۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۸
کد خبر: ۴۶۰۶۷۵
آیت الله مصباح یزدی:

منشأ ایجاد اختلاف روح برتری طلبی است/ طبقه بندی بین مردم افساد فی الارض است

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که منشأ ایجاد اختلاف روح برتری طلبی است، گفت: انسان این کار را انجام می دهد تا بر افراد تسلط پیدا کند، اگر نخواهیم گرفتار سیاست فرعونی شویم چه باید کرد، باید حواسمان جمع باشد که فریب این دسته بندی ها را نخوریم.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، در ادامه بحث عبرت گیری از تاریخ گفت: یکی از شیوه های تربیتی قرآن بیان داستان های آموزنده گذشتکان است تا از رفتارهای خوب و قوت آن ها اقتباس و از اشتباهات و ضعف آن ها پرهیز کنیم.

وی افزود: بیشترین داستانی که در قرآن کریم ذکر شده داستان بنی اسرائیل است که یکی از مفصل ترین بیانات قرآن درباره این داستان در سوره قصص است، قرآن چند ویژگی را برای فرعون ذکر می کند، یکی این که به دنبال برتری در عالم بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که ویژگی دوم فرعون این است که بین مردم ایجاد اختلاف و چنددستگی کرد، اظهار داشت: اگر به ویژگی های فرعون در قرآن دقت کنیم اولش بیان یک حالت نفسانی و روانی خاصی است که ممکن است فرد در درون خود مبتلا شود که می توان آغاز انحراف و راه هلاکت و شقاوت باشد.

وی ادامه داد: یکی از کارهای فرعون در جامعه این بود که ایجاد اختلاف کرد و به دسته ای برتری داد و دسته دیگر را خوار و ذلیل کرد تا بتواند بر آن ها تسلط پیدا کند، وقتی این کارها مقایسه می شود می بینیم که عامل درونی و روانی مقدمه برای کار عملی است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که منشأ ایجاد اختلاف روح برتری طلبی است، ابراز داشت: انسان این کار را انجام می دهد تا بر افراد تسلط پیدا کند؛ درباره فرعون سه مسأله علو، ایجاد اختلاف و افساد مطرح شده که باید درباره آن فکر کرد.

وی عنوان کرد: خداوند در قرآن می فرماید سعادت و خیر برای کسانی است که در پی برتری طلبی و افساد نباشد، باید توجه کرد که علو در زمین منشأ هلاکت است چون توقف در زمین هدف نیست، زندگی زمینی و دنیوی سفری است که باید طی شود، مقدمه ای است که باید انجام داد تا به نتیجه آن رسید، انسانی که دنبال سعادت نباید چشمش به زندگی ارضی و زمینی باشد.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: توجه انسان طالب سعادت باید به آخرت باشد، خدا انسان را آفریده تا یک عمر ابدی در سعادت باشد نه این که سعادتش محدود شود، توجه انسان باید به دارالآخره باشد و باید بررسی کند که چه کاری باید انجام دهد تا به سعادت ابدی برسد، اگر انسان این مسأله را درک کرد دنبال راه آن می گردد، شرط رسیدن به سعادت ابدی این است که انسان اهل علو و برتری طلبی در زمین و افساد نباشد.

وی اضافه کرد: این که انسان دنبال برتری و مقام عالی باشد عیب نیست، اشتباه این است که انسان تصور کند نعمت های دنیوی علو حقیقی است، کل زندگی دنیا ابزار است که نمی تواند هدف باشد، نگاه انسان به زندگی دنیوی از آغاز تا انجام باید نگاه ابزاری باشد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که انسان باید از ابزار دنیوی برای رسیدن به هدف که آخرت است استفاده کند، گفت: اگر این نگاه را داشته باشیم انسان به دنبال راه می رود و عمل می کند و در نهایت به سعادت حقیقی می رسد، اگر انسان از ابتدا خیال کرد برای نعمت های دنیا آفریده شده راه به جایی نمی برد و روزی پشیمان می شود که کار از کار گذشته است، اگر نگاه ابزاری شد همه این ها مقدس است درصورتی که برای خدا و آخرت باشد.

وی افزود: این فکر که ایجاد اختلاف کنیم و مردم را رویاروی یکدیگر در مال و ثروت، عناوین اجتماعی، نژاد و دین و مذهب قرار دهیم تا حکومت کنیم فکری نادرست است، اگر نخواهیم گرفتار سیاست فرعونی شویم چه باید کرد، باید حواسمان جمع باشد که فریب این دسته بندی ها را نخوریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اینگونه نیست که طبقه ثروتمندی وجود داشته باشند و طبقه ضعیف باید کار کنند، اظهار داشت: این فکر در رژیم های سرمایه داری حاکم است و یک درصد مردم بر 90 درصد ثروت کشوری مسلط هستند؛ این ایجاد اختلاف و طبقه بندی بین مردم افساد فی الارض است./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات