۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۴۶۰۵۱۴

تاکید جنبش اسلامی نیجریه بر تداوم تظاهرات مسالمت آمیز

جنبش اسلامی نیجریه ضمن تاکید بر آزادی فوری «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان این کشور، بر تداوم تظاهرات مسالمت آمیز برای پیگیری مطالبات اجتماعی خود تاکید کرد.
تظاهرات مسالمت آمیز جنبش اسلامی نیجریه به رهبری شیخ زکزاکی

به گزارش خبرگزاری رسا، یک عضو ارشد جنبش اسلامی نیجریه ضمن اعلام ادامه تظاهرات مسالمت آمیز این جنبش گفت: سیاست های غلط دولت در خصوص حقوق از دست رفته شیعیان در کشور و نیز رفتار خشن پلیس با گروه های های مذهبی باید متوقف شود.

بر اساس این گزارش و بنا بر اعلام تشکل های مذهبی و اجتماعی نیجریه، تظاهرات سراسری در 30 آبان ماه در مناطق گوناگون این کشور برگزار خواهد شد.

این در حالی است که ارتش نیجریه با صدور بیانیه ای اعلام کرده است برپایی هرگونه تجمع در کشور از سوی شیعیان ممنوع است و با متخلفان برخورد خواهد شد.

بر اساس گزارش های منتشره، شماری از شیعیان با انتقاد شدید از رفتارهای خشونت بار اخیر نیروهای امنیتی این کشور، بر پیگیری سرنوشت رهبر شیعیان و نیز حقوق اجتماعی خود، تاکید کردند.

« فمی فالانا» وکیل شیخ ابراهیم زکزاکی پیشتر اعلام کرده بود: وضعیت رهبر شیعیان این کشور در زندان های نیجریه نامناسب است و دولت و نیروهای امنیتی به هیچ وجه پاسخگو نیستند.

فالانا تصریح کرد: اتهاماتی که ارتش این کشور علیه شیخ زکزاکی مطرح کرده است، فاقد وجاهت حقوقی است.

یک مقام ارشد جنبش اسلامی نیجریه شیعیان نیجریه نیز با رد ادعای ارتش این کشو مبنی بر تهیج خشونت از سوی این گروه، تاکید کرده است: در طول چندین دهه فعالیت اجتماعی و سیاسی جنبش اسلامی شیعیان، هیچگاه به دنبال رفتارهای غیرقانونی و خشونت آمیز نبوده و نیستیم.

اعتراض نخبگان سیاسی و مذهبی این کشور به برخورد غیرانسانی دولت نیجریه با شیعیان در حالی است که شیعیان این کشور همواره مورد ظلم و سرکوب ارتش و نیروهای امنیتی این کشور قرار داشته اند.

به نوشته ایرنا، سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه پیشتر و با اشاره به مخالفت رسمی مسؤولان ایالت کادونا با تداوم فعالیت های قانونی شیعیان این کشور، تاکید کرده بود: زیر بار این تصمیم غیرقانونی و نادرست نخواهیم رفت و به فعالیت های خود ادامه می دهیم.

بر اساس ادعای مسؤولان این ایالت، حبس طولانی مدت و پرداخت جرایم نقدی از جمله مجازات های عنوان شده برای همکاری یا عضویت در جنبش اسلامی نیجریه است.

به گفته تحلیلگران سیاسی، رفتار دولت نیجریه با شیعیان در چارچوب سیاست های رژیم صهیونیستی صورت پذیرفته که با کارشکنی های رژیم سعودی نیز همراه بوده است./847/ب102/د

ارسال نظرات