۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۴۵۶۵۷۷
امام جمعه پردیسان مطرح کرد؛

ضرورت ایجاد معاونت تمدن نوین اسلامی در حوزه

حجت الاسلام و المسلمین قوامی ایجاد معاونت تمدن نوین اسلامی در حوزه علمیه را ضروری دانست و بیان داشت: به زودی جنگ های منطقه تمام خواهد شد و آنچه که می ماند تمدن نوین اسلامی است که در این صورت حوزه علمیه باید علوم انسانی را به اسلامی تبدیل کند.
حجت الاسلام قوامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی امام جمعه پردیسان در خطبه های سیاسی و عبادی نمازجمعه پردیسان که در مسجد حضرت زینب(س) برگزار شد با اشاره به آیه 11 سوره مجادله بیان داشت: شأن نزول این آیه مربوط به زمانی است که مردم گرداگرد پیامبر اکرم(ص) جمع شده بودند به گونه ای که مکان نشستن بسیار کم بود که ناگهان گروهی از بدریون وارد این جلسه می شوند.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) برای بدریون چه انصار و چه مهاجر احترام فراوانی قائل بودند و هر کدام از آنها به عنوان دو شاهد محسوب می شدند که پیامبراکرم(ص) فرمودند جا باز کنید تا آنها درصدر مجلس بنشینند و اگر کسی چنین کند در بهشت برای آنها جایی باز خواهد شد و خداوند به آنها علم و ایمان عطا خواهد کرد در نتیجه گروهی از افراد ناراحت شدند و منافقین نیز شروع به حاشیه سازی کرده و گفتند مگر این افراد اطراف پیامبر با دیگران چه تفاوتی دارند که باید جایشان را به دیگران بدهند.

امام جمعه پردیسان اضافه کرد: این عمل پیامبراکرم(ص) تبعیض نیست بلکه تفاوت است زیرا آنها رزمنده بوده اند و بر دیگران ترجیح داشته اند؛ از میان اطرافیان پیامبراکرم(ص) عده ای دستور پیامبر را از روی اخلاص اطاعت کردند و عده ای از روی ریا و تعدادی نیز از روی نفاق.

وی با بیان این که در این آیه علم و ایمان در کنار یکدیگر بیان شده اند، خاطرنشان کرد:  علم و ایمان همانند دو بال هستند و اگر علم باشد و ایمان نباشد پروازی نخواهد بود؛ رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با نخبگان جوان بیان داشتند آمریکا در اوج قدرت علمی است اما ایمان ندارند بنابراین جهان را به جنگ کشیده اند.

مدیر مرکز فقهی مدیریت اسلامی تأکید کرد: ما باید از کشورهایی که دارای قدرت علمی هستند اما از نظر اخلاق دارای ضعف هستند تجربه کسب کنیم و مراقب باشیم به همان مقدار علم در کشور افزایش پیدا می کند به موازات آن اخلاق نیز رشد داشته باشد و مبادا از علم خود برای رسیدن به دنیا استفاده کنیم زیرا کشور ما دارای ظرفیت علمی فراوانی است.

وی اضافه کرد: ما می دانیم به زودی بر سر قله علمی قرار خواهیم گرفت اما از افزایش ایمان واهمه داریم زیرا موارد ناخوشایند فراوانی مشاهده می شوند و حتی در حوزه علمیه نیز به اندازه کافی در مسائل اخلاقی کار نشده است و یک استاد اخلاق مناسب یافت نمی شود گرچه عالمان فراوانی در حوزه تربیت شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی آینده ایران اسلامی را روشن دانست و بیان داشت: ایران اسلامی با سرعت فراوانی در حال فتح قله های جهانی است اما سوخت اصلی این پیشروی، ضامن بقا و توسعه آن تقوا است؛ تقوا موجب اتصال علم و ایمان می شود.

وی با اشاره به روز ملل متحد در دوم آبان ماه گفت: پس از جنگ جهانی دوم چندین کشور غربی و شرقی تصمیم گرفتند ملل متحد تشکیل دهند و اهداف آن نیز عبارت است از حفظ صلح و امنیت بین المللی، توسعه میان ملت ها بر مبنای احترام و اصل تساوی حقوق و خود مختاری مالی و ایجاد شرایط همکاری بین المللی در مسائل بین المللی.

امام جمعه پردیسان ادامه داد: همگی این اهداف زیبا هستند اما نخستین موردی که در کارنامه آنها یافت می شود ایجاد غده ای به نام اسرائیل است که جنگ افروزی در کشورهای اسلامی را شروع کرد اما آن پنج کشور ایجاد کننده سازمان ملل متحد به هیچ کدام از قوانین خود عمل نکردند؛ وظیفه شورای امنیت تأمین منافع اعضای دائمی این شورا است و هر موردی که به ضررشان باشد وتو می کنند و هر موردی که به نفعشان باشد ساکت می نشینند و اکنون نیز که در یمن کودکان فراوانی کشته و زخمی می شوند شورای امنیت کاری انجام نمی دهد.

وی با بیان این که هر کنشی، واکنشی دارد، ابراز کرد: اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل را ایجاد کردند تا آرامش را به زمین بازگردانند اما اسرائیل را به وجود آوردند در نتیجه انقلاب اسلامی که با شهادت سید مصطفی خیمینی در دوم آبان ماه شروع می شود با شعار محو اسرائیل بر روی کار می آید؛ برخی کشورها مانند ترکیه بیان می کنند ایران باعث جنگ های منطقه ای است در حالی که باید به آنها گفت شما با چه منطقی اسرائیل را بر سر کار آورده اید.

مدیر مرکز فقهی مدیریت اسلامی ادامه داد: به فرض واقعیت، هولوکاست در اروپا رخ داده است بنابراین به چه دلیل مردم مسلمان باید تاوان آن را بدهند و اگر می خواهید جهان آرام شود اسرائیل را کنار زنید؛ ایران اسلامی در هیچ زمانی به دنبال جنگ نبوده است بلکه کشورهای دیگر همانند صدام حسین جنگ را به ایران تحمیل کرده اند و کشورهای عضو دائم شورای امنیت نیز از او حمایت کرده اند.

وی تصریح کرد: این چگونه سازمان مللی است که به کشوری که می خواهد یک غده را کنار زند جنگ تحمیل می کند؟ می گویند شما قصد صدور انقلاب را دارید و نباید چنین سخنی را مطرح می کردید؛ مگر صدور انقلاب با جنگ است؟؛ ما با جنگ مخالفیم بلکه صدور انقلاب با شناخت اسلام به جهانیان صورت می گیرد اما شما ترسیده اید و می دانید این انقلاب به تمدن می رسد و تمدن غیرواقعی شما را پایین خواهد کشید بنابر این می خواهید با آن مقابله کنید؛ ما جنگ نمی کنیم اما از خود دفاع خواهیم کرد بلکه در فقه ما کتاب دفاع وجود دارد نه کتاب جنگ.

امام جمعه پردیسان با طرح سؤالی مبنی بر دلیل قرار گرفتن سازمان ملل در نیویورک، گفت: این سازمان ملل دارای کارنامه منفی است و به چه دلیل باید به صورت دائم در یک کشور باشد بلکه باید همه کشورها از این ظرفیت استفاده کنند؛ سازمانی که بیش از 70 سال از عمر آن می گذرد اما نتوانسته است جهان را کنترل کند ساختارش باید تغییر کند.

وی خطاب به مسؤولان حوزوی بیان داشت: به مدیریت جدید و معاونان حوزه علمیه سفارش می کنم معاونت تمدن نوین اسلامی تشکیل دهند زیرا تمام این سروصداها تمام خواهد شد و آنچه که می ماند تمدن نوین اسلامی است که باید علوم انسانی را به اسلامی تبدیل کند؛ برخی می گویند این وظیفه قم است و برخی می گویند وظیفه تهران است در حالی که حوزه علمیه باید با ایجاد یک معاونتی از ظرفیت فقاهت و اجتهاد بهره برده تا چنین کاری را انجام دهد  که اکنون چنین ظرفیتی در مدیر جدید حوزه علمیه و نخبگان حوزوی وجود دارد./1324/پ201/ج1

ارسال نظرات