۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۴۵۷۴۵۷
بررسی همایش ملی «صدف کوثر» در خبرگزاری رسا؛

دوم دی؛ زمان برگزاری همایش صدف کوثر/ ارسال 100 مقاله به دبیرخانه/ رونمایی از موسوعه 4 جلدی حضرت خدیجه

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با حضور در خبرگزاری رسا به تشریح برنامه ها و اهداف برگزاری همایش ملی «صدف کوثر» پرداخت و گفت: حضرت خدیجه کبری(س) خودش را حفظ کرد، از پیامبر اکرم(ص) حمایت کرد و فرزندی همچون حضرت زهرا(س) را تربیت و تحویل جامعه داد؛ مهم‌ترین ابعاد این بانوی بزرگوار این سه محور است.
حضور حجت الاسلام دکتر رفیعی در خبرگزاری رسا حضور حجت الاسلام دکتر رفیعی در خبرگزاری رسا حجت الاسلام دکتر رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی امروز با حضور در خبرگزاری رسا در جریان فعالیت های موسسه و خبرگزاری رسا قرار گرفت و در ادامه به تشریح برنامه های همایش ملی «صدف کوثر» پرداخت.

دبیر علمی همایش ملی «صدف کوثر» اظهار داشت: موضوع این همایش از سال گذشته مطرح و کمیته علمی آن تشکیل شد و در جامعة المصطفی به عنوان همایش ملی مصوب شد.

وی با اشاره به این که در ادامه جامعة الزهرا(س) و حوزه علمیه خواهران هم در این زمینه اعلام همکاری کردند، گفت: جرقه اولیه همایش ملی «صدف کوثر» با سخنرانی و پیام رهبر معظم انقلاب زده شد که بنده به طور شخصی از ایشان وقت گرفتم و خارج از روال اداری این دیدار انجام شد.

تلاش برای غربت زدایی از شخصیت حضرت خدیجه

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب از این همایش استقبال کردند و 15 دقیقه صحبت کردند که ان شاء الله ابتدای همایش پخش خواهد شد؛ نقطه اصلی بیانات رهبر معظم انقلاب درباره مظلومیت و غریب بودن این بانوی بزرگوار بود.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره حضرت خدیجه کبری(س) ابراز داشت: ایشان درباره دوران زندگانی حضرت خدیجه(س) مطالبی فرمودند و تأکید کردند که این بانوی بزرگوار، الگویی برای جامعه امروزی در زمینه های اقتصاد مقاومتی، نظام خانواده و تربیت فرزند هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی خاطرنشان کرد: بعد از دیدار با رهبر معظم انقلاب، به ملاقات 6 تن از مراجع عظام تقلید رفتیم که همه مراجع، از این حرکت استقبال کرده و در این زمینه نکاتی را ابراز داشتند که پشتوانه محکمی برای ما بود.

دوم دی ماه برگزاری همایش صدف کوثر

وی با بیان این که این همایش دوم دی ماه سال جاری برگزار می شود، گفت: تا امروز یش از 100 مقاله به دبیرخانه کنگره رسیده که پس از جمع آوری دیگر مقالات و بررسی آن ها، یک مجموعه دو جلدی با استفاده از مقالات برگزیده منتشر خواهد شد که شامل 30 تا 40 مقاله است.

دبیر علمی همایش ملی «صدف کوثر» به دومین اقدام انجام شده اشاره کرد و بیان داشت: قرارداد تدوین 4 جلد کتاب با عنوان موسوعه خدیجه کبری(س) با دارالحدیث انجام شده که قرار شده این 4 جلد کتاب تا روز همایش آماده رونمایی باشند.

وی با اشاره به ریز برنامه های این همایش، اظهار داشت: همایش ملی «صدف کوثر» دوم دی ماه سال جاری از ساعت 8 صبح در مجمتع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار می شود که با سخنرانی یکی از مراجع تقلید و به احتمال حضرت آیت الله جوادی آملی همراه است.

کارشناس دینی رسانه ملی ادامه داد: در ابتدای این همایش، سه مقاله برتر قرائت خواهد شد؛ آیت الله اعرافی نیز در بخش دیگر این همایش به سخنرانی خواهد پرداخت؛ شعر سرایی، اجرای تواشیح و برنامه های دیگری هم در این همایش اجرا می شود.

وی به تشریح دیگر برنامه های همایش ملی «صدف کوثر» پرداخت و گفت: عصر همان روز هم در جامعة الزهرا(س) برنامه دیگری برگزار می شود که با سخنرانی حضرت آیت الله مکارم شیرازی همراه است؛ دو مقاله برتر هم در این مراسم قرائت خواهد شد.

ایجاد دبیرخانه دائمی همایش صدف کوثر

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با بیان این که هدف اصلی از برگزاری این همایش، طرح شخصیت حضرت خدیجه کبری(س) است، گفت: به طور معمول پس از برگزاری چنین همایش هایی، یک موج ایجاد می شود و بر همین اساس یک دبیرخانه دائمی برای این همایش تشکیل می شود تا در سال های بعد هم این همایش به صورت تخصصی ادامه پیدا کند.

وی به پیش همایش های برگزار شده اشاره و خاطرنشان کرد: پیش از برگزاری این همایش، پیش همایش هایی در مجمتع آموزش عالی امام خمینی(ره)، مدرسه علمیه بنت الهدی، جامعة الزهرا(س) و مدرسه علمیه خواهران معصومیه(س) برگزار شده است.

دبیر علمی همایش ملی «صدف کوثر» تأکید کرد: این شخصیت بزرگوار با همه نقشی در صدر اسلام داشته، در جهان اسلام مغفول واقع شده است؛ نقش ایشان به عنوان یک زن در گسترش اسلام باید تبیین شود.

وی خاطرنشان کرد: حداقل اقدامی که حضرت خدیجه کبری(س) انجام دادند، این بود که ایشان خودشان را حفظ کردند؛ اقدام دیگر این بانوی مکرمه این بود که پیامبر گرامی اسلام(ص) را از خطرات حفظ کردند که نمونه آن رسیدگی به ایشان در غار حرا است؛ همچنین ایشان تلاش کردند تا اسلام را به جامعه و مردم عرضه کنند که با بیانات و اهدای مال این کار را انجام می دادند.

جضرت خدیجه الگوی زنان امروز جامعه

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی بیان داشت: پیام ایشان برای زن امروز این است که ابتدا زن ها باید خودشان را حفظ کنند و جو زده نشوند؛ اینطور نباشد که زنی بگوید امروزه شبهه در فضای مجازی و رسانه ها زیاد شده است؛ این شبهات هر مقدار هم که زیاد باشد، وضعیت از این که یک زن تنها در میان بت پرستان باشد، بدتر نیست.

وی تصریح کرد: زن نباید تبدیل به یک عنصر غربی شود که دشمنان اسلام به دنبالش هستند؛ زنان امروزی باید همچون حضرت خدیجه کبری(س) که از رهبر و بالاترین شخصیت دوره خود حمایت کرد، از ولایت فقیه و شخصیتی که در رأس جامعه قرار دارد و نقش پیامبری را در جامعه ایفا می کند، حمایت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که تأثیر گذاری در جامعه نکته دیگری است که باید مدّنظر قرار گیرد، گفت: حضرت خدیجه کبری(س) خودش را حفظ کرد، از پیامبر اکرم(ص) حمایت کرد و فرزندی همچون حضرت زهرا(س) را تربیت و تحویل جامعه داد؛ مهمترین ابعاد این بانوی بزرگوار این سه محور بود که ذکر شد./840/پ201/س

ارسال نظرات