۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۴۶۰۸۳۲
رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرضا:

ایام محرم و صفر بهترین زمان برای تقویت مبانی اعتقادی افراد است

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرضا گفت: اگر ریشه اعتقادی در افراد جامعه ما استوار و قوی نشده و مسائل اعتقادی برای افراد بیان نشود، مشکلاتی پیش می‌آید، از مبانی اعتقادی ما به درستی شکل نگیرد، بیان مطالب باطل و غلط در قالب کلماتی زیبا می‌تواند سبب انحراف ما شود و ما را فریب دهد و ایام محرم و صفر بهترین زمان برای تقویت مبانی اعتقادی افراد است.
حجت الاسلام رهايي شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدحسن رهایی عصر امروز در جلسه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منر شهرستان شهرضا عنوان کرد: برای درک معارف در محضر امام حسین(ع) و رسیدن به درجات عالی کمال در مجالس عزاداری آن حضرت نیازمند استفاده از دو عامل محبت و معرفت هستیم، یعنی برای درک معارف عاشورایی باید محبت و علاقه به اولیاءالله در کنار معرفت و شناخت به آنها باشد.

وی ادامه داد: برخی افراد عقیده دارند که گریه برای امام حسین(ع) بی فایده است، این افراد عقیده دارند که برای درک معارف عاشورایی تنها باید بر علم آموزش و جنبه‌های عقلی تکیه کنیم؛ این گونه افراط در امور اشتباه است، واقعه عاشورا تلفیقی از جنبه‌های احساسی و معرفتی و عقلی است و به همین منظور افراد باید هر دو جنبه را در نظر گرفته و رعایت کنند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرضا با اشاره به بخشهایی از سخنان رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: هیئات مذهبی ارکان محبت به اهل بیت(ع) هستند، باید در مجالس عزاداری شرکت کنیم تا بعد عاطفی ما نسبت به ایشان تقویت شود و در همان مجالس هم باید جلسات سخنرانی تشکیل شود تا بصیرت افراد برای درک معارف اهل بیت(ع) افزایش یابد.

حجت الاسلام رهایی یکی از مهم ترین ویژگی یاران امام حسین(ع) را بصیرت و آگاهی ایشان برشمرد و افزود: بصیرت و آگاهی این افراد باعث شد تا آنها به عنوان برگزیده خداوند و رسول‌الله در روز زمین لیاقت جانبازی در راه دین را داشته باشند؛ یکی از یاران امام حسین(ع) نافع بن هلال است که می‌فرماید: «ما از ملاقات پروردگارمان اکراه نداریم، ما بر نیتها و بصیرتها حرکت می‌کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: در اصل و اساس برگزاری مجالس و محافل مذهبی هیچ قید و بندی در کشور وجود ندارد، افراد می‌توانند آزادانه مجالس عزاداری حضرت اباعبدالله(ع) را در منازل یا در مساجد برگزار و در اجتماعات خود عزاداری کنند، اما فعالیت سازمان یافته در قالب هیأت مذهبی، نیازمند اخذ مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی است زیرا در این صورت قرار است یک نهاد اجتماعی تشکیل شود و مجموعه مدیریتی هر شهرستان باید بتواند نیازهای آن را برطرف و امنیت آنان را تأمین کند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرضا اضافه کرد: در حال حاضر در شهرستان شهرضا 110 هیأت مذهبی در شهرستان شهرضا فعالیت می‌کند که از این تعداد 25 هیأت در منطقه مرکزی و 24 هیأت دعایی و محفلی هستند و برخی افراد هم در منازل خود مجالس عزاداری را برگزار می‌کنند، سایر هیئات مذهبی هم در محلات اطراف شهر و در مناطق روستایی هستند به عنوان نمونه روستای هونجان شهرستان شهرضا، دارای هفت هیأت عزاداری ثبت شده است.

حجت الاسلام رهایی اظهار کرد: ترکیب اجتماعات مردم در مجالس عزاداری بسیار خوب است، هیأتهای عزاداری سیار در شهرستان روزها عزاداری می‌کنند و هیأتهای عزاداری دعایی شبها مجالس سخنرانی برگزار کرده و زمینه حضور همه مردم حتی هیأتهای عزاداری سیار را در این محافل فراهم می‌کنند؛ هیچ یک از این هیأتهای عزاداری سیار شهرستان در شبها عزاداری نمی‌کنند.

وی گفت: افرادی که متقاضی ثبت هیأتهای مذهبی هستند باید بدانند که هر هیأت حداقل باید شامل 50 نفر عضو و هفت نفر عضو هیأت امنا شامل 5 عضو اصلی و 2 عضو علی البدل باشد، هر هیأت باید داری یک روحانی بوده و ناظر امور هیأت نیز از طرف اعضا انتخاب می‌شود؛ اعضای هیأت امنا نباید زیر 25 سال باشند و سه نفر از آنان نیز باید بیش از 40 ساله باشند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به بخشی از حدیث «إِنَّمَا اَلْعِلْمُ‏ ثَلاَثَةٌ آيَةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ وَ مَا خَلاَهُنَّ فَهُوَ فَضْلٌ‏» از پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید علوم مفید عبارتند از علم اصول عقاید، علم احکام شرعی. علم اخلاق است؛ در حقیقت بصیرتی که یک مسلمان به آن نیاز دارد و می‌تواند با آن به سعادت برسد باید بر اساس این سه اصل استوار باشد؛ به روحانیان و وعاظ هم سفارش می‌شود که موضوعات مطرح شده در مجالس سخنرانی باید شامل سه رکن بصیرت افزایی اعتقادی، اخلاقی و احکام اسلامی باشد زیرا این بصیرت کامل و جامع، پایه و اساس هدایت افراد است.

حجت الاسلام رهایی تصریح کرد: اگر ریشه اعتقادی در افراد جامعه ما استوار و قوی نشده و مسائل اعتقادی برای افراد بیان نشود، مشکلاتی پیش می‌آید، از مبانی اعتقادی ما به درستی شکل نگیرد، بیان مطالب باطل و غلط در قالب کلماتی زیبا می‌تواند سبب انحراف ما شود و ما را فریب دهد و ایام محرم و صفر بهترین زمان برای تقویت مبانی اعتقادی افراد است.

وی گفت: امام حسین(ع) در آخرین دقایق حیات پربرکتشان، صدای یکی از کودکان خود را شنیدند که ایشان تقاضا کرد مدتی صبر کنند تا ایشان را ملاقات کند، آن حضرت در آن شرایط حساس نبرد از اسب پیاده شدند و فرزند را نوازش کردند؛ امام حسین(ع) در کنار تمامی درسها و عبرتهایی که به ما می‌آموزند، الگوی اخلاق و فرزند پروری و صعه صدر برای ما هستند؛ در نقلی دیگر آمده است که ایشان امکاک کربلا را خریداری کردند تا در ملک خودشان به شهادت برسند، این مسأله نشان دهنده اهتمام ایشان به رعایت حقوق دیگران و خودداری از غصب مال دیگر افراد است.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرضا ادامه داد: اگر اخلاق و احکام اسلامی به درستی از سوی افراد جامعه رعایت شود، همه ما در تمامی امور زندگی خود موفق خواهیم بود؛ دین، اساس سیاست و اجتماع ما را هدایت می‌کند و باعث موفقیت و صلاح جامعه می‌شود./868/202/ب2

ارسال نظرات