۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۴۵۹۸۷۸
امام جمعه بجنورد:

رسانه‌ای شدن اختلاس‌ها و مفاسد اقتصادی اعتماد و امید در جامعه را کمرنگ می‌کند

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: طرح اختلاس ها و مفاسد اقتصادی و اجتماعی در جامعه و رسانه‌ای کردن این موارد، اعتمادها و امیدها را از بین برده و توکل را در بین مردم ضعیف می‌کند.
حجت الاسلام یعقوبی - شورای پیشگیری از وقوع جرم خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان، اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم در آیه شش سوره تحریم می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْليکُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ» و از مردم مسلمان می‌خواهد که خود و کسان خویش را از آتشی که هیزم آن مردم و سنگها هستند، حفظ کنند.

وی با بیان اینکه در این آیه مراد از اهل و خانواده همه جامعه اسلامی است، اضافه کرد: بر این اساس وقتی برای درمان و پیشگیری از آسیبها بحث و اقدام می‌کنیم باید با گسترده‌تر دیدن موضوع، نه در محدوده خانواده و جامعه ایران بلکه در محدوده جامعه اسلامی و جهانی فکر کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: امام علی (ع) در خطبه 27 نهج‌البلاغه در مورد جهاد نظامی می‌فرماید: «اغْزُوهُمْ قَبْلَ أَنْ يَغْزُوكُمْ» و تأکید می‌کند پیش از آنکه دشمن جلو آمده و با شما بجنگد، به استقبال او رفته و با آن نبرد کنید؛ ازاین‌رو در مورد مسائل اجتماعی و فرهنگی نظیر اعتیاد هم باید پیش از آنکه این معضلات فراگیر و دامن‌گیر خانواده‌ها شود، برای پیشگیری از آن اقدام کرد.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه متأسفانه در این‌گونه موارد کلان‌نگری ما اندک است، خطاب به اعضای شورای پیشگیری از وقوع جرم استان خراسان شمالی، تصریح کرد: در موضوعات مهمی چون اعتیاد چه برنامه کلانی برای خود تعریف کرده‌ایم؟

وی با تأکید بر اینکه باید جزیره‌ها را به هم وصل کرده و از اقدام جزیره‌ای درزمینهٔ پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و جرائم خودداری کنیم، ادامه داد: لازم است هماهنگی بین دستگاه‌ها و نهادهای مختلف برای کاهش و پیشگیری از جرم افزایش یابد.

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی باید برنامه‌ها به‌صورت متمرکز صورت گیرد؛ زیرا تمرکز کاری برکت به همراه داشته و نتایج بهتری را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه همکاری در کاهش آسیبها مفید بوده و نتیجه گرفتن را آسان‌تر می‌کند، خاطرنشان کرد: تا زمانی که اقدامات جزیره‌ای و جداگانه درزمینهٔ مسائل و مشکلاتی چون طلاق و اعتیاد صورت گیرد نمی‌توان چندان به حصول نتیجه مطلوب امیدوار بود.

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه سه عامل در جامعه فسادآفرین است، ادامه داد: فقر و بیکاری، جهل و بی‌سوادی و فساد و ناهنجاری اجتماعی سه عامل مولد فساد در جامعه هستند؛ ازاین‌رو باید این سه مورد اولویت نهادهای مرتبط باشد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار غالب زندانیان ما زیر دیپلم هستند، اظهار کرد: به همین دلیل باید درزمینهٔ جهل‌زدایی برای آسیب‌زدایی فعالیت بیشتری صورت گیرد؛ زیرا هر اندازه جهل مردم از طریق سوادآموزی، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی کمتر شود آسیبهای اجتماعی هم کمتر می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه اکنون فقر و بیکاری به معضل بزرگی برای کشور تبدیل شده و باید هرچه زودتر درمان شود، اضافه کرد: برای آسیب‌زدایی جامعه باید فقر و بیکاری و جهل و فساد از بین برود؛ زیرا تا زمانی که فضای اجتماعی ما آلوده باشد تنفس کردن در این فضا دشوار خواهد بود.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه باید فضای فرهنگی سالم باشد تا تنفس فرهنگی سالمی داشته باشیم، افزود: اگر همت‌ها را منسجم کنیم می‌توانیم کارهای بزرگی درزمینهٔ آسیبهای اجتماعی انجام دهیم؛ لذا باید انرژی‌های خود در راستای فسادزدایی و آسیب‌زدایی متمرکز کنیم.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: البته طرح اختلاسها و مفاسد اقتصادی و اجتماعی در جامعه و رسانه‌ای کردن این موارد خود فسادآفرین است، از سوی دیگر اعتمادها و امیدها را از بین برده و توکل را در بین مردم ضعیف می‌کند./9314/202/ب3

ارسال نظرات