۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۸
کد خبر: ۴۵۶۷۸۷
استاد حوزه و دانشگاه:

همه «ایسم‌های» جهان به بن‌بست رسیده‌اند/ عاشورا مقطع زمانی کوتاه و عنصر هدایت کل اعصار است

استاد حوزه و دانشگاه سمنان با بیان اینکه نهضت کربلا و روز عاشورا محدوده زمانی و مکانی ظاهرا کوچک بود که می‌تواند عنصر هدایت بشر در کل اعصار باشد، گفت: همه «ایسم‌های» جهان به بن‌بست رسیده‌اند زیرا به دور از معنویت غرق در مادیات و قدرت‌طلبی هستند.
حجت الاسلام ابوالفضلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در سمنان، حجت‌الاسلام حسین ابوالفضلی، در نشست بصيرتي كه بعدازظهر امروز با حضور مردم و جمعي از مسؤولان در حسينيه شهدا سمنان برگزار شد، اظهار داشت: زماني كه امام حسين(ع)‌ متولد شدند؛‌ قنداقه ايشان را نزد حضرت محمد(ص) آوردند؛ پيامبر ايشان را بوسيد و فرمودند «خدايا كاري كن،‌ محبت امام حسين(ع) در قلبهاي مردم بماند» ‌و امروز مي‌بينيم كه شهادت امام حسين(ع) حرارتي ايجاد كرده است كه هرگز سرد نمي‌شود؛ زيرا كاري كه انجام دادند؛ براي رضاي خداوند متعال بود.

وي افزود: امروز اگر از حضرت ابراهيم(ع) و فرزندش اسماعيل(ع) ياد مي‌كنيم و اگر نام حسين(ع)‌ در دلها و قلبها نفوذ يافته است؛ همه و همه به دليل بزرگواري آنان است؛ چون كار را براي رضايت خداوند عزوجل انجام دادند كه باعث هدايت مردم در همه زمانها و مكانها شده است.

ریيس دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان خاطر نشان کرد:‌ فرانسیس فوکویاما، نئومحافظه کار، پژوهشگر و تاریخ نگار ژاپنی الاصل و تبعه‌ی آمریکا در کنفرانسی که در اورشلیم برگزار شد؛ چنین می‌گوید: «شیعه پرنده‌ای است که دو بال دارد، بال سبز این پرنده مهدویت و عدالت خواهي و بال سرخ  شهادت طلبی که ریشه در کربلا دارد» و اذعان دارند تا اين دو عنصر شهادت و مهدويت باشد نمي توان جلوي انقلاب اسلامي ايران را گرفت.

حجت الاسلام ابوالفضلي تصريح كرد: تمام ايسم‌هاي جهان امروز به بن بست رسيده است اگرچه تا اوج سياست رفته‌اند؛ اما مشكلات زيادي دارند و رسانه‌هاي جهان امروز نشان مي دهند دعواي قدرت ترامپ و كلينتون بر سر رياست جمهوري آمريكا را و مذاكرات اين دو را كه با نهايت پستي و دناعت برگزار مي‌شود و يكي به ديگري مي‌گويد من مي‌دانم تو در زندگي‌ات به همسرت خيانت كرده‌اي و آن ديگري مي‌گويد تو معتادي و اينها را كه مي‌بينيم به عظمت انقلاب اسلامي پي‌ميبريم كه بايد شكرگزار نعمت اين انقلاب باشيم.

وي اظهار داشت: هر چند ما براي اباعبدالله الحسين(ع) يك دهه عزاداري مي‌كنيم؛ ‌حادثه عاشورا در يك مقطع زماني كوچك در يك سرزمين كوچك به نام كربلا و در محدوده زماني بسيار كم يعني در بعدازظهر عاشورا اتفاق افتاد؛ و همين مقطع زماني و مكاني كه در ظاهر بسيار كم و كوچك اما موجي در جهان ايجاد كرده است و عامل هدايت شده است.

استاد حوزه و دانشگاه با تأكيد بر اينكه بايد بدانيم كه چه آموزه هايي را مي‌توان از كربلا احصا كرد، گفت: همانطور كه مي‌دانيم يكي از راه‌هايي كه مي‌توان يك نهضت و انقلاب را تحليل كرد؛ تحليل محتواي يك نهضت است؛ همچون انقلاب اسلامي ايران كه مهمترين پيامش «نه شرقي،‌نه غربي،‌جمهوري اسلامي» بود و از اين پيام مي‌توان به عمق اهميت نهضت و دليل آن پي برد.

حجت الاسلام ابوالفضلي ادامه داد: امام حسين(ع) قبل از حركت به كربلا براي مردم بصره نامه‌اي نوشت و هدف خود را مشخص كرد؛ و در بخشي از اين نامه آمده است، «سنت پيامبر دارد مي‌ميرد و بدعتها زنده مي‌شود؛‌اگر حرفم را به عنوان يك حاكم، ‌ولي و امام گوش دهيد و امرم را اطاعت كنيد؛ من شما را هدايت مي كنم» و اين هدايتگري تا آخرين لحظات عمر مبارك امام حسين(ع)‌ادامه يافت؛‌ آنجا كه امام حسين (ع) با سپاه دشمن صحبت مي كند؛ عنصر هدايت وجود دارد.

وي با بیان اینکه همه ما در زندگي فردي و اجتماعي، خانوادگي خود وظيفه داريم نقش هدايتگري خود را به سمت احسن انجام دهيم، افزود: هدايت نشانه‌هايي دارد كه از جمله آنها ايمان است اگر كسي ايمان داشته باشد، هدايت خواهد شد؛ ايمان يعني اعتقاد به دستورات الهي و عمل به آنها؛‌ خيلي از اوقات ما ايمان داريم ولي متأسفانه عمل نداريم.

حجت الاسلام ابوالفضلي خاطر نشان كرد: توبه از ديگر نشانه‌هاي اهل هدايت است؛ متأسفانه انسان مرتكب گناه مي‌شود و سپس آن را توجيه مي‌كند؛ كه در اين صورت ديگر فرصتي براي توبه كردن پيدا نمي‌شود./202/977/ب1

ارسال نظرات