۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۴۵۴۹۰۵
معاون آ‌موزش مدرسه علمیه آیت الله بهجت قم:

گفت وگوی تمدنی با دشمن معنا ندارد/ خوشبختی جامعه اسلامی با صدقه دادن دشمن حاصل نمی شود

حجت الاسلام رهنما ب ابیان این که برای دیدن رنگ رفاه باید بازدارندگی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشته باشیم، گفت: با دشمن گفت وگوی تمدن ها کردن معنا ندارد چون دشمن اهل گفت وگو نبوده و در پی زمین زدن جبهه حق است، از این رو بنا بر عدم اعتماد است.
حجت الاسلام مجید رهنما

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، حجت الاسلام مجید رهنما، معاون آموزش مدرسه علمیه آیت الله بهجت قم دوشنبه شب در جمع عزاداران حسینی هیأت فاطمیون رشت که در مسجد سیدالشهدا(ع) برگزار شد، با بیان این که امام حسین(ع) صرفا برای نماز خوان کردن جامعه اسلامی ورود نکردند، گفت: تفسیر اشرافی و استکباری و شیطانی از این تنزیل و مقابله امام جامعه اسلامی که وظیفه پاسداری از حریم اسلامی را بر عهده دارد سبب ایجاد تقابل با اسلام شیطانی شد.

وی افزود: کار در جامعه اسلامی به جایی رسید که نگرانی درباره بود و نبود اسلام وجود نداشت، اسلام بود اما نگرانی از انحراف مشاهده نمی شد، جامعه اسلامی هویت مسلمانی خود را داشت اما حکومت یک پوسته اسلامی را فراهم کرده بود که خباثت های بسیاری زیر آن انجام می دادند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که ما وظیفه داریم خط اسلام سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و احتماعی پالایش شده را پیگری کنیم، اظهار داشت: جبهه مقابل امام حسین(ع) حتی روزه گرفته بودند تا برای کشتن امام جامعه که ایشان را خارجی معرفی می کردند توفیق پیدا کنند.

وی ادامه داد: با حربه دینی و فتوای فقیه به ظاهر دین دار بود که سرها به نیزه رفت و آن اتفاق ها رخ داد، ما موظف هستیم که عزاداری های خود را به یک معنا عزاداری سیاسی کنیم، وظیفه داریم که منطق گفتمانی دین را که معیار اندازه گیری حق در رفتارافراد، حاکمان و خواص است را عرضه کنیم ولو به یک جریان سیاسی بر بخورد.

حجت الاسلام رهنما با بیان این که گسترده و قلمرو دین درست تشریح نشده است، ابراز داشت: به همین دلیل است که افرادی دین را در گزاره های فردی خلاصه می کند، یکی از واقعیت های اثرگذار عالم که جبهه باطل را همیشه به چالش کشیده است و در بزنگاه های تاریخ و ساخت تمدن اسلامی جلوه گری و قدرت نمایی کرده ایستادگی، مقاومت و مبارزه است.

وی عنوان کرد: وقتی تحت تأثیر القائات مالی، سیاسی و رسانه ای جبهه باطل ضعف و سستی را می خواهد بر دل اصحاب جبهه حق حاکم کند می خواهد، دل اصحاب حق را خالی کند و پیشرفت های ظاهری را به رخ ما بکشند تا سرمایه های درونی را از ما بگیرند و دل ها را خالی کنند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: انسان نباید فریفته ظاهریات و اعتباریات شود، قرآن تأکید بسیاری بر واژه جهاد دارد، جهاد کبیری که در قرآن بیان شده به معنای زیر بار و تحت سلطه نرفتن دشمنان است؛ وقتی کسی به تمامه پای استعدادهای خود در مسیر حق بیاید مورد رحمت الهی قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: مؤمن اسیر طعمه دشمن نمی شود، خداوند 37 سال در اوج فشارهای گوناگون سیاسی، اقتصادی و رسانه ای به دلیل مقاومت و ایستادگی اجازه نداد که علم دیانت زمین بخورد، تفکر چرتکه ای و همه چیز را در محاسبات زمینی سنجیدن سبب بسته شدن درها و امدادهای الهی می شود.

حجت الاسلام رهنما با بیان این در معنای مجاهده دو معنای کلیدی خوابیده است، گفت: به هر میدان زدنی مجاهده نمی گویند، به حرکتی مجاهده و جهاد گفته می شود که انسان این احساس را داشته باشد که در حال مقابله با جریانی باطل و خصمانه است.

وی افزود: امروز مرزهای نظامی، سیاسی و یارگیری های فرهنگی بسیار جدی است، دستگاه فرهنگی امام حسین(ع) و دستگاه باطل غربی در حال یار گیری هستند و رویش ها و ریزش هایی وجود دارد، مصاف حق و باطل ادامه دارد، یکی از مؤلفه های تفکر جهادی مصاف است و رکن دیگر این است که بالاتر از آستانه تحمل طبیعی یک انسان باید تلاش شود.

معاون آموزش مدرسه علمیه آیت الله بهجت قم با بیان این که دینداری به دو سبک حداقلی و حداکثری تقسیم می شود، اظهار داشت: اگر تمام وجود انسان در مسیر دینداری قرار داده شود تفکر مجاهدانه می شود، عده ای حداقل پایبندی به دین را رعایت می کنند و اهل مسجد، روزه و روضه و حج هستند اما دنبال دردسر نمی گردند.

وی ادامه داد: عده ای دیگر هم هستند که اگر جایی ضرورتی ایجاب کند قواعد زندگی خود را بر هم می ریزند و از جهاد و مرگ در راه خدا استقبال می کنند، ملتی که تفکر جهادی داشته باشد پیشرو است و شرایط و مناسبات را تغییر می دهد، اگر تفکر حداقلی در ملتی حاکم شود هضم شده و توانایی غلبه بر مناسبات را ندارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که امام قیام کردند تا جامعه بیدار شود، ابراز داشت: امام به بدترین وجه ممکن به شهادت رسیدند تا عده ای تکان بخورند و مناسبت ها بر هم بریزد، اگر جامعه اسلامی به سستی برسد که جرأت فریادزدن نداشته باشد باید قربانی بدهد.

وی عنوان کرد: بخش مهمی از تفکر جهادی به خرج دادن تمام تلاش و امید به امداد الهی است، اگر جامعه را درگیر طمعه ها و وعده های نظام سلطه کنند زمان افول فرصتی است که در اختیار امت اسلامی قرار داشت، اگر رنگ رفاه و خوشبختی را ببینیم باید توجه داشته باشیم که خوشبختی در صدقه دشمن نیست.

حجت الاسلام رهنما خاطرنشان کرد: برای دیدن رنگ رفاه باید بازدارندگی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشته باشیم، با دشمن گفت وگوی تمدن ها کردن معنا ندارد چون دشمن اهل گفت وگو نبوده و در پی زمین زدن جبهه حق است؛ از این رو بنا بر عدم اعتماد است.

وی اضافه کرد: اگر معنای برد برد این است که ما بیایید همانند دوستی که نسبت به هم سوء تفاهم دارند و می خواهند آن ها را برطرف کنند و منتفع شوند منطقی دینی نیست و احتیاج به اصلاح دارد، اگر در لایه های گوناگون اهل درگیر شدن و به میدان آمدن نباشیم باید در هاضمه نظام سلطه هضم شویم؛ دشمن به یک لبخند راضی نمی شود و تا زمانی که سلطه کامل خود را بر قرار نکنند چیزی نمی دهند./1323/201/ب2

ارسال نظرات