۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
کد خبر: ۴۵۳۱۷۸
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی مطرح کرد؛

سکولار شدن فرهنگ عاشورا بزرگترین انحراف در جامعه

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی(ص) سکولار شدن فرهنگ عاشورا را بزرگترین خطر و انحراف در کشور توصیف کرد و گفت: در این زمان نمی­‌توانیم مصایب امام حسین(ع) را بازگو کنیم، اما از جریان حق و باطل زمان خویش غافل شویم.
حجت ‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص) شب اول محرم، در هیأت رزمندگان اسلام قم، که در سالن مجتمع امام خمینی(ره) گلزار برگزار شد، به بررسی مفهوم تقابل پرداخت، گفت: تقابل به معنای قرار گرفتن دو فرهنگ مخالف روبه­رو هم است و یاران بهشت و یاران جهنم، افراد کور دل و بینا، جاهل و عالم، افراد تزکیه کرده و شقی از نمونه­ تقابل­هایی است که در آیات قران به آن اشاره شده است.

وی با بیان این که در واقعه کربلا تقابل فرهنگ­ها روی داده است، گفت:  در کربلا اصحاب بهشت در مقابل اصحاب جهنم، جبهه حق در برابر جبهه باطل قرار قرار گرفتند، یاران امام حسین(ع) به رستگاری و سپاهیان یزید به شقاوت رسیدند.

استمرار فرهنگ عزاداری سیره ائمه اطهار و مراحع تقلید

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در پاسخ به شبهه­ای مبنی بر اینکه عزاداری بر سیدالشهدا(ع) سالیان طولانی استمرار یافته است و امروزه نباید ادامه یابد، عنوان داشت: امویان و برخی از حکومت­ها قصد داشتند که فرهنگ عزاداری را از بین برند، اما سیره ائمه اطهار(ع)، مراجع تقلید، علما و بزرگان دینی سبب استمرار این فرهنگ تا کنون بوده است.

استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: فرهنگ عزاداری بر سیدالشهدا(ع) نسل به نسل در میان شیعیان جاری بوده است و اگر در یک عصری این فرهنگ کمرنگ و گسسته می­شد، ابن فرهنگ به نسل­های بعدی انتقال نمی یافت و فرهنگ عزاداری از بین می‌رفت.

وی در بخش دیگر سخنانش با بیان این که هر فردی باید چهار پیوند عاطفی، معرفتی، اخلاق و سیاسی با امام حسین(ع) برقرار کند، افزود: انسان موجودی احساسی و عاطفی آفریده شده و ساده ترین مسیر ارتباط فرد با فرد دیگر و رویداد، بروز احساسات است و عواطف انسانی است.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی عنوان کرد: در برخی از آیات قرآن کریم به این پیوند عاطفی با اشخاص و  رویدادهای اشاره شده و بیش از هزاران روایات در این زمینه به خصوص ابراز احساسات و گریه بر مصائب امام حسین(ع) وجود دارد.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص) عنوان داشت: امروزه علمای وهابیت جاری کردن عواطف برای اهل بیت(ع) را کفر می دانند و در حالی که منابع آنها به برخی از موارد بروز احساسات اشاره شده است.

استاد حوزه علمیه قم برخی موارد قرآنی و تاریخی در این موضوع اشاره کرد و گفت: در کتاب تاریخ هشام بن ملک آمده است که حضرت عبدالمطلب زمانی که در بستر بیماری قرار داشت دختران خویش را جمع کرد و به آنها درخواست کرد که به عزاداری و گریه بپردازند.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص) عنوان داشت:  زمانی که  فرعون از بین رفت؛ بسیاری ازکاخ ها و زراعتهایی از خویش باقی گذاشت، خداوند در آیه 29 دخان می­فرماید که اهل آسمان و زمین برای فرعون و فرعونیان گریه نکردند.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی بیان کرد: امیرمؤمنان(ع) زمانی که کاخ مداین را مشاهده کردند، این آیه را خواندند و به فرزند خویش امام حسین(ع) اشاره کردند و فرمودند که اما در مصائب شما آسمانیان و زمینیان گریان خواهند بود.

بصیرت افزایی مهمترین درس فرهنگ عاشورا

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص) بیان کرد: با وجود بسیاری منابع و اسناد تاریخی و روایی علمای وهابیت و روشنفکران، گریه و بروز احساسات بر ائمه اطهار(ع) به ویژه عزاداری بر امام حسین(ع) شبهه ایجاد می کنند.

وی دومین پیوند مردم با امام حسین(ع) را پیوند معرفتی بیان کرد و گفت: یادآوری واقعه کربلا باید سبب بصیرت افزایی، افزایش معرفت بخشی در فرد و جامعه شود و همچنین میزان خداشناسی و امامت­شناسی در جوانان افزایش یابد.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی درباره پیوند اخلاقی افراد با امام حسین(ع) گفت: واقعه کربلا  نمونه تواضع، ایثار خودگذشتگی و بخشیدن جان بوده است و این مسأله باید الگوی زندگی جوانان قرار گیرد.

سکولاریزه شدن فرهنگ عاشورا بزرگترین انحراف در جامعه

استاد حوزه علمیه قم مهمترین پیوند مردم را با حادثه کربلا را پیوند سیاسی دانست و گفت: امروزه جریانی در جامعه به وجود آمده است که قصد دارد حادثه کربلا را سکولار نشان دهد و تنها به مباحث تاریخی و احساسی آن توجه می کنند، اما رویدادهایی جهان اسلام، بر آنها بی ارزش و بی اهمیت است، جریان حق و باطل زمان کنونی را نمی­توانند به درستی تشخیص دهند.

وی سکولارشدن فرهنگ عاشورا را بزرگترین  خطر، افت و انحراف در جامعه توصیف کرد و افزود: در این زمان نمی­توانیم مصایب امام حسین(ع) را بازگو کنیم، اما از جریان حق و باطل زمان خویش غافل شویم، امروز جبهه حق مردم مظلوم فلسطین، یمن و لبنان هستند و اسرائیل و امریکا از مصادیق یزدیان زمان ما به شمار می روند.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در بخش پایانی سخنان خویش بیان کرد: پیوند عاطفی با گریه و ابراز احساسات برای امام حسین(ع)؛ پیوند اعتقادی با افزایش اعتقادات دینی، پیونداخلاقی با پایبندی دستوارت الهی و پیوند سیاسی با تشخیص جبهه حق و باطل به وجود خواهد آمد./998/پ202/ی

ارسال نظرات