۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۴۵۳۴۹۲
کارشناس مسائل مذهبی مطرح کرد؛

لزوم درک فلسفه قیام و عزاداری اباعبدالله

حجت الاسلام قریشی عقل را به منزله شالوده و پی ساختمان و دیوارها و مصالح آن را به منزله شریعت و احکام دین دانست و گفت: اگر اعتقادات ما بر مبنای استدلال عقلی استوار نباشند با ضربه کوچکی فرو خواهند ریخت، این درباره فلسفه عزاداری و قیام عاشورا هم صادق است و اگر فلسفه عزاداری را بدانیم با یک شبهه کوچک همه دین خود را از دست نمی دهیم.
عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید محمدکاظم قریشی، کارشناس مسائل مذهبی، ظهر امروز در مسجد امام هادی(ع) شاهین شهر، گفت: مرکز فکر و اندیشه در انسانها عقل است، عقل پیامبر درون انسانهاست و اساس همه کارها و تفکرات انسانها است، همانگونه که یک ساختمان باید شالوده و پی داشته باشد، اعتقادات انسان هم باید پایه و پی داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر یک ساختمان بدون پی باشد با یک ضربه به راحتی فرو می ریزد، اعتقادات ما هم اگر بر یک شالوده محکم استوار نشده باشد با کوچکترین شبهه ای از سوی دشمنان فرو خواهد ریخت و پایدار نخواهد بود، این موضوع درباره عزاداریها و فلسفه قیام عاشورا هم صادق است، یعنی اگر با عقل خود نفهمیده باشیم که حرکت امام حسین(ع) و شهادت ایشان به چه منظوری بوده و درک نکرده باشیم، عزاداری و گریه ها سودی برایمان ندارد.

کارشناس مذهبی افزود: البته گریه بر سیدالشهدا از اعمالی است که بسیار بر آن سفارش شده و آثار و برکات فراوانی را به همراه دارد، اما همان گریه هم اگر با هدف و بر مبنای عقلی استوار نباشد همیشگی نیست و نمی تواند ایمان و معنویت را در ما افزایش دهد و در سبک زندگی و سعادت ما نقش داشته باشد.

حجت الاسلام قریشی در ادامه بیان داشت: شریعت و احکام دین به منزله مصالح و دیوار و بدنه ساختمان هستند که اگر نباشند شالوده ساختمان که همان عقل است هم فایده ای ندارد، زیرا پی ساختمان به تنهایی کاربردی ندارد، همچنین اگر دیوارها و مصالح ساختمان بدون شالوده و فنداسیون بنا شده باشند دوام چندانی ندارند و اگر بهترین مصالح هم در دیوار و سقف به کار رفته باشند چون پایه آنها سست است، فایده ای ندارند.

وی افزود: شریعت ما اسلام است که بهترین ادیان است و به قول قرآن کریم در طول تاریخ تنها یک دین بوده و آن هم دین اسلام و تسلیم در برابر خداوند است، عقل جزئیات را نمی فهمد و فقط در کلیات یاری می کند، در اسلام باید اعتقادات ما بر استدلال عقلی بنا شده باشد و الا ارزشی ندارد.

کارشناس مسائل مذهبی ابراز داشت: در مذهب تشیع تقلید در اصول دین که شامل توحید، معاد، نبوت، امامت و عدل می شود، جایز نیست، چرا که اصل اعتقاد و اصول دین ما باید با استدلال و به کمک نیروی خدادادی عقل درک شود تا بتوانیم بدنه دین و مذهب خود را بر روی آنها بسازیم.

وی در پایان اظهار داشت: امروز شاهد شبهه افکنی علیه عزاداری امام حسین(ع) به خصوص در فضای مجازی هستیم که اگر عزاداران ما ابتدا بدانند که چرا در عزای سالار شهیدان(ع) بر سر و سینه می زنند و فلسفه قیام اباعبدالله و فلسفه عزاداری ما بعد از گذشت سالیان دراز از شهادت ایشان را بدانند، دیگر با یک شبهه کوچک در شبکه های اجتماعی به یکباره همه دین خود را از دست نمی دهند./202/869/ب1

ارسال نظرات