
رییس دفتر رییس جمهور:

یارانه رسانه ها ظرف 10 روز آینده پرداخت می شود

نهاوندیان با تأکید براین که توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور در گرو رعایت مسائل اخلاقی است، گفت: اگر اخلاق نباشد هیچ چیز نمی ماند همچنان که حاصل انتخابات ایالات متحده آمریکا اعلام شکست نظام اخلاقی آنها بود.
نهاوندیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها شامگاه امروز در سالن نشست های مصلی تهران برگزار شد.

محمد نهاوندیان در این مراسم با بیان اینکه مطبوعات چشم بیدار مردم برای دیدن زوایایی هستند که مردم می بینند، اظهار داشتند: رسانه آینه هم هست و این آینه مایه اعتلا و رشد جامعه است و اگر ما در مطبوعات اخلاق، فضائل و آگاهی و روشنایی ببینیم، همین تجلی آگاهی و روشنی در جان جامعه است.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: رسانه ها برای روشنگری هم وظیفه دارند همچنانکه انتخاب شعار امسال هم انتخابی آگاهانه و هوشیارانه بود،چراکه شفافیت و صداقت نیاز رشد جامعه است و در پنهان کاری و ناآگاهی رشدی یافت نمی شود و اصلا لازمه رشد پایدار شفافیت است، بنابراین اگر در اقتصاد رشد پایدار می خواهیم باید شفافیت در اطلاعات مالی داشته باشیم تا مردم را در مشارکت داشته باشیم و همینطور در هر بعدی از ابعاد اگر همراهی می خواهیم باید شفاف باشیم.

وی با تأکید براینکه عمق شفافیت و گستردگی آن امری لازم و ضروری است، ابراز داشت: نمی شود گزینشی عمل کرد و نمی شود به بخشی از واقعیت یا حقیقت پرداخت و بخشی دیگر را نادیده گرفت؛ اگر من در رسانه ای که در آن نقش دارم به جای مخاطب تصمیم گرفتم و بخشی از حقیقت را انتخاب کردم و ذائقه جامعه را تیتر محور کردم و به جای او در مسند جامعه نشستم به قوه تحلیل جامعه کمکی نکرده ام به همین دلیل روزنامه های عمیق تر کمتر تیتر های درشت را انتخاب میکنند تا خواننده خودش انتخاب کند.

نهاوندیان تصریح کرد: برخورد دوگانه با شفافیت کمکی به روشنگری در جامعه نمی کند؛ این افتخار جامعه رسانه ای نیست که با انگیزه هایی دروغ پراکنی کند، بله انگیزه سیاسی و جناحی داشتن اشکالی ندارد اما نمی شود از دروغ و افترا برای پیشبرد اهداف سیاسی و جناحی استفاده کرد که اگر استفاده شود این رسانه و حرفش هیچگاه جاودانه نمی شود.

وی با بیان اینکه در کار رسانه صداقت هم لازم است، ابراز کرد: صداقت یکی از مفهوم های اخلاقی است به این معنا که اعتماد عمومی را آسیب نزنیم و این را بدانیم اگر هرکس گوشه ای از اعتماد عمومی را ضربه زد پایان روز چیزی از اعتماد نمی ماند، بنابراین باید معیارهای اخلاقی را درعرصه خبررسانی رعایت کنیم.

رییس دفتر رییس جمهوری تأکید کرد: اگر اخلاق نباشد هیچ چیز نمی ماند همچنان که حاصل انتخابات ایالات متحده آمریکا اعلام شکست نظام اخلاقی آنها بود؛ آیا ما نمی خواهیم مطبوعاتمان در مسابقه جهانی اخلاق برنده باشند و به جهان نشان دهیم که ما در عین اینکه فضای آزاد بیان داریم اما هرگز بی اخلاقی نمی کنیم.

وی با تأکید براینکه توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور در گرو رعایت مسائل اخلاقی است، خاطرنشان کرد: به جای پیروی از اصل هدف وسیله را توجیه می کند مقید به روش باشیم؛ هدف وسیله را مباه نمی کند و به همین دلیل ما نمی توانیم از هر وسیله ای هرچند غیر اخلاقی از اهدف هرچند اخلاقی حمایت کنیم و حق نداریم با انگیزه دینی دیگران را متهم کنیم بدون اینکه به آنها اجازه تبیین مواضع شان را بدهیم؛ما وظیفه داریم اگر کسی در جبهه مخالف ما است خلاف عقل و اعتدلال با او برخورد کنیم.

نهاوندیان عنوان داشت: مطبوعات ما حیاتی جدای از جامعه ندارند و اگر رسانه به اقتصاد که اصلی ترین مسأله کشور است بخواهد کمک کند باید امیدواری ایجاد کند؛ شکوفایی اقتصادی با امیدواری حاصل می شود و با پراکندن بذر یأس و نا امیدی شکوفایی اقتصادی حاصل نمی شود و به همین دلیل است که باید بر نقاط مشترک تأکید کنیم و همچنانکه در هفته گذشته هم افزایی بین دولت و مجلس دیده شد باید این هم افزایی در همه ارکان جامعه نیز به چشم بیاید.

وی در پایان تصریح کرد: وظیفه دولت حراست از فضای آزادی بیان است و این قانونی است که در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و همچنین در موضوع توسعه و پیگیری یارانه مطبوعات باید بگوییم ظرف 10 روزه آینده این یارانه به رسانه های محترم پرداخت می شود و در بحث رسیدگی به مشکلات رسانه ها و در همین فاصله چند روز جلساتی برگزار شده که گزارش آن منتشر می شود./1330/پ202/ج

ارسال نظرات