۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۴۵۴۵۴۳

تاکید شیعیان نیجریه برحاکمیت قانون اساسی و عدم پذیرش تبعیض

صدها نفر از شیعیان نیجریه روز یکشنبه (امروز) در اعتراض به ممنوعیت فعالیت اجتماعی خود از سوی دولت آبوجا، با تجمع در مناطق گوناگون ایالت «کادونا» در شمال شرق این کشور، خواستار حاکمیت قانون اساسی و رفع تبعیض های اجتماعی در نیجریه شدند.
تظاهرات مردم نیجریه

به گزارش خبرگزاری رسا، شمار زیادی از شیعیان در اعتراض به ممنوعیت اجتماعی و نیز پیگیری خواسته خود، مبنی بر آزادی «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان نیجریه در مناطق گوناگون به ویژه در شهر کادونا (مرکز ایالت کادونا) و در نزدیکی شهر «زاریا» علیه دفاتر و ادارات دولتی این کشور تظاهرات مسالمت آمیز برگزار کردند.

تظاهرات کنندگان با حمل پارچه نوشته و سر دادن شعار، خواستار لغو ممنوعیت تحمیلی برای فعالیت های جنبش اسلامی نیجریه از سوی دولت این کشور و نیز آزادی سریع رهبر شیعیان نیجریه شدند.

بر اساس ادعای مسؤولان این ایالت، حبس طولانی مدت و پرداخت جرایم نقدی از جمله مجازات های عنوان شده برای همکاری یا عضویت در جنبش اسلامی نیجریه است.

در همین خصوص، تارنمای خبری 'دیلی تراست' از کادونا گزارش داد: جنبش اسلامی نیجریه با رد ادعای ارتش این کشور مبنی بر تهییج خشونت از سوی این گروه، تاکید کرده که در طول چندین دهه فعالیت اجتماعی و سیاسی جنبش اسلامی شیعیان، هیچگاه به دنبال رفتارهای غیرقانونی و خشونت آمیز نبوده و نیستیم.

این در حالی است که شیعیان این کشور همواره مورد ظلم و سرکوب ارتش و نیروهای امنیتی این کشور قرار داشته اند.

به گفته تحلیلگران سیاسی، رفتار دولت نیجریه با شیعیان در چارچوب سیاست های رژیم صهیونیستی صورت پذیرفته که با کارشکنی های رژیم سعودی نیز همراه بوده است.

براساس اعلام کارشناسان جهان تشیع، هدف ارتش نیجریه پس از دستگیری شیخ زکزاکی نابودی حرکت اسلامی در شهر های مختلف نیجریه بوده است.

به نوشته ایرنا، در روز 13 دسامبر 2015 بر اثر حمله غیرقانونی ارتش نیجریه به حسینیه بقیة الله ، شمار زیادی از شیعیان این کشور کشته یا زخمی شدند و شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر عالیقدر شیعیان این کشور از سوی ارتش نیجریه بازداشت و زندانی شد./847/ب102/د

ارسال نظرات