۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۳
کد خبر: ۴۵۹۰۷۷
به همت مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی جامعة المصطفی العالمیه؛

کارگاه تخصصی آشنایی با مجلات معتبر بین المللی برگزار شد

کارگاه تخصصی آشنایی با مجلات معتبر بین المللی و چگونگی ارائه مقالات، با هدف آشنایی دانشجویان با مجلات معتبر بین المللی و روش های ارائه و چاپ مقاله در پایگاه های معتبر علمی ایران و جهان در مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی جامعة المصطفی العالمیه برگزار شد.
مؤسسه زبان و فرهنگ‌شناسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در این کارگاه تخصصی، دکتر عباس منفرد، آشنایی دانش آموزان با شیوه نگارش مقاله را مهم توصیف کرده و خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین ابزارها برای انتشار دانش و هم‌چنین علم آموزی؛ آشنایی و استفاده از پایگاه های معتبر علمی است.

وی افزود: این پایگاه ها که در واقع مرکز استناد علمی محسوب می شوند، اطلاعات متنوع و کارآمدی را در اختیار محققین و دانشجویان قرار می دهند و ما باید بتوانیم از آن ها به بهترین روش ممکن استفاده کنیم.

شناسایی منابع هدف، مهم‌ترین گام در انتشار یک مقاله است

این استاد دانشگاه با مهم برشمردن شناسایی هدف مقاله نگاری، تصریح کرد: محققین و دانشجویان ما باید از طریق مطالعه و بررسی مقالات علمی و هم چنین ساز و کارهای نگارش مقاله، بتوانند دانسته های علمی خود را در منابع علمی داخلی و خارجی به ثبت رسانند که لازمه این کار، شناخت زمینه علمی هدف و گروه های تخصصی در موضوع مربوطه است.

وی ضمن اشاره به ضریب نفوذ برخی نشریات و مجلات در محیط های علمی، افزود: ضریب تأثیر و استناد منابع مهم علمی دنیا به آن ها، نشان دهنده میزان علمی بودن یک نشریه و یا مقاله است و می توان با استفاده از روش های متفاوتی که وجود دارد به غنای علمی یک اثر پی برد.

دکتر منفرد، با برشمردن برخی از پایگاه های مهم علمی دنیا، تأکید کرد: در حال حاضر ما کمبودی از نظر  پایگاه های علمی نداریم و این پایگاه ها، به‌روز‌ترین و جامع‌ترین مباحث علمی را در اختیارمان می گذارند و نقطه ضعفی که در جامعه علمی ما وجود دارد، عدم استفاده از این پایگاه ها است.

روزآمد بودن؛ شرط یک مقاله موفق

این استاد دانشگاه، با معرفی پایگاه های خارجی موجود که در بخش رتبه بندی علمی فعالیت می کنند، افزود: ISIو SCOPUS دو پایگاه برتر در این زمینه هستند که مرجع علمی مقالات و نشریات در جهان محسوب می شوند.

وی افزود: در ایران نیز ما پایگاه هایی مانند مرکز استنادی علوم جهان اسلام که 57 کشور اسلامی در آن عضو هستند و از درجه علمی بالایی برخوردار است و هم چنین پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، پرتال جامع علوم انسانی، پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران و پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی را دارا می باشیم که می توانند نیازهای تحقیقاتی دانشجویان را رفع نمایند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: روزآمدی و استفاده از منابع علمی جدید و هم چنین بهره گیری از مقالات و نشریات متعدد علمی باید در دستور کار محققین و دانشجویان قرار گیرد./872/پ202/س

ارسال نظرات