۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۴۵۹۸۵۶
رييس اداره فرهنگ و ارشاد كاشان:

انعكاس اخبار حوزه كتاب از برنامه هاي هفته كتاب مهم‌‌تر است

رييس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان كاشان گفت: اهميت انعكاس و انتشار اخبار مروبوط به حوزه كتاب از سوی رسانه ها از برگزاري برنامه هاي هفته كتابخواني و همايش هايي در اين زمينه مهم‌تر است.
مصطفي جوادي مقدم

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، مصطفي جوادي به مناسبت هفته كتاب ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: هفته كتاب و كتابخواني فرصت و بهانه ايست تا برخي از مشكلات و آسيبهاي حوزه كتاب و كتابخواني شناسايي و راهكارهاي توسعه فرهنگ كتاب و مطالعه ارائه شود.

وي افزود: فرهنگ ديني ما برگرفته از مفاهيم و معاني قرآني و ديني و عقائد ما است، از اين رو  اگر از موضوع بحث پايتخت كتاب و انتخاب كاشان در رديف پنج شهر نامزد پايتخت كتاب صحبت مي شود به دليل تلاشي است كه طي سه سال گذشته اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كاشان انجام داده است.

جوادي با اشاره به اينكه انتخاب كاشان در رديف پنج شهر نامزد پايتخت كتاب، تنها يك عنوان است، افزود: هدف اصلي از انتخاب پايتخت كتاب امر به كتاب خواني است كه به نظر من امر به كتابخواني، امر به معروف است.

به گفته وي، اگر دانش آموزان ما و حتي بزرگترها را به آمدن به كتابخانه و كتابخواني تشويق كنيم  همان دوستي و محبت  و الفت به دين و ايمان و به بهتر زندگي كردن و در نهايت همان امر به معروف خواهد بود.

رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان كاشان در ادامه اظهار اميدواري كرد با انتخاب كاشان بعنوان پايتخت كتاب بتوانيم سرانه مطالعه كتاب را در شهرستان كاشان افزايش داده و در مسير ترويج فرهنگ كتابخواني در جامعه اهتمام داشته باشيم.

جوادي، پوشش رسانه اي موضوعات در ارتباط با كتاب را در ترويج فرهنگ كتابخواني مهم قلمداد كرد و اظهارداشت:  هميت انعكاس و انتشار اخبار مروبوط به حوزه كتاب توسط رسانه ها از برگزاري برنامه هاي هفته كتابخواني و همايش هايي ادر اين زمينه مهمتر است، چرا كه اگر فعاليتهاي حوزه كتاب و كتابخواني انتشار نداشته باشد هيچ بازخوردي در توسعه فرهنگ كتابخواني در جامعه نخواهد داشت.

وي سرانه كتابخواني در ايران را كمتر از 5 دقيقه اعلام كرد و اذعان داشت: اين سرانه  كتاب خواني در شأن يك كشور فرهنگي و اسلامي مانند ايران كه  تمدن آن مايه افتخار است نيست.

جوادي تأكيد كرد: طرح پايتخت كتاب در كاشان و طرح صبحگاه كتاب در مدارس اين  شهرستان را از دانش آموزان و نوجوانان دبستاني آغاز كرديم تا پشتوانه آينده شهرستان كاشان افرادي كتاب دوست و كتابخوان باشند و سبب افزايش سرانه مطالعه دركاشان شوند.

وي با اشاره به اينكه سرانه كتابخواني در برخي از كشورهاي پيشرفته 4 ساعت است، گفت: هركس درهر پست و مكاني كه قرار دارد اعم از هيأتهاي مذهبي، حوزه، دانشگاه، مدرسه و رسانه موضوع كتاب و كتابخواني را ترويج كنند، چرا كه با افزايش سرانه مطالعه در شهرستان، نوجوانان و جوانان را از آسيبهاي فضاي مجازي نجات داده ايم.

رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كاشان، ميزان استفاده از فضاي مجازي در ايران 4 ساعت و دركشورهاي پيشرفته 17 دقيقه است، گفت: برعكس اين معادله استفاده از فضاي مجازي در كشورهاي پيشرفته حدود 17 دقيقه است اما مطالعه كتاب 4 ساعت است.

لازم به ذكر است 24 تا 30 آبان ماه به نام هفته كتاب نامگذاري شده است./203/1307/ب1

ارسال نظرات