۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۵
کد خبر: ۴۵۳۳۵۴
کارشناس مسائل شرعی:

شرکت در مجلس عزاداری امام حسین واجب کفایی است

حجت‌الاسلام اکبری با اشاره به اینکه زنده نگه داشتن یاد و نام شعائر الهی و تقویت آنها طبق آیات قرآن کریم واجب است، گفت: عزاداری امام حسین (ع) یکی از شعائر الهی و برپایی مجالس عزای آن حضرت بر مردم فریضه است.
مجلس عزاداري ابا‌عبدالله الحسين در حضور رهبر معظم انقلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمود اکبری، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه امروز در مراسم بیان احکام شرعی در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) با تأکید بر اینکه تقویت و زنده نگه داشتن یاد شعائر دینی طبق آیات قرآن کریم بر همگان واجب است، گفت: مجالس عزای امام حسین (ع) هم به دلیل یادآوری نام و یاد خدا در زمره شعائر دینی قرار داشته و به همین دلیل برپایی مجالس عزای امام حسین (ع) بر مردم فریضه است.

وی افزود: شرکت در عزای امام حسین (ع) مستحب مؤکد است اما در صورتی که جمعیت اندک باشد و این موضوع موجب وهن در مورد شخصیت امام حسین (ع) شود؛ این موضوع(حضور در مجالس عزاداری) تبدیل به واجب کفایی شده و مردم باید با حضور گسترده در این مراسم زمینه تقویت عزای اهل بیت(ع) را فراهم کنند و رهبر معظم انقلاب با توجه به شرایط امروز جامعه جهانی حضور در مجلس عزای امام حسین (ع) را واجب کفایی می دانند.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با تأکید بر اینکه بیان مطالبی که موجب سست شدن مذهب و شریعت مقدس و شخصیت امام حسین (ع) شود در مجالس عزاداری حرام است، تصریح کرد: مطالبی که در مراسم عزاداری بیان می‌شود باید متناسب با‌ شخصیت و شأن امام حسین (ع) بوده و موجب تقویت مذهب و جایگاه امام حسین (ع) در جامعه شود.

حجت الاسلام اکبری با اشاره به اینکه مداحان حق ندارند و جایز نیست که در مجالس عزاداری از الفاظی استفاده کننده که جنبه توهین داشته و در شأن امام حسین (ع) نباشد، افزود: به زبان آوردن توهین و الفاظی که جنبه توهین دارد در مجلس عزای امام حسین (ع) حرام است و نباید مطالب سست کننده مذهب و شأن اسلام در این مراسم انسان ساز بیان شود.

وی با تأکید بر اینکه هیچ کدام از متولیان هیئت ها حق ندارند به بهانه ایجاد بی نظمی کسی را از مجلس امام حسین (ع) که جنبه هدایت گری دارد بیرون کنند، ادامه داد: متولیان هیئت ها باید با همگان با احترام رفتار کرده و اگر کسی بی نظمی کرد در ابتدا باید او را توجیه کنند و اگر گوش نکرد باید با حفظ احترام و شأن فرد او را به بیرون از مجلس راهنمایی کنند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه متولیان هیئت ها نباید از ورود کودکان خردسال به مراسم عزاداری خودداری کرده و آنها را از مجالس به بهانه گریه بیرون کنند، یادآور شد: باید در این مجالس برای کودکان برنامه ویژه ای در نظر گرفته شود و اجازه دهند که کودکان از همان دوران خردسالی با نهضت حسینی و قیام امام حسین(ع) آشنا شوند./۹۶۸/پ202/ی

 

ارسال نظرات